Článek
Svého času jsem zaslechl výrok, že nic není staršího než včerejší noviny. Dokonce si vysloužily název „stařiny“. Vcelku přiléhavý, že? Jednalo se o reakci, proč by člověk měl číst tisk ze včerejška, když může mít k dispozici dnešní, aktuální, čerstvý výtisk? Můžeme souhlasit a zároveň vypustit námitku. Proč by se o starší noviny někdo nemohl zajímat? Vždyť v nich může najít spoustu zajímavých informací. Například, jak se politikům skoro vůbec nedaří plnit jejich předsevzetí, předvolební sliby a jak se nemohou trefit ani do programového prohlášení vlády. A spoustu dalšího!
Při pohledu na dnešní nadpis se časová mezera mění na propast, která nemůže snad nikoho přitáhnout. Nebo právě proto? Konečně, máme profese, kde je pracovní povinností zkoumat, co kdo kdy v minulosti řekl a napsal. Mám na mysli filozofy, historiky, analytiky, politology ad. K nim by se mohli a měli zařadit i další, napadají mě sociologové, též tu lze uvítat příslušníky a příslušnice různých kulturních institucí, aby poznali, co se v jejich sféře odehrávalo dříve a co se děje dnes. Nebo se možná bude dít v příštích měsících a letech. Trendy se přece opakují. Zajisté je vhodné a potřebné čerpat poučení a inspiraci z historie. Jen hlupáci se k ní otáčejí zády, avšak vystupují jako chytráci. A ještě vyžadují souhlas od ostatních s jejich nezralými a často nesprávnými podklady a/nebo vývody.
Delší úvod vnímám jako potřebný pro objasnění dnešního příběhu. Dost zasahuje do školního prostředí a také do úseku rodičovství. Od jedné paní, která pracuje jako psycholožka ve škole, jsem se dozvěděl, jak právě před pěti lety je jejich supervizor upozorňoval, že se nyní vstupuje do zvláště náročného období. Podstatou jeho postřehu se tehdy stalo, že v naší společnosti již dorostla generace tzv. free rodičů. Jinak řečeno a napsáno - do dospělosti se dostali děti (chlapci a dívky), které byly po zahájení velkých společenských, politických a hospodářských změn před třiceti pěti roky vychovávány zcela opačně, než se dělo doposud. Konkrétně uvedeno - nesetkávaly se s autoritativními a direktivními postupy. Naopak se jim ustupovalo, důraz se kladl na individualitu, osobní prosazení a uspokojení jejich potřeb, zájmů a přání atd. Netvrdím, že kráčí o chybnou cestu. Nicméně do současné školy se moc nehodí. Jak zní zdůvodnění?
Tehdejší volně vychovávané děti dnes mají svoje potomky. Jejich chování není úplně druhem a podobou, které by bylo dnes ve škole vítáno. Dalo by se napsat, že free rodiče v současnosti na povinnou docházku posílají své free potomky. Jestliže se klasická škola příliš nezměnila, jak asi proces může či spíše musí dopadnout? Neustále na někoho a na něco narážejí. Jsou vnímány jako spíše více než méně problematické, narušující, obtěžující atd.
Netvrdím, že se chyba nachází pouze na straně matek a otců. Nicméně by měli před zplozením a nejpozději před narozením potomka rozhodnout, jakým způsobem ho povedou po světě. Co budou považovat za hlavní? Aby se cítilo dobře? Aby se umělo vyrovnávat s úkoly a povinnostmi? Aby nepadalo před překážkami a těžkostmi? Nepřejí si, aby na nich jako na rodičích zůstalo viset ještě dost dlouho po dosažení věku dospělosti? A jak budou postupovat v oblasti finančních prostředků? Zakoupí mu všechno, na co ukáže a co se mu bude líbit? Stačí, aby dítko projevilo přání, spustilo slzičky, duplo nožkou, rozzlobilo se? A free rodiče poběží…
Na závěr sdělím, že supervizor se zcela trefil. Roste počet tzv. problematických dětí. Jejich chování je zjevně horší než u jejich předchůdců. Individuální práce není dost dobře možná, neboť už tak plné třídy doplnili ukrajinští žáci a žákyně a s nimi dorazily další úkoly a trampoty. Jak by stav vypadal, kdyby i příslušníci pedagogického sboru postupovali „free“?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-slape-si-na-jazyk-ale-mluvi-nejlepe-ze-vsech-96043
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jasne-reseni-95600
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jeji-nasledky-96550
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zak-jako-plod-respektujici-vychovy-97071
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-plody-respektujici-nebo-snad-volne-vychovy-po-skole-97511
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-matce-sikanovali-dceru-96553