Hlavní obsah
Rodina a děti

Když se školák neumí ani vysmrkat

Foto: Patocka Otakar/repro Časopis Vlasta

Dovedete si představit dívku na obrázku s rýmovou nudlí až na rty? A že si ničeho "nevšimne"? A neumí reagovat na pokyn učitelky? Ano, přesně to se děje. A nejen…

Hodně se mluví o úrovni dnešních dětí. Jak jsou děti připraveny a vychovány? Ukazuje se, že správné používání mýdla jim moc nejde. Některé ani nejsou naučeny, že se mají umýt, třeba po použití WC.

Článek

Hodně se mluví o úrovni dnešních dětí. Tak se přímo vydáme do jedné třídy. Jak jsou děti připraveny a vychovány? Ukazuje se, že správné používání mýdla jim moc nejde. Některé ani nejsou naučeny, že se mají umýt, třeba po použití WC. Podobně se paní učitelka se zlou potáže, když po nich chce, aby si pořádně utřely nos. Tady se dnes zastavím podrobněji.

Myslíte, že dítě zná kapesník? A že by ho mohlo mít u sebe? A umělo s ním nakládat? Ve školním prostředí je nyní zvyklost, že ve třídě děti najdou zásobárnu papírových kapesníků. Nejsem odborník na zdravotnickou problematiku, ale přesto či právě proto si dovolím položit následující otázky. Kdyby dítě mělo kapesník, šlo by o lepší hygienické řešení? Kolikrát se do něj lze bez potíží vysmrkat? Vidíme kolem sebe dítka, která potřebují smrkat několikrát za vyučovací hodinu. Kolik kusů by s sebou z domova mělo mít? A bude-li už tzv. plný, kam ho má umístit? Kapsa oblečení asi nebude úplně vhodná. V horší verzi nevábná takřka tekutina promokvá na povrch textilu. Možná by s sebou mohlo nosit nádobku, která by byla dost podobná misce na svačinu. Jen by je rodiče měli rozlišit, aby si je dítě nepletlo.

A nyní pohled na problematiku papírových kapesníků. Děti je nadužívají. V prvním případě si trochu málo smrknou a čtyři pětiny z něj zbytečně vyhodí. Tady se z hygienického hlediska ocitáme v lepším případě. V horším mám na mysli, že se uvedené pomůcky vrší v koši nebo kolem něj a bacily z nich volně unikají do třídy. Koše nemají záklopky. Asi aby byl postup pro děti a patrně i pro uklízečky snadnější. Zřejmě i proto se vlny rýmy, kašle, infekcí, horeček a nemoci více či méně pravidelně vracejí a třídy navštěvují. Pochopitelně k neradosti rodičů a příslušníků pedagogického sboru. Skeptik by uštěpačně dodal, že aspoň na něčem se shodnou.

Důležitým praktickým příspěvkem k podání úplné informace je, že řada dětí nemá na prvním stupni zvládnuty základy péče o svou hygienu. Lze spatřit, jak jim rýma v příslušných barevných tónech vystupuje i dva až tři centimetry z nosu, spočine na rtech a nic nedělají! Dostanou-li za úkol, aby se vysmrkaly, řada z nich si neví rady. Jak se mezi lidmi říká, jenom si zašmrdlají prstem pod nosem a povytékající skoro tekutinu rozmažou po části tváře. Jako třešnička na dortu, zde ovšem v negativním smyslu, působí, že si zapatlanou ruku otřou do svého oblečení. Jít až k zásobníku papírových kapesníků je pro ně příliš daleko. Stejně tak k umyvadlu. A leckteré žel dané opatření ani nenapadne. Muselo by dostat instrukci a raději přímo příkaz!

Nutně musí padnout dotaz - kdo za tak nízký stav nese osobní odpovědnost? Myslím, že odpověď nemusíme hledat pracně a dlouho. Současně se objevují náměty na řešení. Pokud je dítě třeba ještě ve čtvrté třídě tak nízko, měla by škola poslat oznámení do rodiny, aby si dítě poučila, jak má postupovat? Jistě si dokážeme představit situaci, jak negativně na jiné děti působí výše uvedené nehygienické postupy. A nezapomeňme ani na systém sociálního učení, kdy viděné úkony po sobě žáci a žákyně opakují. Jeví se zde docela jasná analogie s používáním neslušných slov. Ano, dobří rodiče je doma nevyslovují, možná ani nikde jinde, dítě před nimi varují a hlídají, ale přece se je někde naučí. A občas i používá…

Mnozí dobře znají známou a platnou životní tezi - „co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“. Tady by však bylo žádoucí, aby se naučené prvky zařadily do praktického výkonu co nejdříve. Pak by mohla převážit jiná moudrost - „starého psa novým kouskům nenaučíš“.

Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-saha-neschopnost-ditete-113365

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-rodice-lzou-o-svych-detech-101595

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsou-deti-opravdu-po-svych-rodicich-114813

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-zavini-deti-a-co-rodice-86031

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-kocky-a-mysi-99159

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-kocky-a-mysi-navsteva-po-case-123089

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-rodice-skole-dopredu-nereknou-87168

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-deti-mluvi-sproste-121078

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz