Hlavní obsah

Statečné děti

Foto: Seznam.cz

Statečné děti - co od nich čekáme? Patrně že vykonají něco, co není úplně běžné. Třeba vydat se v noci a navíc v nepříznivém počasí pro pomoc. Budou poté pochváleny a oceněny?

Děti - co je příčinou jejich statečnosti? Ukazuje se, že ne vše se dosud ví. Zde půjde o relativně silný vliv vzorů. Značný se jeví význam morálního vzoru. Proto se ptejme - jaký stav panuje ve společnosti? Jsou elektronické hry správným přínosem?

Článek

Součástí našeho povědomí by se měla stát informace, že existuje anketa, možná přímo soutěž, která má za cíl najít a ocenit statečné děti. Byla převzata z Velké Británie, účastní se jí děti ve věku 3 - 14 let, pak již nemohou. Jak zní důvod? Už jsou dost staré a svým přístupem a myšlením se blíží dospělým. Jde o logický krok, neboť se vlastně blíží k důležité věkové a současně právní hranici.

Jistě by měla zaznít důležitá otázka - co je příčinou jejich statečnosti? Ukazuje se, že ne vše se dosud ví. S nejvyšší pravděpodobností půjde o relativně silný vliv vzorů - někoho slyšely, viděly, že je dobré a správné někomu pomoci, zasáhnout, podpořit apod. Značný se jeví význam morálního vzoru. Proto se ptejme - jaký stav panuje ve společnosti? Bylo by dobré, aby se ukázala snaha děti ovlivnit ve směru, aby se vzorem stal spíše dobrý policista a obětavý hasič než lump, který překročí hranice slušného chování, nerespektuje pravidla a ještě zvítězí. Nejsem si jist, zda dnes tak rozšířené elektronické hry jsou správným přínosem.

Pokud budeme přemýšlet nad psychologickými mechanismy a snažit se vidět praxi, zjistíme, že dětští hrdinové mají zvláštní postavení, poněkud jiné než ostatní děti. Ač se leckdo na sebe ve třídě a i mimo školu na sebe snaží upozornit, oni jsou na pomyslném žebříčku přece jen výš, neboť dokázaly vykonat něco skutečně přínosného. Jde o úplně jinou „zásluhu“ a druh a úroveň statečnosti a hrdinství, než kdyby něco rozbili, někomu vyhrožovali atd. I když jsou někdy jejich nesporné zásluhy trochu shazovány, stejně mají respekt.

Odborníci na prožívání, myšlení a chování lidí se o danou oblast pochopitelně zajímají. Například je tu otázka rozumného zpracování věci samotné, jejich vnitřního procesu před zásahem. Zatím je nutno konstatovat, že se mnoho neví. Mj. je v sázce také míra důvěryhodnosti dětské výpovědi. Jsou známy případy, že možná dítě napadne, že umí plavat, a tak skočí do vody zachránit jiného člověka. Tady můžeme hovořit o emocionální rovině, kde se objeví určitý impulz a na místě přítomné dítě jde - lidově vyjádřeno - do akce. Zcela jistě tu silnou roli hraje spontaneita dětské duše. Pak můžeme u dětí hovořit o přirozené statečnosti.

Jenže je tu pár problematických bodů. Myslí se, že dítě zřejmě vůbec nemyslí na ne/výhody poskytnutí pomoci. Spíše můžeme prohlásit, že v chování dětí se zjevuje relativně silný prvek nezištnosti - na rozdíl od dospělých. Někteří z nich si poměrně dobře dokážou spočítat, co by za svou pomoc mohli chtít. Ale samozřejmě tak nepostupují ve všech situacích. Někdy je provedení zásahu naprosto nezbytné a na přemítání skutečně není čas.

Jistě je zajímavé se podívat na reakce a postoje rodičů. Jak často vypadají? Mnozí se zlobí na děti za jejich odvážnost a činy, ale dříve nebo později pochopí motivy jejich chování a konkrétní smysl jejich byť riskantní akce. Dodám, že sami by se možná do akce nepustili, ale za uvedený prvek ještě není nutno je soudit. Známe případy, kdy rozum člověka někdy zastaví před nebezpečím, také je třeba odhadnout, kdy docházejí síly a kdy už nemá cenu v zásahu pokračovat. Na rozdíl od jiných situací je zde vítána pomoc sdělovacích prostředků. Nejlépe pochopitelně v kladném smyslu slova.

V závěru bych připomenul, že rodiče by měli dítě za statečnost pochválit a dokonce několikrát a to i v rámci širší rodiny a v sousedství. Bude dost záležet na formě - dávat ze vzor a ocenit je určitě lepší, než aby se krokem svých potomků lacině chlubili / navíc tak trochu cizím peřím /. Jinak napsáno - ať se věc traduje a slouží jako výzva a příklad i ostatním dětem. Konečně - je lepší pomáhat než někoho šikanovat. Oba způsoby chování však budou za jistých okolností dost nebezpečné!

Předchozí části:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-hrdinstvi-a-dulezite-procesy-206446

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-deti-a-dalsi-uzitecne-pohledy-206778

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-deti-more-a-pevnina-207468

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-klouzani-pred-skolou-207873

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-a-ostuda-nejen-deti-208169

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz