Článek
Pak má zpravidla potíže. Kdo pořádně nakoukne do praxe, najde dost rozdílností, v čem se děti mezi sebou mohou lišit. Na první pohled jde o položky jako velikost postavy, hmotnost, oblečení, barva a délka vlasů. Každý z uvedených prvků by si zasloužil naši pozornost a s ní podrobnější rozbor. Nebo aspoň pár vět. Kupříkladu u oděvu. Jeho vzhled nám o dítěti může dost sdělit. Pomůžeme si následujícími otázkami. Je čisté? Jde v souladu s dobou? Nakolik ho lze vnímat jako praktické? Zapáchá? Jsou v něm různé otvory? Přebírá ho po někom starším? Nestačí co do délky? Praská ve švech? Byl sehnán z druhé ruky? Naopak je nový a stál hodně peněz? Musí na něj dítě dávat tak moc pozor, že se „raději“ skoro ani nehýbe? Má za úkol na něj upozorňovat? Ano, některé souvisejí s módními trendy, jiné nikoli. Já bych se dnes od vnějších prvků oddělil, byť ne všechny bychom mohli a měli považovat za tzv. silnou výpověď o dítěti.
Uvedu zde konkrétní příklady dětí, které se lišily dost. Jako první se nám představí žákyně ZŠ. Má za sebou pár měsíců na druhém stupni. Ve škole se vcelku ztratí, neboť koná jako ostatní. Příchodem domů se ovšem ledacos mění. Co by zjistil pozorovatel, kdyby měl možnost nahlédnout do domu, v němž s rodiči pobývá? Má rozepsány domácí úkoly a od nich odskakuje k malému bratrovi, aby ho utišila, přičemž jeho „bol“ pochází z nestejných příčin. Jak se těší, až rodiče přijdou domů. Jenže ani pak její úděl pokaždé nekončí. Naštěstí má výhodu, že jí hlava dobře pracuje a naučit se stíhá v poměrně krátkém čase. Za sebe dodám - zatím! Přijde postup do vyšších ročníků. Mnoho se změní přestupem na druhý stupeň s jeho charakteristickými prvky.
Péčí o brášku výčet její činnosti stále nekončí. Dost práce mívá v domácnosti. Jak rodiče tráví hodně času v práci, je úkolována, aby za ně zaskakovala. Tak například vyžehlit aspoň část vypraného prádla, vyndat všechno nádobí z myčky a vyskládat na správná místa, nesmí se splést. Jinak bude rachot. Máma spustí, že má moc práce a přerovnáním by se jenom zdržovala. Ve svém věku dívka ještě zřejmě nezná známou a platnou životní moudrost - „za dobrotu na žebrotu“. Přesto v jejím duchu postupuje kupředu. Uvnitř si trochu povzdechne a pracuje dále. A není dobré zapomenout na polínka, suché větvičky a jejich „kamarádky“, aby se dalo co nejdříve zatopit. Pochopitelně předtím ještě vyčistit kamna a vynést popel. Jen aby se zrovna nerozkřičel bratřík a ona u něj nemusela zasahovat šedivýma rukama. Jak by vypadal? Jako čertík! Naštěstí ho zajímají hračky a nemá v úmyslu, aby se ve zbytcích po topení hrabal. Dívka se mírně pobaveně usměje a pomyslí si, co by asi následovalo. Šlo by o směšnou chvilku, jen by ho neměla vidět matka. Ledacos by si od ní vyslechla. Dostala by za něj! Že nedává dost pozor!
Tak trochu by jejím druhem v údělu mohl být žák L. Na rozdíl od dívky bydlí v bytě, což ale nepřekáží, aby ho rodiče neúkolovali chodit na druhý konec městečka, kde mají prarodiče domácí hospodářství. Po škole dorazí domů, převlékne se a míří za dalšími úkoly. Králíci, kozy, slepice, zjara housata a kuřata, shrabat trávu po dědových zásazích nabroušenou kosou, připravit něco k snědku zvířectvu na ráno, aby měla babička o něco volnější ruce na práci uvnitř domku. Jako odměnu dostává pochvalu a něco na zub. Obvykle se asi tak po dvou až třech hodinách vrací. Teprve pak zavládne díl dne, kdy je čas na vypracování domácích úkolů a na přípravu na další den do školy.
V závěru bych rád připomněl, že ani jeden z uvedených jedinců si na svoje postavení zásadně nestěžuje. Což by dnes u někoho mohlo vzbudit údiv. Pochopitelně jim není jedno, jak tráví svůj čas, jasně vidí, o kolik příležitosti k zábavě ve srovnání s vrstevníky přicházejí. Naštěstí jejich tlak není tak velký. Ba někteří se zajímají, co dělá a že se docela má. Přesto chápou, že úkoly před ně předestřené je nutno splnit. V případě chlapce mu je odměnou babiččina buchta a dědova pochvala. Doma si zmíněných privilegií moc neužije. Spíše ho čeká přísný hlas dotazu, zda má vše splněno a jestli se někde neflákal. A dívka se od tety, kterou respektuje více než svou matku, dozvěděla, ať si nestěžuje a nezoufá. Všechno se jí bude hodit. A sama přidala uvěřitelné konkrétní příklady ze svého života zpřed patnácti roků. Zabraly. Slečna nereptá a plní. Jedná se o tzv. dobrou odlišnost?