Článek
Několik slov a vět o hrdinství a o procesech, které jsou s ním spojeny, již zaznělo. Potvrzení najdeme v odkazech dole. Máme je skutečně považovat za důležité, jak nadpis naznačuje a tvrdí? A snad i slibuje? Budu se snažit předložit další informace a každý se může rozhodnout sám za sebe.
Co můžeme zjistit, pokud se zabýváme vybranými podobami chování dětí? Řada hrdinů svoje kroky považuje za zcela normální. Jak sami říkají - jinak ani neuvažovali a nejednali by. Hrozí zde však určité riziko, že děti neodhadnou souvislosti a nemyslí na dopady. Řada zkušeností potvrzuje, že jednají pod vlivem činů hrdinů akčních filmů, kteří často vykonávají nereálné kousky. Dítě si neuvědomuje, že nemůže bez nebezpečí jen tak vyskočit z rozjetého automobilu, seskočit z velké výšky, samo zadržet skupinku lumpů apod., což je pro filmové komisaře vcelku snadným počinem. A ještě se stačí usmát na přítomnou slečnu a vysvobodit ji. Úmysl pomoci tak někdy může skončit velmi tragicky. Stačí vzpomenout, že mnozí herci a herečky se nechávají zastupovat profesionálními kaskadéry a v řadě případů se používají speciální filmové triky. O éře vstupu potencí AI ani nemluvě. Rizika hrdinství jsou skutečně velká. U dětí netvoří výjimku. Ba spíše naopak. Nebude snadné jim vše vysvětlit, aby se nenechaly strhnout k nepředloženým činům, nadměrnému riskování a aby se nedostaly na společensky nesprávnou stranu.
Ve věci důležitých procesů od specialistů na vnitřní dění v lidech lidí víme, že člověk dospěje v určitém věku k otázce, co je pro něj v životě důležité. Čas není přesně stanoven. Jedná se o řadu různých oblastí, kdy nejprve hodně myslí na sebe a svoje potřeby a na jejich co nejúplnější uspokojování. Máme-li se na ně podívat tzv. historicky, zprvu se jedná o nejrůznější hry. Zdá se, že se tady nic zásadního nemůže odehrát. Avšak již na dětském hřišti se zjeví několik příležitostí, které zde mohou pozorní rodiče kladně využít. Třeba jak se jedno dítě zastane druhého před nesprávným počínáním třetího. Jinak řečeno - klademe tady určité základy, které se později budou hodit. A nejen samotným vychovatelům.
Dříve nebo později se osoba zabývá jedinci kolem sebe - mj. i poskytnutím pomoci, někdy i člověku v obtížné situaci. Jak se dá předpokládat, jedná se o určitá rizika. Přesto či právě proto by měla být brána jako výsostná věc, nesporně hodná povšimnutí a ocenění. Svého času jsem se zamýšlel, jestli děti mohou něco ve svém okolí ovlivnit. Souvislostí a námětů se objevilo docela dost. A nakonec se ukázalo, že mj. tu dítě pozná sílu své moci a vlivu. Ze strany dospělých se předpokládá pomoc při rozhodování, na kterou stranu ve společnosti se děti mají postavit. Proto je důležité mluvit o hodnotách a o jejich soustavě a jak se dopracovat ke kladným. Nikomu by nemělo být jedno, jak se na některé z nich děti dívají a jaké si dříve nebo později samy vybírají. Nezapomínejme mj. na morální aspekt procesu.
Co sdělit skoro na závěr? Značný význam má vědomí sebe sama. Jak se zřejmě obecně ví - má ho sice jen člověk, ale na druhé straně víme, že i zvířata si vzájemně pomáhají, jen je potřebné dodat, že jejich chování probíhá na bázi instinktu a sama si ho - jako člověk svou vůlí a chtěním - nevybírají. Zřejmě právě proto se zvířata pouštějí „jen“ do akcí, u nichž dobře „vědí“, že je zvládnou, byť se nám zdají jako odvážná. Jen výjimečně jsou nucena volit jinou cestu. Často vlivem zásahu lidí, například lovců a pytláků atd. Lidé si proto někdy počínají nerozumně.
Stejný důvod přináší poznání, že některé prvky v chování lidí znamenají skutečné hrdinství. A nemusíme chodit za konkrétními příklady jen do specifických podmínek minulých a/nebo současných válečných konfliktů. Kromě již vzpomenutého zastání v nelehké situaci zmíním pomoc starým lidem, záchranu zraněného zvířete, péči o skládku a celkově o životní prostředí ad. Ano, nemusí jít o ryze nebezpečná uspořádání, ale na druhé straně by mnozí z účastníků a účastnic klidně mohli sedět doma a sledovat displej. Měli by klid. Ale nakolik a zda vůbec by přispěli ke svému sebeuplatnění?
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146
Další odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-detskem-hristi-41903
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prognoza-z-piskoviste-42103
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-lisi-31703
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vedeni-je-treba-30656
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-lze-ustoupit-36254
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zamysleni-nad-oblasti-detskych-pochval-36630
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zamysleni-nad-pocty-detskych-pochval-36712
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-pochvaly-stale-na-scene-36904





