Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Učitelka jako terč pro rodiče

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pexels-tomas-malik-793526-25929108

Přiletí-li malý ptáček na větvičku, kolem níž je dost stromů, keřů a listů, je zcela jistě nesnadným terčem. Proto se může před člověkem cítit poměrně bezpečně. Učitelka jako terč je mnohem snadnější sousto.

Kromě jiných jde o nedostatečné úsilí o spolupráci. Rodiče nejen nespolupracují, ale hledají chyby na škole a na učitelích. A jak nadpis naznačuje, kritizují a útočí. Učitelé nevědí, proč se tak děje.

Článek

V předchozích dílech, jejichž seznam je v závěru, jsme si ukázali, že situace je pro příslušníky pedagogického sboru nesnadná a někdy až nepřehledná. Navíc poměrně často nejde postupovat věcně správně, neboť narážejí na specifické / rozuměj často nesouhlasné a rozporující / přístupy rodičů, byť dospělí ve škole postupují podle zákona a navazujících vyhlášek. Zde jen připomenu, že kromě jiných podob jde o nedostatečné úsilí o spolupráci. Jak jsme ostatně mohli číst při popisu průběhu třídní schůzky s rodiči. Nezřídka se ukáže, že matkám a otcům nejde ani tak o věc / zejména nápravy stavu chování dětí ve třídě / jako o nadměrné hájení vlastních potomků. Je docela pochopitelné, ale by mělo mít rozumné hranice. Zdá se, že tu půjde o hodně práce na řadu let. Máme čekat, že nebude vykonána? Negativní tendence je vcelku jasná.

Ke škodě věci a procesu je, že se všude nedají instalovat tak jasné prvky jako semafory. Přesto jsem přesvědčen, že kdyby se rodiče a děti více snažili, téměř společná řeč se najde. Stačilo by více uplatnit prvky a dovednosti jako osobní odpovědnost, kázeň, vůle, vytrvalost, smysl pro povinnost, dále projevit více ohleduplnosti, zdrženlivosti, zájmu, pochopení, porozumění, vstřícnosti, laskavosti, vlídnosti, sebekázně a především pokory. Uvědomuji si, že seznam je dlouhý. Přesto ho předkládám, aby bylo jasné, co chybí a na čem se má pracovat. Pokud se nám podaří odolat mnohdy zbytné nabídce moderních informačních a komunikačních technologií, máme šanci žít lepší život člověka. Což jistě vyvolá diskuse a spory, neboť mnozí uvažují v duchu „jsem jen já, vidím jen sebe, ostatní mě nezajímají“ a „mám se bavit, a ne se trápit úkoly, prací, starostmi, učením atd.“. Žel nemáme cosi jako kouzelnou hůlku, aby brzo a úplně děti vše pochopily a byl potížím a rizikům konec. Na rozdíl od pohádek a pasivního sledování zábavných videí se tady musí vše poctivě odpracovat. A proto připomenu dvě související složky - ochotu a schopnost.

Máme před sebou stav, že rodiče nejen mnohdy nespolupracují, ale hledají chyby na škole a na učitelích. A jak nadpis naznačuje, kritizují a útočí. Další nezanedbatelnou nevýhodou na straně pedagogů je, že nevědí, proč se tak děje. Zkusme si položit následující otázky, které by mohly pomoci při rozjasnění. Prožili dnes rodiče těžký den? Potřebují se nějak odreagovat? Je jejich život celkově složitý a každá příležitost k upuštění páry je oceněna a využita? Brání pouze své děti? chtějí před ostatními přítomnými předvést svoji „pevnost“ a „odvahu“? Jsou jim oni jako učitelé vhodným a vítaným objektem? Až na výjimky mají pedagogové málo příslušných znalostí o působení psychologických mechanismů a zákonů. Proto se k uvedeným a navazujícím dotazům ani nedopracují. Jak snadné je řídit auto po osvětlené ulici, kde jsou značky a existuje relativně dobrý přehled. Zde nic nevidí. Nebo třeba vnímají vstřícné obličeje, dovolí si něco sdělit, ale přijde tzv. rána! Jak nečekané. Možná i nespravedlivé! Třeba i kruté. Vždyť oni se tolik snažili. Moc času strávili, aby se připravili na proces vzdělávání ve třídě co nejlépe. Tolik času a pozornosti věnovali přípravě pravidel a objasňování zásad slušného chování. Navzdory úsilí a opakování a ujišťování dětí, jak vše chápou, se nadále dějí negativní záležitosti. A navíc učitele zaplavuje pocit, jako kdyby oni byli viníkem! Zejména když v daném duchu vystupují přítomní rodiče. Ano, ideální terč!

Není divu, že řada učitelů se zmíněnou cestou bojí vydat. Případně žádají podporu a osobní účast někoho, kdo by jim vydatně pomohl, zastal se, dosvědčil. Což se někdy stane. Poté není překvapením, že původně chápané poslání se jaksi umenšuje jako předstupeň budoucích horších podob dění v jejich mysli…

Předchozí díly:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelka-nazyva-ucitelkou-94101

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-bude-ucitelka-ucitelkou-94357

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-by-moc-rada-byla-ucitelkou-95601

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ze-slozite-situace-ve-skole-ven-96041

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz