Článek
Někdo by si klidně mohl myslet, že se podíváme, jak se děti rozhodnou pro výpravu na moře a doma nic neřeknou. Cílem je zažít dobrodružství. Jako kdyby se inspirovali u několika chlapců, kteří vezmou svým rodičům klíčky od auta a vyrazí s ním někam. V horším případě si „vypůjčí“ střelnou zbraň. Uvedené kroky zajisté do hrdinských činů řadit nebudeme. Aspoň ne do skupiny kladných a hodných následování.
Aktuálně mě ve spojitosti s plavením se na vodě napadá, že by si děti mohly přečíst knihu Trosečníci z Vlaštovky / Arthur Ransome /. Pokud se někomu zalíbí, mohl by se dozvědět, že jich o dětské partě napsal celkem osm. Všechny se výborně hodí pro výchovu dětí. Obsahují napětí, obavy, strach, rozhodování, odvahu, objevitelství, radost, zklamání, kamarádství, schopnost vzdorovat nepřízni, umět si poradit v obtížných podmínkách atd. Rovněž se tam řeší hranice a pravidla a jejich dodržování. Vlastně ony děti z románu můžeme považovat za vzory a hrdiny. Zkuste je nabídnout svým potomkům. Nepochybně půjde ze strany matek a otců lepší krok než je nechat hodiny denně hrát elektronické hry a „mít od nich pokoj“.
Krátce se ještě zastavím u minulého tématu. Kdo má obstojnou paměť, vzpomene si na dilema při postupu námořních kapitánů, kteří během své pracovní plavby po moři narazí na migranty na ne příliš pevných a komfortních plavidlech. Je potřebné připomenout, že pro situace na moři rovněž platí konkrétní zásady a patrně by ani nemusely být nikde písemně zakotveny. Stačí používat rozum. Je-li někdo v nouzi ve zvláštních podmínkách, je logické mu pomoci. Je však otázka, co se bude dít po záchraně. Co když dojde na již příslovečné životní zkušenosti jako „po přízni řízni“ a „za dobrotu na žebrotu“? Jistě je nebudeme považovat za příznivé. Pak by se mohlo stát, že se při další plavbě případným záchranářům mihnou hlavou a oni k akci ani nepřikročí nebo ji nedokončí. Leckdy se najde zdůvodnění, které může posloužit jako omluva či výmluva. Jaký bude pohled nezachráněných? A nadřízených? Světových médií? Politiků? Občanů? Kdo by zde nesl osobní odpovědnost? Je hodně dotazů a spíše zůstávají bez jasných odpovědí. A co si myslí naše děti? Nesporně je užitečné je zásobovat různými potížemi a pokoušet se z nich dostat jejich myšlenky, názory a postoje. Místo možného náhledu na „trápení“ jako dospělí raději uvažujme, že zlepšujeme jejich připravenost na život. Bude se hodit! Sami víme dost, ne? Pohled na pojmy jako odvaha, statečnost, hrdinství, čest, kamarádství, přátelství a spolupráce. Dál nepokračuji, smysl je jasný.
Podkladem pro besedu mohou být následující úvahy. Těžko se poskytuje pomoc, je-li člověk živen obrazy, jak migranti útočí na ochránce hranic, nadávají jim, zraňují je, chovají se hůře než divoká zvěř. A později nejsou ochotni se jakkoli přizpůsobit a pouze natahují ruce, v části případů přestupují zákony hostitelské země a dopouštějí se trestné činnosti. Nesporně vytvářejí negativní obraz o příchozích, z nichž část pomoc skutečně potřebuje, zejména pokud je vyhnala občanská válka a jejich vláda pro ně nechce nebo nemůže mnoho vykonat. Ale kdo vše věcně a odpovědně posoudí? Je hrdina, kdo se sem riskantně dopraví? Nebo kdo pomůže? Anebo odmítající jedinec? A měly by se naše děti ve škole pomáhat cizincům? Zastávat se jich? Zdá se, že v části případů by asi docela riskovaly. Nebo ne?
V závěru bych rád připomněl, že mořská či námořní výprava by v dnešním kontextu a článku neměla být považována za zbytečnou. Podobně můžeme jako dospělí najít problematické body, stinné stránky a náměty pro diskusi s dětmi v řadě jiných oblastí a úseků. Mj. jim předestíráme bohatství metody kritického myšlení. S ním bude jejich postup v životě sice o něco složitější, ale jednoznačnou výhodou je, že s nimi nebude tak snadné manipulovat. Právě zde budou potřebovat více odvahy, statečnosti a nezřídka právě i hrdinství.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-teorie-hrdinstvi-par-zakladnich-slov-a-vet-205467
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrdinstvi-206146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-hrdinstvi-a-dulezite-procesy-206446
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hrdinstvi-deti-a-dalsi-uzitecne-pohledy-206778
Další odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-a-strach-ze-tmy-a-zprava-pro-rodice-130105
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-strach-ditete-ze-tmy-roste-130697
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-loznice-rodicu-a-jeji-tajnosti-132045
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-jeste-slouzi-loznice-rodicu-132720
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-dvojice-mladych-chlapcu-podlehne-divkam-162605





