Článek
Vyjde dost draho, chce se leckomu říct na první dobrou. Také se vám stalo, že se vám oslavy sv. Valentýna poněkud prodražily? Leckdo se ještě nestačil pořádně vzpamatovat z období vánočních a novoročních svátků. Třeba když je chtěl mít tzv. pěkné, a proto si půjčil pár tisícovek, aby se rodinka poměla. A pak se společně veselili a hodovali. Jako v předchozích letech poté zabředli do tradiční lednové mizérie. Opakující se vzorec a cyklus. Kolikrát ještě? Za jak dlouho zvítězí rozum a věcnost?
Podobně se děje na sv. Valentýna. A už je tu další sání z peněženek, platebních karet a účtů. Leckdo se doslova honí a předbíhá, co všechno koupí, čím překvapí, co zařídí, jak moc se nechá masírovat médii. Stále silnější roli zde sehrávají sociální sítě. K nim se ještě krátce vrátím příště. Zde pouze uvedu, že mnohdy svátky a oslavy a jejich úspěšnost měříme počtem pořízených laskomin a propriet. Je snad počet zakoupených a pozřených chlebíčků, usmažených řízků, lahví alkoholu a množství srdíček a rachejtlí hlavním měřítkem? Nebo dokonce jediným? A kde nám zůstalo rozvíjení dobrých mezilidských vztahů? No - a kde „skončila“ láska? Neměla náhodou na sv. Valentýna vystupovat v hlavní roli?
Kdybychom se měli zamyslet nad finanční stránkou a věnovali jí dostatečnou pozornost, zjistíme, že ceny některých položek podstatně rostou. Kupříkladu obyčejná růže o 50 až 60 procent. Jiné valentýnské položky se v růstu až tak moc neliší. Takže ony též lezou vysoko. Ale třeba u zápalek, ponožek a rohlíků se cena nemění. I když trojí uvedené zboží by na zmíněný svátek rovněž mohlo být potřebné. Netušíte? Čím asi zapálíte svíčku před romantickou večeří? Aha, promiňte, zapomněl jsem, že kouříte a máte zapalovač. Kolem ponožek nemusíme brousit. Nosí je snad úplně každý a část se s nimi nerozloučí ani v posteli, když jde spát. Jestli mají být součástí her lásky, je patrně do diskuse, že?
A pečivo se nám přece hodí na výrobu jednohubek, případně jsme z něj nedávno vytvořili strouhanku na chutné valentýnské řízečky. A nepochybně nalezneme další kousky, které by se sem hodily. Jak do výčtu podstatně zvýšených i zachovaných cen. Závěr by mohl znít - dělá si z nás někdo legraci? Snaží se námi manipulovat? Využít a spíše zneužít dnes už známý svátek, který nám byl uměle implantován? Musíme někoho poslouchat? Lze zvolit jinou cestu?
Vraťme se „raději“ ke zvýšeným cenám. Nevšímat si jich? U části lidí dost dobře nejde. Už tak jsou se svým rozpočtem na štíru. Komu poděkovat? Koho kritizovat? Obchodníky cílící na zvýšený zisk? Prohnané prodejce s touhou namastit si kapsu? Nebo si o hodně více než dříve říkají distributoři? Či se vymlouvají na trh? Neměla by být logika opačná? Je-li svátek, mělo by se co nejvíce lidem umožnit ho slavit, a tak hodně vyrobíme a zlevníme, ne? Nebo spíše běží o diskriminační praktiky, aby oslavovat mohli jen peněžně silnější? Vysát lidi za každou cenu?
Zahrneme sem i pár poctivých jedinců, kteří by ceny navyšovat nechtěli, ale musejí, poněvadž tak činí všichni? Co kdyby je někdo trestal, že trhají partu? Třeba jim rozšlapal květiny, rozbil výlohu, pomluvil je, podeformoval fotografie na oněch sítích… Leccos se může stát.
Nebo je něco jinak? Kdo například ví, že výše uvedení jedinci jsou ve věci nepřiměřeného zdražování částečně bez viny? Příčinou je, že ač oni o více než polovinu ceny přifouknou, více nevydělají. Pravou příčinou je nebývalé zdražení už na počátku procesu, tj. u pěstitelů květin a producentů čokolády. Abych je všechny neočerňoval, povšimněme si, že rovněž tak dochází ke zdražení části rekreačních pobytů, zejména ve vyhlášených lokalitách, jako jsou hory a lázně. Bez ohledu na ceny na burzách. Prostě je příležitost vydělat a jen hlupák by ji nezužitkoval!