Článek
Ano, právě onen významný den / možná Den / nadchází. Zatímco jindy býval docela dost v centru pozornosti, v poslední době se zdá, jako kdyby se drobet vytrácel. Patrně nebude situace všude stejná. Existují školy, kde si ho krátce připomenou a vzájemně si popřejí hodně sil do zbývající - obvykle nejtěžší - části školního roku. Leckdo dodá - hlavně zdraví a pevné nervy! Má neskonalou pravdu. Jedná se o cenné hodnoty, jejichž význam vytrvale stoupá, neboť žáci a žákyně předvádějí stále horší chování.
Pojďme se nyní podívat, jak vypadají přání skutečných členů a členek pedagogického sboru. U části škol bývalo dobrým zvykem se u příležitosti Dne učitelů sejít, v klidu si popovídat a svěřit se vzájemně s částí svých osobních, rodinných a pracovních potíží. Během každodenního shonu skoro vůbec není čas. Součástí setkání je také občerstvení. Zde se sluší dodat, že jeho položka poklesla, neboť došlo k omezení FKSP. Díky dobrým vztahům se občas vyskytne iniciativa, že si vyučující sami něco připraví, doma vyrobí či zakoupí. Sice jde tak trochu o z nouze ctnost, ale posiluje se sounáležitost.
Jak vypadají další představy? Leckterou paní učitelku bez překvapení potěší květina. Je vcelku jedno, zda ji přinese někdo z dětí, což se nedá moc očekávat, nebo si vzpomene vedení. Jak jsem zaslechl, neměla by být „úplně obyčejná, nejlevnější“. Kousek odsud se nacházejí přání a představy jako zajít si na masáž. Jako podnětný se jeví návrh na uspořádání výletu. Nemusel by mít dopředu jasný cíl, případně by ho mohl znát organizátor, který ho nikomu neprozradí. Takže by roli hrála tajemnost a trochu též nejistota, byť tu shoda nevládne. Někdo chce dopředu vědět, do čeho přesně půjde. Nejasného podniku se nezúčastní! Jen by akce neměla být spojena s něčím jako školení a porada. Jich je během deseti měsíců poměrně hodně. Kdo by měl radost z nějaké další? Jak by měl být výlet završen? Nějakou party v hezkém prostředí. Aby bylo na co v dobrém vzpomínat.
Nemalá část oslovených si přeje den volna. Jistě je můžeme pochopit, zejména když si uvědomíme duševní náročnost práce s dnešními dětmi. Ukazuje se, že umět učit vystupuje jako samozřejmost a jako nejlehčí prvek procesu. Jinak je vyučující nucen vykonávat řadu jiných rolí, do nichž se mu nechce a na jejichž výkon ho nikdo nepřipravil. VŠ nejméně ze všech. Namátkou se jedná o pozice jako dozorce, vyšetřovatel, osoba provádějící výslech, rozhodčí, soudkyně, dohlížitel na výkon rozhodnutí, vyjednavač, politik a diplomat / zde se myslí nápor na vědomosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti a schopnosti jednat s rodiči, kteří pedagogický sbor často vidí jako snadný terč pro odreagování vlastních potíží a frustrace více odkaz dole /. Ač rodiče svým ne vždy dobrým a správným přístupem přidělávají vyučujícím hodně práce navíc, přesto by jim den volna sami nepřáli. Stojí na názoru, že ho mají až dost. Opravdu? Proč je přesto tak malý zájem o výkon učitelské profese? Že by se někdo dozvěděl, že kráčí o práci ve velmi hlučném prostředí? Bez příplatku za nadměrný hluk!
Dosáhli jsme závěru a zveřejnění posledního přání - učit hodnější a vychovanější děti. Jak se denně ukazuje, přicházejí z rodin neposlušné, neukázněné, nevychované, neznalé základních zásad slušného chování, neumějí poprosit, poděkovat, skáčou dospělým do řeči, jsou agresivní a drzé. Mluví hodně sprostě. Je zbytečně se vymlouvat na dobu a na pubertu. Jasným důkazem je velmi nevhodné chování už v prvních a druhých třídách. Odkud jejich „úroveň“ pochází? Co kdyby rodiče mysleli aspoň trochu na pocity učitelů a učitelek. Pak by se přiblíží k přání komunikovat s tzv. normálními rodiči. Od nich se dá čekat, že pochopí stav a nebudou bránit své děti před „zlými učiteli“ za každou cenu. Mezi výsledky se zařadí, že děti budou konečně „fungovat, jak mají“.
PS: kdo by se divil, že část přání má podobu lahve alkoholu? A kdo by si nevzpomněl na slib vlády „130“ / viz další odkaz /?
Seznam avizovaných odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-postoje-ucitelek-k-cislici-130-120153
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-jako-terc-pro-rodice-96343
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-ve-skole-a-medikace-traskavina-na-dosah-120442
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-rodice-skole-dopredu-nereknou-87168
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pochybne-postupy-rodicu-87639
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelka-nazyva-ucitelkou-94101
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-bude-ucitelka-ucitelkou-94357
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-by-moc-rada-byla-ucitelkou-95601
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ze-slozite-situace-ve-skole-ven-96041
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-od-zari-bude-hure-77571
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-chybim-ve-skole-jak-sel-cas-48594
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kamerovy-system-do-skol-a-na-jatka-94527
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-a-s-cim-by-rodice-meli-vstupovat-do-skoly-86408