Článek
Na počátku by se někdo mohl zeptat, proč jsem nezačal od jedničky a nepokračoval popořadě dalšími nízkými číslicemi, které by se přece do školního prostředí lépe hodily. Vždyť na sebe hezky navazují. Nebo nestačily by nejnižší dvouciferné číslice, když už autor mocí mermo musí mít vyšší? Nikoli, musí jít o údaj z nadpisu. Jaká je příčina?
Kdo se aspoň trochu zajímá a orientuje v české politice, hned bude vědět, že vláda ve svém Programovém prohlášení uvedla, tj. slíbila, že vzdělání vystupuje jako společenská priorita. S ohledem na její uznání je potřebné a spíše nutné dostat platy příslušníků pedagogického sboru na 130 % průměrné mzdy v ČR. Hodně lidí se shodne, že se jedná o náročné povolání. Konečně, je snad zbytečně nazýváno vzletně posláním?
Jenže se objevují jisté komplikace. Poněkud nedůstojně vypadala diskuse, z čeho se má navýšení počítat. Co vlastně slouží jako základ pro věcně správný výpočet? Kdo by navíc poslouchal hlasy zasvěcených odborníků, připsal by sem logický požadavek, aby onen údaj vycházel z průměrné mzdy osob s dosaženým VŠ vzděláním. Budeme souhlasit, že jde o spravedlivý přístup? Nebo by se mělo vycházet z příjmů uklízečů, prodavaček, dělníků, řidičů apod? Odpověď se zdá být vcelku jasná.
Jak se obecně asi ví, padlo několik návrhů a debata se prodlužovala a rozhodnutí se oddalovalo, až vlivem inflace příjem procentuálně poklesl. Podobně jako všem nějak zaměstnaným občanům. Ke všemu ještě školské odbory a část učitelstva svého času vstoupila do stávky. Leckdo si myslí, že se jednalo o akci, ke které vůbec nemuselo dojít. Ale jaký měli v hlavě důvod? Že učitelé berou i tak dost? Že si měli politici pospíšit, aby se příslušníci pedagogického sboru mohli v klidu soustředit na svou skutečnou práci? Do jiné diskuse by se našlo téma - opravdu někteří po řadě navýšení pociťují nedostatek peněz a chudobu?
Kdo se podívá na okolnosti a někdy spíše okolky kolem sestavování rozpočtu, zaslechne od analytiků a kritiků, že slíbené procento nebude dosaženo. Kroky vládní garnitury podle příslušných analytických pracovníků navíc vypadají, že původní priorita ztratila na přitažlivosti a lesku. Nebude splněna. Řeči o významu vzdělání a o vzdělanostní ekonomice se rozplynuly a s odstupem času je možné je považovat za frázi, která měla hezky zapůsobit.
Leckdo ve škole již mávne rukou. Vlastně ani nepočítají, že by směrem k nim někdo plnil slovo a platy se zabýval a zvýšil je. Raději ani nahlas neříkají, kdo je tehdy razantně zvýšil a svoje slova naplnil. Ano, tolik dnes kritizovaná garnitura před nimi. Zřejmě si většina zvykla, že se ocitají pouze jako hračka v politických a jiných soubojích. Co již jen zažili ministrů? A kolik slibů? A co si mají myslet o skutcích některých ministrů, když se o nich dozvědí ze zpráv seriózních médií? V poslední době je v dobré paměti kupříkladu jízda s majáčkem v záchranné uličce, nejasnosti kolem placení blízkých spolupracovníků, úhrady za byt, předtím podíl na korupčních kauzách aj. Opravdu posilující zvěsti a „vhodná“ motivace. Kdo by se divil, že sami nejvyšší hodnostáři přispívají k rozkladu morálky osob ve škole. Naštěstí leckdo bere svoji školní práce nadále jako poslání a na čas a peníze až tolik nekouká. Smysl práce je jim více než peníze. Je proto docela dobře možné, že se příjem postupně sesune na hranici průměrné mzdy. Tak si současné vedení země váží práce učitelů a učitelek. Tak vážně bere svá slova o vzdělanostní ekonomice. V realitě se kroky vpřed vůbec nekonají. Naopak zpoždění za vývojem ve světě se neustále prohlubuje. Jak „hezký“ kontrast s neúměrnými návrhy na zvýšení příjmů politiků! A co rychlé tempo schválení?
Součástí úplné informace je, že zmíněná číslice patří do seznamu velikostí dětského oblečení. Mnoho učitelek sehrává současně roli matky, a tak jí ona skutečnost bude rovněž známa.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
a/ politici
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-apanaz-prvni-damy-a-jiny-pohled-93877
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-apanaz-prvni-damy-by-se-mohla-zvysit-94980
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-politici-a-jejich-platy-jak-je-to-doopravdy-se-sluzbou-lidu-100753
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-velky-uzitek-zahranicnich-cest-ceskych-poslancu-112998
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-urednictvo-a-jeho-odmeny-ve-vysi-857-tisic-kc-kontra-vrbetice-a-povodne-109674
b/ stav ve škole
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-platy-ucitelu-29027
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-platy-ucitelu-a-jiny-pohled-29196
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-platy-ucitelu-a-kvalita-jejich-prace-29277
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitele-kvalita-jejich-prace-a-dalsi-pohledy-29632
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsou-platy-ucitelu-dostatecne-vysoke-29795
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-platy-ucitelu-a-jak-byvalo-hure-30182
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-platy-ucitelu-a-jak-je-dnes-lepe-30368
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitele-a-penize-30437
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-za-co-budou-skoly-topit-28133