Hlavní obsah

Když rodiče škole dopředu neřeknou

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Dospělým ve škole by se k jejich práci hodilo, aby o přicházejících dětech věděli co nejvíce. Poté by mohli zvolit lepší individuální přístupy a dítě lépe učit a rozvíjet.

Takřka všichni rodiče vidí své děti lepší, než ve skutečnosti jsou. Podle nich bývají šikovnější, silnější, pohotovější, rychlejší, zdatnější, zručnější, vyznačují se vyšší inteligencí atd.

Článek

Původní podoba nadpisu zněla ostřeji - Když rodiče škole dopředu nic neřeknou. Zakrátko jsem se nad ní zamyslel a kriticky usoudil, že by nebyla úplně pravdivá. Rodiče leckdy paní učitelce či panu učiteli leccos sdělí, avšak málokdy se jedná o zcela pravdivé a úplné konstatování. Mají-li hned na počátku zaznít konkrétní příklady, pak by mohlo jít o výroky typu - „náš J. se denně učí nejméně dvě hodiny“, „naše L. nemá elektronické hry povoleny, a proto je nehraje a ani nezná“, „každý den procvičujeme všechny hlavní předměty a K. všechno umí“ atd. Patrně vám budou povědomé, ač nepatříte mezi příslušníky pedagogického sboru.

V čem bychom měli hledat potíže? Zřejmě lehce budeme hledat shodu na tezi, že takřka všichni rodiče vidí své děti lepší, než ve skutečnosti jsou. Podle jejich poznatků, pohledů a pocitů bývají šikovnější, silnější, pohotovější, rychlejší, zdatnější, zručnější, vyznačují se vyšší inteligencí atd. Jinak by se dalo napsat, že si matky a otcové nasazují brýle několika růžových odstínů. Kdyby však vyučující odložili shovívavost, mírnost a nasadili kurz, který panoval ve školách asi tak před třiceti a více roky, výsledky by rozhodně nešlo hodnotit jako příznivé. Ano, děti mají mnoho poznatků a zájmů, leč jen malá část jich souvisí s programem výuky, tj. s obsahem RVP a ŠVP. Skutečná úroveň je o dost horší, než si rodiče připouštějí.

Dospělí ve školním prostředí se potýkají ještě s dalším velkým problémem, který s předchozím odstavcem úzce souvisí. Navazuje na úplný dnešní začátek. A nejde o slovíčkaření, jak by se mohlo zdát. Podstatou je, že děti nastupují do školy již na počátku jako v podstatě hotové osobnosti, zejména po stránce charakteru, tj. základního souhrnu osobních vlastností, které vyjadřují jejich vztah k zásadním i vedlejším osobám, věcem, jevům a procesům v jejich okolí. Jinak se dá napsat, že se konkrétním způsobem chovají a především vypovídají o dění v rodině.

Jako velký problém vystupuje fakt, že rodiče dopředu neřeknou, jaké jejich dítě opravdu je. Spíše se jedná o fráze, prezentování zájmu, možná padne pár lichotek směrem ke škole a k paní učitelce. A pak se čeká, co ona odhalí, jak bude reagovat a co zmůže. Zdá se vám uvedený poněkud matoucí postup v pořádku? Jako analogie mě napadá, jako kdybych chtěl vtlačovat do dvoulitrové sklenice tři litry vody, na šroub dával matičku jiného rozměru a poté se divil, že „ten krám nefunguje“. Podobně lze uvažovat o velikosti obuvi a oblečení. Jistě si povšimneme, jak někdo vypadá jako hastroš a nepůsobí nejen reprezentativně, ale ani příjemně a slušně. Přesto se děje. Nebo byste schválně zakrývali vady na vozidle při přejímce v servisu?

Kdybych se měl vrátit k rodičům a dětem, pak by mělo zaznít, že učitelé nedostávají v odůvodněných případech předběžné upozornění. Či chcete-li vyrozumění. V hlavě se mi rodí obrázek, jak nefunguje signalizace na železničním přejezdu a my jako řidiči budeme tápat, dívat se vlevo, vpravo a pak zase znovu. Situace bude ztížena zatáčkou, lesem, křovinami, břehy a též druhem a frekvencí tratě. Jak má paní učitelka vystupovat správně, když je bez podstatných informací? A nezřídka také bez nástrojů. Jak jsem již několikrát slyšel - nelze se řádně připravit, i kdyby člověk chtěl. Zkuste jít s jistotou v tmavých hradních chodbách, které jste doposud nenavštívili! Leccos si dopředu pečlivě promyslí, ale již první ranní pohled na tvář žáka dává poměrně jasnou zprávu - dnes nepůjde o lehký den! A co se včera pracně připravilo, tak velkou část je nutno odložit. Útěchou je, že příprava nemusí být úplně ztracena. Leccos bude k využití v jiném čase. Snad brzo přijde.

Dnes popsané prvky a děje volně navazují na dřívější zamyšlení:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-od-zari-bude-hure-77571

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-splnit-detsky-sen-86540

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prvnaci-na-nestejne-startovni-care-82677

O dalších prvcích, algoritmech, zkušenostech a dopadech padne pár slov a vět příště.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz