Článek
Ač se možná nezdá, poměrně často je mezi nimi malá vzdálenost, úzká hranice a ne zcela viditelný rozdíl. Například se člověk nabourá na kole nebo v autě. Na jedné straně si vícekrát vyslechne, že měl dávat pozor a že si tedy udělal ostudu, prostě je napomenut, kritizován až odsouzen. Na druhé straně mu řeknou, že se rozbil, zranil, a přece onu štrapáci nějak vydržel, a proto si zaslouží ocenění. Někdy i zazní - „tady vidíte našeho potlučeného hrdinu“ a „jen se pojď návštěvě ukázat, ty hrdino“. Jak můžeme tušit, hodně bude záležet na použitém tónu. Pak se zraněný rád předvede a přidá více či méně strhující popis zážitku. Jindy zaleze, vůbec se neukáže a „raději“ se ztratí tak dokonale, že by ho rodiče ani nenašli.
Není vždy zcela jasné, kdo a co je kdy kým a čím, protože událost se stane, ale lidé ji mohou vidět různě. Proto se můžeme setkat s obdivem a oceněním směrem k lumpům a spekulantům a naopak. Velmi záleží na úhlu pohledu, osobních cílech a plánech ad. Proto by nás uplatňované individuální přístupy neměly překvapit. A stejně tak se děje po psychologické stránce. Konkrétním příkladem, který si na sobě můžeme vyzkoušet, je, komu budeme fandit v akčním filmu. Budeme na straně vynalézavého lupiče? Oceníme jeho originalitu, nápaditost a šikovnost? Nebo držíme palce přestavitelům zákona a pořádku? Mimochodem se tu něco dozvíme o vlastních hodnotách.
Svého času jsem se nechal inspirovat zimními podmínkami a několika výjevy v blízkosti jisté školy v ne zrovna velkém městě. Souhrnně jsem je popsal v materiálu Klouzání před školou / více viz 2. díl pojednání o školách /. Doporučuji se tam podívat na několik spíše negativních podob, jak uvedená aktivita může probíhat a jaké může mít důsledky. Není klouzání jako klouzání. Možná bychom proto mohli a zřejmě i měli uvažovat o skutečných a hodnotných hrdinech a také o jejich poněkud falešných protějšcích. Na zmíněném klouzání se jich objevilo hned několik. Ne zbytečně již víckrát v různých souvislostech zazněla zmínka o potřebné míře osobní odpovědnosti. Například bude užitečné se podívat, jaký je podíl dětí mezi držiteli ceny za statečnost a za co ji dostaly udělenu.
Samozřejmě v případě klouzání kráčí o možnou formu a jistě najdeme její jarní, letní a podzimní pokračovatele. Možná půjde o zlézání - cizích a chráněných - stromů, krádeže jablek a dalších plodů, rozbíjení oken, tajné vykouření cigaret a ochutnávání alkoholu, pokřikování na dospělé a následný útěk před nimi atd. Právě forma uvedená jako poslední bývá označována za hrdinství. Místo aby se chlapci a dívky odvážili se svými názory dospělým statečně postavit, po vzoru starších používají různé boční kroky, pomluvy nebo cosi prohodí z dálky a/nebo v jejich nepřítomnosti. Často jako gesto před vrstevníky. Jestliže se dospělé osoby rozhodnou k akci, vydávají se mladí spěšně na odsun pryč. Jako kdyby platilo poněkud prodloužené přísloví - „kdo uteče, ten vyhraje a stane se hrdinou“. Nebo je snad projevem hrdinství, když se sejde několik agresivních výrostků a dospělého napadnou, až se ocitne v pracovní neschopnosti?
Možná by se tady mělo leccos ujasnit. Jak si mohou dospělí stěžovat, že děti mají poněkud zkreslený pohled na odvahu, statečnost a hrdinství, když sami obdivují šikulu, kterému se podaří vykrást banku, aniž by byl chycen a později vypátrán? Vždyť svými názory, postoji, spekulacemi a především sympatiemi vysílají zcela určitá poselství. Patrně i proto se někdy stává, že hrdinství a ostuda splývají nebo se aspoň od sebe nenacházejí příliš daleko.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-hrdinstvi-a-dulezite-procesy-206446






