Článek
Jak se obecně ví, děti nedosahují ve školním prostředí zářivých výsledků. No - tady by se dalo namítnout, že docela slušné procento jich dosáhne na vyznamenání a některé mají na vysvědčení dokonce samé jedničky. Jenže existuje také opačný pohled. Jakou hodnotu má jednička, když se citelně snížily požadavky? Proč držitel/ka jedničky ví, zná a umí tak málo? A čí je vina, že děti pracují tak málo a mají tak slabé výstupy?
Blízkým konkrétním příkladem by nám mohl posloužit školní výlet. Jak jsem o jedné jeho podobě již psal / viz odkazy níže /, měli tam žáci a žákyně druhého stupně nemalé potíže ujít jediný kilometr z vlakové zastávky do kempu. Kdyby museli ve smyslu nutnosti, jistě by ani nemukli a krátkou vzdálenost překonali. Avšak oni nemuseli, neboť viděli reálnou možnost, že by je tam někdo mohl zavézt. Třeba rodiče. Vždyť proč by se měli nechat vysadit u nádraží ČD a tísnit se s ostatními ve vagónu, když je mohou matky a otcové hodit přímo na místo? A nikdo by nemusel chodit pěšky! Výborný vynález, ne?
Myslím, že právě zde se ukazuje, kdo by mohl být označen za viníka. Není přece jedno, jak rodiče ke svému potomkovi přistupují. Stačí si přečíst následující otázky. Snaží se mu ulehčit většinu úkonů? Dokonce všechny? Dávají mu naopak pravidelně zcela určité úkoly? Má dítě domácí povinnosti, které musí plnit takřka každý den? Je příliš chráněno? Dochází často k situacím, jak slyšíme rodičovské komentáře - „když vidím tu jeho ochotu a našpulenou hubu, tak…“ a „když vidím, jak je nešikovný a pomalý, tak si to radši udělám sama/sám“? Jsem přesvědčen, že leckomu budou velmi povědomé.
Kdybych měl předložit potvrzující kousky ze strany rodičů, napadá mě, jak děti na škole v přírodě při jedné vycházce zmokly. Několika z nich mírně namokly spací pytle, které si nechaly větrat na zábradlí u chatičky. Ač je paní učitelky před odchodem upozornily, že může přijít déšť. Pochopitelně nebyly po návratu v ideálním stavu, děti ani pytle. Tady se prokázalo, jaké jsou přístupy a osobní vlastnosti dětí. Některým se nemuselo nic říkat a věděly, že se mají převléknout. Přesto byly všechny ze strany paní učitelky upozorněny. Část jich ani po radě a doporučení nedokázalo zvolit správný postup, byť se jevil jako velmi jednoduchý. Než aby požádaly dospělého na místě o pomoc či o zopakování pokynu, našly si ve svém batůžku mobilní telefon a volaly domů. Část rodičů se „zděsilo“, opustilo své byty a komfortní zóny a spěchalo na místo „neštěstí“. Samozřejmě s sebou vezli suché oblečení, nový spací pytel a navrch něco sladkostí, aby „synek či dcerka přežil/a“. Já bych zde viděl úrodnou půdu pro pěstování mamánků a mamánek.
Řekl bych, že by se rodiče měli aspoň občas vžít do rolí sportovních trenérů. Co ze svých dětí chtějí mít? Sotva neúspěšné jedince, povaleče, zkrachovalé existence, osoby závislé na návykových látkách, páchající trestnou činnost atd. Patrně jistě ani nikoli líné, nešikovné a nepracující osoby. Tak proč je v přiměřeném rozsahu netrénují? Jak vypadá jejich konání? Lze ho vnímat jako součást celkové přípravy dětí na život? A jaká je jejich skutečná připravenost? Zcela najisto nespočívá v nošení značkového oděvu, hlasitém pokřikování a tzv. jasném postoji vůči autoritám, tj. odmítám je, aniž bych věděl, o koho jde, co umí a co dokázal. O vytrvalém sledování displeje co nejdražšího a nejnovějšího typu mobilního telefonu ani nemluvě.
Navíc máme v příslušném zákoně, který upracuje poměry a procesy v rodině, ustanovení, že dítě má za povinnost se podílet na chodu domácnosti. A rovněž má poslouchat rodiče! Jak se mezi lidmi správně říká, neznalost zákona neomlouvá. Každý se nyní může zamyslet, jaký stav doma má a zda a co s ním ne/bude v budoucích dnech, týdnech a měsících dělat. Snad není nutné připomínat, že není jen dnes. Přijdou příští časy…
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mesic-skolnich-zajezdu-69474
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-jeho-realita-69689
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-neskutecne-kontrasty-70860
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-dalsi-potize-71169
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-nove-zkusenosti-71901