Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč by výchovná poradkyně nejraději brečela

Foto: Seznam.cz

Je jasné, že lidé pláčou a zlobí se, když je postihne neštěstí. Jenže někdy je k pláči stav, ač k hmotným škodám skoro vůbec nedojde.

Působit dnes ve škole na pozici s názvem výchovná poradkyně nepatří mezi tzv. medové zážitky. S nadšením a otevřenou náručí se výchovná poradkyně vrhla před třemi roky do pomoci Ukrajincům. Ale čeho se dočkala?

Článek

Působit dnes ve škole na pozici s názvem výchovná poradkyně nepatří mezi tzv. medové zážitky. Málokdo bude věřit, čemu všemu dnes je nucena čelit. Jak z názvu pozice logicky vyplývá, řeší výchovné záležitosti. Přesněji poznamenáno - jde o výchovné potíže, které žáci a žákyně svým chováním způsobují. Hodně se mluví a píše o nevychovanosti dnešních dětí. Leckdo si myslí, že se přehání. Nikoli. Sama skutečnost je ještě horší. Obvyklým obrázkem ve třídě bývá, že tzv. zlobení se dopouští několik jedinců. Problémem je, že mají na zbytek dětí tak silný vliv, že jsou mocnější než příslušníci pedagogického sboru. Kdo by si myslel, že špatné věci se dějí pouze o přestávce, žil by v omylu. Podívejme se, proč je jedné výchovné poradkyni fakt do pláče.

Nejdříve se zastavíme u dětí, které si denně počínají v rozporu se školním řádem. Z rodiny měly už do první třídy přijít se znalostmi základních zásad slušného chování a následně je umět prakticky naplňovat. Nikdo po nich nežádá, aby věděly, jak se mají chovat při významných společenských událostech jako pohřeb, recepce aj. Jenže ony neznají a nezvládají základy. Logicky se musíme ptát. Jaké děje probíhaly v rodině? Nebyl na výchovu čas? Zaměřovali se dospělí jen na zvládnutí procesů jako - dítě obléknout, obout a dát mu najíst? Možná, vždyť některé chodí špinavé, pomačkané, rozcuchané, zapáchající. Potvrzení najdeme v odkazech dole.

Připravili se vůbec na výkon pozice rodiče? Mnoho konkrétních příkladů vystupuje jako poměrně jasné důkazy, jak neplní ustanovení zákona. Kdo je upozorní? A proč pláč na straně výchovné poradkyně? Když vysvětluje rodičům, co jejich potomci ve škole vyrábějí, naráží na zeď. Jednak jí jedna skupina nerozumí. Jednak jí druzí nevěří. Jejich dcera či syn jsou totiž hodní, milí, zlatí, poslušní, mouše by neublížili… Ona si snad vymýšlí! Jaké pocity přijdou? Nejčastěji napětí, zloba, zklamání, lítost, naštvanost, vztek a bezmoc. No - neplakali byste?

Druhou zastávkou budou cizinci. K nim se vyjádřím stručně, neboť pár slov a vět se mi již podařilo publikovat / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mnozi-z-cizincu-zmizi-a-ani-nepodekuji-138638/. S nadšením a otevřenou náručí se výchovná poradkyně vrhla před třemi roky do pomoci. Chápala, v jak těžké se ocitli situaci. Tolik času, sil, energie a pozornosti jim věnovala. Žel podle jejích osobních poznatků většina z nich nepracuje, jak by měli a jak se čeká. Neprojevují vděčnost, nepoděkují a část jich bez slov zmizí, jak už víme. Většinově platí známá lidová zkušenost - „za dobrotu na žebrotu“. Místo zde lepší verze - „jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá“. Cítí se vysílená, vyhořelá a vypadá že od zhroucení není daleko.

Co se dozvíme na pomyslném třetím stanovišti na cestě k pláči? Snad nejlepší formou bude si představit, jak probíhá setkání s dětmi, které takřka neustále vyrušují, otravují druhé, pošťuchují je, provokují, berou a ničí jim věci, kopou do nich na různých částech těla včetně slabin, štípou, škrtí, fackují, strkají do nich, povalují je na zem, tahají je za vlasy atd. Jak vidíme, výčet „zábavných aktivit“ je pestrý, ač se mi nepodařilo dosáhnout na jeho úplnost. Musel by se přidat celý odstavec.

Během objasňovací hodiny ve třídě až na výjimky zlobivci neprojevují zájem, aby se něco naučili, pochopili nesprávnost svého počínání, litovali svých činů, osvojili si jiný pohled. Ba spíše se dále chovají drze, program nabourávají, zpochybňují vystoupení výchovné poradkyně, zdá se, že její argumenty a příklady pro ně nemají cenu a už vůbec ne přitažlivost. Snažme se je pochopit. Vždyť kdyby byli hodní, ztratili by pozici a prestiž ve třídě. Kdo by obdivoval žáka, který je hodný, poslouchá a dobře se učí? Je přece kolaborantem s pedagogy, což je jasně špatně. Tak mají děti nastaveny hodnoty. Odkud si je přinesly? Napadají mě dva zdroje. Za prvé - rodina a rodiče. Za druhé - z moderních informačních a komunikačních technologií. Projevované deformity nikde ustanoveny v RVP a v ŠVP nenajdeme a pedagogický sbor mluví a chová se slušně. Co bychom skoro vyhořelé, zklamané a smutné paní mohli poradit?

Seznam odkazů:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-spinavymi-nehty-a-vrabcim-hnizdem-125087

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-zapranym-a-jinak-nevhodnym-oblecenim-125333

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-skolak-neumi-ani-vysmrkat-123740

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-deti-mluvi-sproste-121078

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-schuzka-klubu-spinavych-a-zapachajicich-divek-127087

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz