Hlavní obsah

Hrdinství, děti a další užitečné pohledy

Foto: Patocka Otakar

I sportovci se stávají hrdiny a vzor. Vždyť jen kolik se vyrojí malých fotbalistů a hokejistů po mezinárodním úspěchu našich zlatých hochů. Nebo například v souvislosti s medailovými žněmi v biatlonu.

Své by zde měli říci též učitelé. A samozřejmě by se tu měli více činit rodiče, jejichž podíl by rozhodně měl vzrůst. Prozatím zatím počítejme, že vítězí elektroničtí vzorové, žel část z nich se chová zcela nevhodně!

Článek

Po spíše krátkém teoretickém výletu před nějakým časem následovala zcela praktická procházka, která nás seznámila s řadou zajímavých okolností, jak bychom se na řešenou oblast mohli dívat. Potvrzení najdeme v odkazech dole. Dnes představím další pohledy, které by mohly zvídavou čtenářskou obec informovat, poučit a možná i potěšit.

Pojmy děti a hrdinství k sobě zřejmě patří, ale ne vždy a u všech dětí. Nemyslím, že bychom dnes měli děti dělit na málo a více odvážné a třeba i na strašpytle, byť by šlo o docela praktickou pomůcku. Vždy se najde něco, co může vzbudit opodstatněnou strachovou reakci. I zde však zcela určitě narazíme na individuální přístupy. O části jejich příčin již něco víme. Něco rodiče a obecně dospělí svým dětem říkají, poučují je, před něčím je varují, něco jim čtou a zakazují, něčím je zastrašují, jak víme z dění kolem Mikulášů, čertů a andělů atd. Sám si z dětství pamatuji, jak jsem měl mít velký strach z báby, která za plotem žvýká hadr a čeká na děti, které se venku potulují za tmy… S nejvyšší pravděpodobností nešlo o příliš citlivý a vhodný výchovný přístup. Ovšem tehdy fungoval… A je námětem do diskuse, zda by nějakou životaschopnost prokázal také dnes.

Zkusme se nyní posunout. Co se nabízí jako dobrá zkušenost? Co by mohlo pomoci? Kdyby se povídání o odvaze a hrdinství stalo součástí školních osnov, tj. dnes RVP a ŠVP a nejlépe aby děti před sebou měly reálné vzory. Většinou ale chybí. Že bychom žádné nenašli? V dnešní informační společnosti, kde se ví takřka o všem? Jak dobře víme, příklady táhnou. Vždyť jen kolik se vyrojí malých fotbalistů a hokejistů po mezinárodním úspěchu našich zlatých hochů. Podobné vlny jsou známy i v dalších sportovních odvětvích, například v souvislosti s medailovými žněmi v biatlonu. Díky ní vznikla nová generace.

Své by zde měli říci též učitelé. Oni by mohli a měli organizovat rozbory a popularizaci konkrétních činů, k nimž průběžně dochází. Nemusí sem padnout příliš mnoho času. Tak mohou vést děti k poznání správných hodnot a hranic, aby malí posluchači věděli, co je hrdinstvím a co nikoli. A samozřejmě by se tu měli více činit rodiče, jejichž podíl by rozhodně měl vzrůst. Bude se však od nich žádat, aby méně pozornosti věnovali moderním komunikačním technologiím a více se věnovali dětem a jejich vnitřnímu světu. Až se tu prosadí a bude vidět zřetelný rozdíl, můžeme se dočkat lepších konkrétních výsledků. Prozatím počítejme, že vítězí elektroničtí vzorové, žel část z nich se chová zcela nevhodně!

Jedna věc může být poučením, zábavou atd., ale někdy narazíme na opačné prvky, kdy si hrdinové museli projít odříkáním, kritikou, bezradností, bezmocí, nepřejícností, urážkami, potýkali se s házením cizích klacků pod vlastní nohy apod. Z lidských dějin se nabízejí řady vcelku jasných příběhů, z nichž mnohé obstály v průběhu kritického přehodnocování. Proto by se dospělí mohli někdy věnovat i tzv. sporným případům. Jeden aktuální nabízím - jak se máme dívat na postup námořních kapitánů, kteří během své pracovní plavby zachránili při různých četných pokusech afrických migrantů jejich určitou část z rozbouřených mořských vod? Možná nejednali v souladu s aktuálním politickým zadáním a ani s představami občanů, kteří jsou od dané situace značně vzdáleni a v příchozích vnímají především problémy. Má se jim dostat díků? Kritiky? Varování? Hrdinství se náhle vůbec nejeví jako jasný pojem. Pro dospělé a ani při děti. Proto se sem ještě vrátím.

Předchozí části:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-hrdinstvi-a-dulezite-procesy-206446

Další odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prekvapeni-55632

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-davej-na-sebe-pozor-a-chovej-se-rozumne-55821

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prekvapeni-bez-prekvapeni-56105

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prekvapeni-pokracuji-56450

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prekvapeni-a-deti-56807

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz