Článek
Zdá se, že k ní doposud nedošlo, ale doba, kdy se tak zřejmě stane, se dost blíží. Jaké jsou kulisy a předpoklady uvedeného dění?
Od jedné paní učitelky jsem se dozvěděl o dívce, která má málo kamarádek a když s ní chlapci mají pracovat ve dvojici, ve trojici či v menší skupině, nechce se jim. Důvodem je, když se vyjádří pozitivně, že dívka nevoní. Sami žáci svůj názor formulují, jak jistě pochopíme, trochu přesněji a výstižněji. Jedná se o výrazy, které se sem moc nehodí. Svého času jsem o ní napsal úvahu. Potvrzení najdeme v odkazech dole.
Nedávno jsem zjistil, že není sama. Znám slečny, které mívají potřebu se mýt velmi často, až jsou svými požadavky časově a finančně otravné, dá-li se tak stručně popsat jejich přístup. Vystupují jako pravý opak žákyň, kterých se nyní chci dotknout. Vlastně ne, určitě ne rukou, jen slovně se o nich zmínit. Jejich stav je, že většina dětí se jim aspoň trochu snaží vyhýbat. Informace padla při neformálním setkání příslušnic pedagogického sboru, když hodnotily, kdo nejvíce nabourává jejich hodiny. Neudivuje je, když se v jistém věku chlapci a dívky vzájemně nevyhledávají a nejraději by spolu nepracovali. Myslí se během výuky. Pokud by zúčastněné paní vzaly v potaz hygienický aspekt, situace se ještě zhoršuje. Ba spíše vyostřuje.
Kupříkladu zaznělo, jak byla dívka v páté třídě učitelkou poučena o základech hygienické sebeobsluhy a o souvisejících zásadách a krocích. Prostě je neznala! A nedodržovala. Krátký výčet zní - špinavé vlasy, zapáchající oděv, zjevná špína na něm, odér zpoceného těla po dlouhé dny. Nikoli jednorázově. Příklon k vykonání poučení se tvořil týdny. A hned vyvstávají následující otázky. Kdo se jim doma věnuje? Mají rodiče nějakou kontrolu nad vnějším zjevem svých dětí? Jak oni sami vypadají? Co na daném úseku v předchozím období vykonali? Copak nevydali příslušné upozornění, od kdy je třeba na danou oblast položit větší důraz? Nebo snad žijí v tak velké nouzi, že nemají na vodu? Ani na studenou? Lze ve škole učinit více?
Se svou troškou do mlýna přišla další účastnice besedy. U některých dívek si povšimla hodně špinavých nehtů. Do kontrastu dala jiné své žákyně, které se skoro bojí na něco ve třídě sáhnout, aby se nepošpinily. Nemluvě, když se jde se třídou někam ven. A část je má pěstěnější a výstavnější než většina dospělých žen. Včetně učitelek.
Příliš pozadu nezůstala ani třetí. Také ona má ve své třídě „případ“. Když vyslovila její jméno, kolegyně pohotově reagovaly ve smyslu - „jo, tu známe“ a „ta je špindírou už od první třídy“. Takže slečna si vybudovala „hezkou“ pověst. Možná nechtěně. Nevědomky. Vyučující šla dokonce tak daleko, že dívce přímo řekla, že by bylo dobré aspoň občas projít sprchou a vyměnit si oděv. A samozřejmě i spodní prádlo. Odpovědí jí byl částečně nechápavý pohled oslovené.
Je několik námětů do diskuse. Lze nabádající a upozorňující slova paní učitelky vnímat jako vměšování do osobních a rodinných záležitostí? Z určitého úhlu pohledu jistě ano. Ale co jestli je nesporné, že zápach slečny má vliv na ostatní? Potíž na obzoru. Péče o sebe a o svou hygienu by přece měla patřit do automatických úkonů, k nimž by děti už ani nemusely být vyzývány.
Na závěr zaznělo, že k některým lavicím se chodí dost obtížně. Zápach se sice ještě nedá krájet, ale je citelný. Mimoděk tak člověka napadne, co se stane, až se dnes rozhodně nevonící slečna zamiluje. Přebije její nedostatek chlapcovo chemické opojení zvané láska? Dojde k uvědomění si stavu? Začne na sebe konečně dbát? Nebo bude protějšek smrdět jako ona? Zatím se neví. A jak bude dění probíhat po odmilování? Nepochybně je o čem přemýšlet a spekulovat.
PS: jak sem vstoupí před lety užívané heslo - „správný chlap má smrdět“? Třeba že by jistým dívkám posloužilo jako inspirace? Nebo je přepadla lenost?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-dite-smrdi-50114
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zapacha-spoluzacka-50321
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moznosti-deti-v-boji-se-zapachem-ve-skole-50524
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-spinavymi-nehty-a-vrabcim-hnizdem-125087
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-zapranym-a-jinak-nevhodnym-oblecenim-125333
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-skolak-neumi-ani-vysmrkat-123740
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-saha-neschopnost-ditete-113365