Článek
Před přibližně čtyřmi měsíci jsme se na stejném místě setkali s několika učitelkami, které již měly nejen vyšší věk, ale také zásadní část pedagogického snažení a kariéry za sebou / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-starsich-ucitelek-102324/. Podle jejich názoru jim nejlepší léta již uplynula. Někdo by si mohl vzpomenout, že si u sebe povšimly nestejného přístupu ke svým kolegyním, zejména k předchůdkyním. Jak některé měly důchod na delší dohled, ale přece již skončily. Postihla je velká únava a především vyhoření. Jiné dosáhly na toužebně čekanou časovou hranici a na škole zakrátko skončily.
Část z besedujících by se do předchozích let vrátit již nechtěla. Ony dnes vědí, že bývaly měly tehdy zamířit jinam. Nebo změnit místo působení. Ale přesto mohou být až na pár výhrad spokojeny, neboť předaly vícero mladším generacím vše, co uměly a co se jim prve podařilo zvládnout. Také proto se častokrát cítily vyčerpány a skoro bez chuti pokračovat. Nakonec se vzchopily, vstaly a zase šly. Během léta se zabývaly rozličnými aktivitami, až se jim podařilo se duševně připravit na další jednoroční kolečko. Podobně viděly tendence a stav u předchůdkyň. Zejména proto padlo pár zmínek o individuálních přístupech a odlišnostech.
A rovněž si během svého setkání připomněly pár typů, kterým nikdo nemusel nic říkat, nabízet a lákat. Bylo jaksi samo sebou, že pojedou dále. Jenže se mi prve nepodařilo dokončit související myšlenky. Dnes se pokusím se tady více zastavit, aby se vylepšil náš přehled. Mluvíme o času, který mohly věnovat již docela jiným činnostem, pomalejším, zábavnějším, pro leckoho smysluplnějším. Obrazně by se dalo napsat, že navzdory zvyšujícímu se věku nesundaly nohu z plynu, ale pokračovaly v rychlém tempu dále.
Co se řadí mezi motivy? Za prvé bychom mohli uvést sílu zvyku. Za několik desetiletí si člověk navykne na určitý stereotyp a mechanismus. Opustit ho se mu buď nechce, nebo také nemůže.
Za druhé zde roli zajisté hrají finanční prostředky. Vždyť bankovky a mince se hodí v každém věku. Zejména pokud by měly v plánu vypomoci svým dospělým dětem a rostoucím vnoučatům. Třeba jim přispět na tzv. pěknou dovolenou, případně vyšší částkou ke zlepšení bydlení. Neměli bychom zapomenout ani na třetí položku, která s penězi souvisí, totiž vedle práce mít více peněz na postupné plnění svých cílů. Jejich obsah na sebe bere různé formy. Namátkou vzpomeňme cestování, nákupy, renovace bytu, návštěvy příbuzných, po letech se někomu odvděčit za dřívější podporu, přičemž doposud nebylo jak krok pořádně provést atd.
Jak by se dala pojmenovat čtvrtá položka - mít moc a uplatňovat ji. Je přece rozdíl, když paní učitelka dokáže ovlivňovat a ukočírovat celou třídu, než kdyby se realizovala pouze v bytě či na zahrádce. Pěstování zeleniny a květinek ovšem rozhodně nepodceňuji. Má často dost velký vliv, právě seniory nevyjímaje.
A co skrývá pátý přístup? Některým se nepodařilo předat vše, co chtěly. Nebo nevyzkoušely vše, o čem slyšely a četly a co by podle jejich názoru stálo za pokus. Tak se jim ještě pár měsíců nabízí jako praktická příležitost.
Neměli bychom podcenit ani šestý, dnešní poslední námět a zdůvodnění - snaha držet krok s mladou generací. Leckdy se ve škole projeví stejné obrazy a psychologické aspekty jako v jiných oblastech lidského působení. Dříve narození chtějí prokázat svou užitečnost a stvrdit, že nepatří do pověstného starého železa. Možná jsou drobet pomalejší, ale díky bohatým zkušenostem mladším stačí a v lecčem je překonají. Třeba v řešení stále se zvyšujícího počtu přestupků a potíží dětí v oblasti chování.
Několik odkazů, které s tématem souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-starsi-zeny-vzpominaji-119638
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-jeste-starsi-zena-chtela-doplnit-zejmena-na-adresu-mladych-matek-120155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-jako-terc-pro-rodice-96343
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-by-vychovna-poradkyne-nejradeji-brecela-140047
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejlepsi-darek-ke-dni-ucitelu-133028
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-postoje-ucitelek-k-cislici-130-120153
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dostanou-ucitele-priplatek-za-praci-v-hlucnem-prostredi-137746