Článek
Někdo by si mohl myslet, že jsou ve hře dvě zprávy. Za prvé - nejde o žádnou novinku. Kdo by se nechtěl pochlubit výsledky svého potomka? Vždyť jejich zveřejněním chválí přece také sám sebe. Jak by mohlo být dítě úspěšné bez velmi dobrého rodiče? Jde o vizitku. Dílem též o mírně naivní představu, neboť jsou známy případy dětí, jejichž rodiče si nepočínali správně, někteří dokonce velmi špatně, a přece děti prospívaly o hodně lépe.
Za druhé - vždy se jejich snahou stává přikrášlit um, vědomosti, znalosti, dovednosti a schopnosti svých dětí. Kritický jazyk tvrdí, že předvedenou řeč od rodičů je rozumné ponížit alespoň o dvacet až třicet procent. Často raději ještě číselně přidat a tím na znění jejich výroku ubrat. Pak se realita dost přiblíží.
Myslel jsem si, že díky věku vím dost. Nedávno mi bylo ctí, abych se seznámil s třetí verzí. Nejlépe nám poslouží konkrétní příklad. Představme si mladou matku. Dalo by se říct a napsat, že se ve výchově svého potomka dost snaží. Již při vstupu do MŠ měl osvojeny základní zásady slušného chování. Měl odpovídající ponětí o hranicích a o pravidlech, jimiž se začátek života člověka řídí. Přesněji - má se řídit. Docela se zajímal, co ho bude čekat ve škole. Projevoval přirozenou zvědavost, a tak se nestalo překvapením, že se do školy těšil a že mu kladný postoj drží ještě dnes, kdy má více než jeden rok za sebou. Je naplněna radostí, když se dívá do jeho sešitů. Nejprve radostná razítka za čárky, kolečka a vlnovky, jak už se na počátku docházky odehrává. Později nastartovaný příval jedniček neustává dodnes. Cítí hrdost a také zadostiučinění. Vždyť mu věnovala tolik času, péče a energie, četla mu, povídala si s ním, vysvětlovala mu, co jaké slovo znamená, co a jak ne/funguje v oblasti mezilidských vztahů, oč jde mezi kamarády atd. Dalo by se napsat, že nyní sklízí zaslouženou úrodu po předchozí náročné přípravě. A teď se dostaneme k podstatě.
Jak se průběžně setkává s ostatními maminkami, už dobře ví, jak si všelijak u svých dětí přidávají. S některými má bližší vztah, a tak se přímo či bokem leccos dozví. Třeba jak si dítě plete čísla a písmena, jak málo je soustředěné, jak neposlechne, jak je protivné, vzpouzí se aj. Ona zatím u svého dítěte potíže nevidí. Nechce vypadat jako chlubivá, a proto jeho pravé výborné výsledky skrývá. Uvedla, že by cítila tak trochu vinu, kdyby jim ukázala sešit s diktáty, kde má samé jedničky a některé s hvězdičkou. Má pocit, že by ne jednu maminku srazila a způsobila nepříjemnou náladu. Postupuje správně? Kdo ví?
Nijak by na ni neútočila, nekritizovala, pouze by ji konfrontovala s oceněním svého potomka. Jistě rovněž ona má právo se pochlubit, ne? Navíc je známa projevem, kdy neusiluje o převahu a nepotřebuje nikomu dokazovat, kdo je lepší. Přesto se upozaďuje. Tvrdí, že nemůže zdaleka každému říct, jak je chlapec šikovný a úspěšný. Myslí si, že by přispěla k narušení a možná rozbití vztahu. Nerada by přišla o dobrou kamarádku. Občas od ní žádá nějakou informaci a drobnou pomoc. Co kdyby se ocitla na holičkách? Jak by pak vzniklé komplikace řešila? Proto je „raději“ potichu a o skutečných zdarech dítěte referuje ponejvíce v příbuzenstvu. Tam prozatím nic nebezpečného nehrozí. Uvidíme, co nastane v budoucích týdnech a měsících. Prozatím se obává přímých dotazů. V daném případě je trochu výhodou, že ona druhá maminka a jí podobné dost myslí na sebe a mluví o svých dětech, aniž by dávala aspoň dostatečný prostor jí samotné a dalším občas se tam vyskytujícím rodičům. Sebestřednost jako výhoda?
Nabídka několika souvisejících odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-dnesni-matky-nic-nedelaji-a-maji-nadbytek-casu-97751
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrouceni-na-prvni-prekazce-34217
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-40716
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-skola-40959
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-jazyk-41119
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-hry-a-dnesni-rodice-41673
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-detskem-hristi-41903
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prognoza-z-piskoviste-42103