Článek
Chvíli jsem uvažoval, že bych do titulku na druhé místo vložil slůvko „některé“, ale zřejmě bych se vzdálil od jsoucí skutečnosti. Vypadá tak, že neslušně mluví skoro všechny. Lépe by tam sedělo slovo „většina“. Možná i velká! Naprostá! Jistě bude užitečné se podívat na možné důvody, které vystupují jako reálné.
Co uvidíme, když navštívíme školní prostředí? Mezi důležité kroky a úkoly patří, aby se žáci a žákyně vyrovnali jedincům, které považují za lepší a úspěšnější. Je poněkud paradoxní, že v něm děti používají tolik neslušných výrazů, ač tam ani jeden z nich není součástí každodenní výuky, tím méně dokumentů jako RVP, ŠVP a na ně navazujících. Ani pedagogové tak nehovoří. Frekvence někdy bývá tak silná a vysoká, že jejich podíl ve slovech je alespoň poloviční. Pořádná dávka, že? Ale proč se tak děje? Vždyť děti poměrně často od rodičů a od dospělých ve škole slyší, že se mají chovat slušně. Myslí se též řečově. Kde vězí pověstný zakopaný pes?
Patrně sem můžeme a měli bychom zařadit okolnost, že horší a pokleslejší mluva se rozrůstá celou společností. Jistí jedinci se průběžně vysmívají, na jak nízkém stupni rozvoje se nacházeli lidé před pár desítkami let. Ale leckomu ze starších přijde, že právě dnes se mluví hůře, chuději, neslušněji a sprostěji než prve. A mezi argumenty řadí, jak se mluví v médiích. A mají plnou pravdu. Nehezky mezi sebou hovoří kupříkladu politici, kteří nám mají jít vzorem a být součástí elity národa. Děkujeme pěkně! Snad jsem vyjádřil postoj více občanů, než jen sebe.
Také se zdá, že jde o vstup mezi dospělé, nebo aspoň o viditelné - a přesněji slyšitelné - přiblížení se k nim. Jenže právě dospělí poměrně často vystupují jako návod a inspirace. Třeba když se jim něco nedaří, dostanou se do úzkých, přijdou unaveni a rozzlobeni z pracoviště. Mezi tzv. nejlepší a nejvýmluvnější konkrétní příklady patří počínání matek a otců za volantem. Úmyslně píšu oba zákonné zástupce, neboť od dětí vím, jak neslušně se některé matky vyjadřují. A jak před dětmi jako před svědky někomu nadávají a samy porušují dopravní předpisy. Přesto by podle mého názoru většina rodičů uvedený směr následování odmítala.
Ale máme i druhou stranu mince. Neměli bychom zapomenout na tezi ne jednoho rodiče - „u nás doma mluvíme zásadně slušně, ale můžeme se snažit jakkoli, dítě leccos pochytí v MŠ, ZŠ, prostě kdekoli mezi dětmi, pak neuděláte skoro nic, i když to řešíte po dobré i po zlém a skoro pořád“. Jako kdyby jejich údělem byla pověstná Sisyfova cesta s kamenem.
Nelze vynechat vrstevníky, tj. hlavně spolužáky. Část jich je „informovanější“ a „šikovnější“, a tak rádi své kolegy na „nižší úrovni“ poučí. Navíc sem vstupují starší děti, kupříkladu na chodbách, na WC a především ve školní družině, kde vládne „slabší“ režim než při výuce.
Co by se asi tak mohlo stát cílem žáka, který je mladší a má pocit, že nestačí starším? Zajisté bude hledat cestičky, jak by se jim mohl přiblížit. Optimem bude se na ně nějak dotáhnout. Užívání neslušných slov se nabízí jako docela jednoduchá a navíc rychlá cesta. Na rozdíl od tělesných výkonů. Zejména když brzo pocítí, že je staršími respektován. Praxe působení psychologických mechanismů a zákonů nás denně přesvědčuje, jak velmi člověka pobízí úspěšně vykonávaná činnost a pochvala za ni. Klidně si nějakou přidá a pociťuje radost a uspokojení z úspěchu. Podobně se děje zde. Motivací je nejen se vyrovnat, ale také být pozván a vzat mezi ostatní.
Ano, moc silně a úkorně děti prožívají, pokud nejsou brány vážně a není jim věnována odpovídají pozornost. Mezi okřídlené teze patří, že každý člověk si chce vybojovat svoje místo pod sluncem. Ještě lépe by pro něj bylo, aby ho jiní ocenili, uznávali, chválili atd. Pokud se poct nedostává a chybí publikum, je nutné o něj a o jeho přízeň bojovat. Jakkoli. Třeba za pomoci sprostých výrazů. Čím zní silněji, tím se zvyšuje šance na „úspěch“!
Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-jsou-ve-vychove-deti-potize-27720
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-lze-ustoupit-36254
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-jejich-poselstvi-37767
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-po-kom-dite-je-38044
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-povesti-cloveka-a-take-ditete-38375
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-vlivy-na-povest-cloveka-a-ditete-38571
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-stiznosti-na-deti-38754