Hlavní obsah
Názory a úvahy

Děti ve škole a medikace - třaskavina na dosah

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Možná někdo z mladých lidí na obrázků prošel obdobím, kdy mu byly předepsány léky. Třeba již dnes něco jako následek pociťuje. Nebo také nepociťuje nic. A to je také problém. Leckdy ne malý.

Berme dnešní řádky jako reakci na nedávný výrok jistého vyššího náboženského představitele, aby velmi zlobivé děti a jedinci s nízkou přizpůsobivostí byli dočasně vylučováni ze třídy. Jde o správný krok?

Článek

Dnešní zamyšlení by mohlo být považováno za reakci na nedávný výrok jistého vyššího náboženského představitele, aby velmi zlobivé děti a jedinci s nízkou přizpůsobivostí byli dočasně vylučováni ze třídy. Jde o správný krok? Ano, v jejich případě kráčí o nemalý problém. Ve škole dokážou opravdu hodně, kupříkladu částečně narušit a až zcela rozbourat vyučovací hodinu. Zkazit náladu. Způsobit materiální škody. Tresty obvykle nepomáhají. Neřízená střela.

Povšimněme si, že rodiče a obecně zákonní zástupci zde neprokazují jednotné přístupy. Zde nejde o kritiku, pouze o konstatování přirozeně běžícího procesu. Pověstným jablkem sváru se stává, zda se má dítě odebrat na odborné vyšetření. Zkušenost napovídá, že některé matky a otcové dlouho neberou v potaz, co jim příslušníci pedagogického sboru sdělují a jaká vydávají doporučení a náměty. Takřka bezvýhradně věří svým potomkům. Když jim řeknou, jak jsou ve škole hodní a poslušní, jiná verze pro ně neexistuje. Učitelce se nevěří. V jiné skupině najdeme rodiče, kteří občasnou neposlušnost sice připouštějí, ale zároveň ji bagatelizují. Není přece možné, aby jejich syn, dcera… Trvá celé měsíce, než se podaří shromáždit potřebné podklady, aby se ledy hnuly, jak se mezi lidmi říká.

Ještě bych připomenul, co nám sděluje známá životní moudrost - „důvěřuj, ale prověřuj“. Rodič si uvědomí obtížnost situace a přislíbí, že dítě na odborné vyšetření objedná. Proběhne měsíc, pak druhý a třetí, ale nic se neděje. Tzv. povedený syn či dcera nadále ve třídě negativně působí a občas řádí a terorizuje ostatní. Drobná vyrušování se dají počítat do spíše pozitivních částí dne. Kdo by se divil tzv. bočnímu prohlášení paní učitelky - „když je nemocný a zůstane doma, je ve třídě klid a konečně se dá učit“ a upozornění - „nevím, kam tohle dál půjde, vidím to na dost špatný konec“ či „co bude za dva za tři roky?“.

Medikace dítěte se po jistém čase stane skutečností. Ostatní děti o ní nemají vědět. Rodiče si nepřejí, aby jejich zlobivého potomka někdo označoval jako „nemocného“, „postiženého“ apod. Opět se setkáváme s problémem stigmatizace. Kdo si zlomí ruku a má sádru, je vše OK. Ještě přijatelné bývají prášky na spaní. Ale na hlavu? Naopak jsou známi rodiče, kteří se citovanou záležitostí chlubí. Vůbec ji neberou jako tajemství. Je spíše na odiv! Tak zdárně jsme my vyřešili prekérní stav! Jde o správný krok? Jaké pocity mívá samo dítě? Co se v něm odehrává? Jak vnímá svou roli ve školní třídě? Posunovala se někam? A jakým směrem?

Část vyučujících nabývá poznání a zkušenosti, že medikace rozhodně sníží agresivitu. Někdy se ovšem dítě dostává do dost velkého útlumu, kdy na pokyny takřka nereaguje. Sám si pamatuji na případ „velmi agilního chlapce“, u něhož po žádostech školy, několikerém upomínání a odkladech došlo na odborné vyšetření. Nevím, kde se stala chyby, ale léky byly nastaveny tak, že krátce po příchodu do školy a do třídy skoro usnul a proklimbal nejméně tři až čtyři hodiny. Zřejmě právě vlivem chybného dávkování. U paní učitelky vzniklo dilema. Na jedné straně od něj měla pokoj, že nerušil hodiny jako dříve. Na druhé straně vlastně neměl nic z výuky. Vykládané látce nerozuměl, během hodin si v podstatě nic nezapisoval, při vyvolání vypadal jako „vyoraná myš“, celkově působil dojmem, že je mu vše lhostejné včetně předchozích kousků a lumpáren atd. Zajisté známe slovo netečnost. Navíc se občas stával terčem rozličných poznámek. Samy medikované děti si občas podle svých slov připadají jako „v mlze“.

Část rodičů ji odmítá, obává se, co bude „lidsky“ následovat. Myslí se prvek - „co si pomyslí a řeknou jiní lidé, zejména známí a rodiče spolužáků“. Jejich postoj bychom měli pochopit, aniž bychom jim musel do úst vkládat výrok - „naše dítě přece není blázen“. Druhá skupina se obává následků přímo u potomka. Ano, o nich by se nesporně mělo hovořit. Je vhodné a zdravé přidělovat dítěti nějaký způsob medikace již třeba od šesti roků? Je hlavním účelem, aby dospělí měli klid? Co se bude odehrávat v dětském organismu?

Několik dalších odkazů, které s tématem dost souvisejí:

A teď ti začne vojna, pohrozila mu matka po pětce z matematiky. Zavraždil ji v masce kočky

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-lze-ustoupit-36254

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-odnese-te-zly-pan-53671

+ digitální dudlík

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-a-pocatky-jeho-historie-92872

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-napovi-digitalni-dudlik-93108

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-jako-takrka-genialni-reseni-93366

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-nas-digitalni-dudlik-povede-a-dovede-93793

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz