Článek
Jak leckdo ví, čas od času bývá vyhlášena cena pro nejodvážnější dítě. Nepochybně se jedná o ušlechtilou myšlenku a správný čin, neboť řada nejmladších příslušníků naší společnosti vykoná leccos, co stojí za povšimnutí a za ocenění. Jako ilustrativní příklad bych z předchozí doby vzpomenul tříapůlletého chlapečka, který si dokázal poradit v situaci, kdy dědeček, který ho hlídal, v koupelně upadl a zůstal bez pohybu. Náš hrdina vzal klíče a vydal se do noční Prahy hledat pomoc. Jeho počínání bylo vcelku úspěšné. Zaregistroval ho taxikář, byla přivolána Policie ČR a případ se vyřešil, byť pro dědu měl smutný konec. Leckdo ze starších dětí by zpanikařil, zůstal bezradně přibit na místě a nic nezařídil. Na druhé straně je třeba dodat, že chlapec nevěděl, jaké mu v noci v hlavním městě hrozí nebezpečí.
Je nesporně řada dětských činů, které si zasluhují pozornost a ohodnocení. Nemusí jít jen o vytažení topícího se kamaráda, pomoc zraněnému, přivolání dospělého v kritické situaci, uhašení ohně a jim podobné konstelace. Leccos se děti ve škole učí a něco možná slyšely od rodičů. Aniž bych čin zlehčoval, šlo v podstatě jen o zopakování a praktické uskutečnění již předvedeného. Tím cennější je, když někdo podá pomocnou ruku šikanovanému spolužákovi. Tady se vyžaduje opravdu vysoký stupeň odvahy. Nejen že se tomu na škole děti neučí, ale kolem celé oblasti na řadě míst vládne podivné ticho s vroucným přáním, ať se tady nic nestane. Jak asi uhodneme, běží o velmi nedostatečnou prevenci a často rovněž o zavírání obou očí nad rozbujelou negativní praxí. Přiznejme si, že vztahy jsou více nebo méně narušovány všude. Analogií je, když slyším debatu rodičů a větu „snad se nechytne žádné špatné party“. Co kdybychom jako dospělí s podobnou vírou a amatérstvím řídili vozidlo?
S ohledem na hledání a vyhlašování nejodvážnějšího dítěte navrhuji, aby se uvedená idea rozšířila do všech škol. Propagace je velmi nízká až nulová. Hrdiny jsou spíše žáci a žákyně, kteří chodí za školu, neposlouchají vyučující, nepřipravují se do školy, nepíšou domácí úkoly, kouří na místech, kde je ukájení nikotinem zakázáno, pokřikují na učitele, něco zničí, ukradnou atd. Jde o spíše špatné vysvědčení pro školu, její vedení a učitele, kteří za usměrňování a vykonávání pedagogického procesu pobírají nemalé finanční prostředky.
Mnohé nesporně leží na rodičích. Rozhodně pro ně není příznivou vizitkou, když jejich ratolesti na dotaz učitelky v MŠ neznají obsah pohádky O Červené Karkulce, ale převyprávějí celý děj posledního dílu seriálu Kobra 11 včetně podrobností. A nejvíce jim svítí oči, když popisují, jak tam někdo někoho přepadl a zmlátil. A nejlépe hned několik protivníků. To byl borec! Mladí kriminalisté tam jistě předvádějí odvážné kousky, při nichž se leckdy může tajit dech, ale myslím si, že nejsou zcela vhodné pro děti předškolního věku. Rodiče ale mají pokoj a nejméně hodinu jim jejich potomci nebudou klást žádné „hloupé“ otázky a rušit je z klidu.
Naštěstí mají děti i sportovní vzory. Jenže někteří sportovci příliš odvahy neprokazují. Proti soupeři hrají bázlivě a ustrašeně, uchylují se k záludnostem, po sebemenším kontaktu se s bolestnou grimasou kácejí k zemi, na trávníku simulují, plivou zezadu na protihráče, nadávají rozhodčímu a nerozpakují se nečestně vyhrát. Málo statečnosti. Jak se má chudák dítě správně orientovat, co je dobré a co nikoli? Jak si má vybrat opravdu hodnotnou hodnotu? Kdy má projevit odvahu? A co jí dnes je?
Proto jsem přesvědčen, že by se propagace nejodvážnějších a správně konajících dětí měla rozhodně zvýšit. Na druhé straně veřejně ukažme i na zbabělé a nevhodné chování, které by mělo být doplněno jasným komentářem typu „tohle se nedělá“, „tento postup je špatný“ atd. V osnovách se místo jistě najde. Pro život jedince i společnosti je mnohem užitečnější a důležitější probrat mezilidské vztahy než umět odrecitovat sumy informací, které se na žáky a studenty každý den valí a jež jim obvykle jen projdou hlavou a v lepším případě se malá část z nich udrží do nejbližší písemné práce. Bude-li něco z dnes předložených námětů uskutečněno, máme šanci, že poklesne počet případů šikanování, přepadávání, vraždění a jiných trestných činů, které nezasvěcenou a žel i lhostejnou veřejnost tak překvapují. Smutným konstatováním je, že běží o vcelku zcela logické a přirozené dopady současného stylu života a výchovy. Snad nám odvážné děti pomohou. Třeba pak ani Sparta nebude hrát v sešívaných dresech.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-hrdinstvi-a-dulezite-procesy-206446
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-deti-a-dalsi-uzitecne-pohledy-206778
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-deti-more-a-pevnina-207468
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-klouzani-pred-skolou-207873
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-a-ostuda-nejen-deti-208169
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-statecne-deti-208653





