Hlavní obsah

Kam nás digitální dudlík povede a dovede

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Uvedou rodiče školnímu personálu o svých dětech pravdivé informace? Že jsou neposlušné? Neukázněné? Zmíní se o jejich rozmazlenosti a o vzteklém chování? Prozradí jejich nutkavost a závislost? Že jim přístroje „raději“ hned vrátí, aby byl doma klid?

Kdo si nepříznivého stavu konečně všimne a vydá pokyn k nápravě? Nebo by se osoby ve škole ve třídách mohly rozhodnout samy a přijmout konkrétní opatření? Mj. se vrátit ke starším a osvědčeným postupům, podstatnému zvýšení nároků atd. Jenže…

Článek

Jestliže jsem dříve napsal, že se chování dětí ještě zhorší, měl jsem na mysli obrazy a akty, s nimiž budou učitelky v MŠ a v ZŠ konfrontovány hned po jejich příchodu. Již dnes pociťují neustálý propad dětí v kategoriích - vychovanost, schopnost a ochota dodržovat hranice a pravidla, pozornost, soustředěnost, klid, kázeň ad. Copak nikoho nenapadne, že se něco vážného děje? A jaké by mohly být příčiny? Nebo napadne, ale takřka nikdo je neřeší?

Lépe pochopit proces a aktuální stav nám pomůže položit si následující otázky. Některé mají svou platnost a opodstatněnost již dnes. Jiné přijdou v příštích měsících a letech. Pokud se nezasáhne, máme se na co „těšit“. Především rodiče a příslušníci pedagogického sboru. Jak vypadá konkrétní znění? Uvedou rodiče školnímu personálu o svých dětech pravdivé informace? Že jsou neposlušné? O neukázněnosti jako vyšším stupni kvality ani nemluvě? Zmíní se o jejich rozmazlenosti? Uvedou, co vše a v jakém rozsahu měly a mají povoleno? Prozradí jejich nutkavost a závislost? Zmíní se o vzteklém chování? Že doma a venku vystupují jako agresoři a ničitelé? Že jim přístroje „raději“ hned vrátí, aby nastal doma klid? Mají snad osoby v MŠ a v ZŠ mít dopředu připraveny „služební tablety“, aby se / je / mohly na příchozí závisláky / malé postavou, velké nutkáním / nasadit? Stane se uvedený typ uspokojování choutek dětí běžným? Nechci malovat čerta na zeď, leč měli bychom s jejich existencí a počínáním počítat. I když samozřejmě nechceme!

Někdo by mě mohl označit za výrobce potíží. Klidně může, ale… Sám jsem pár dětí daného typu viděl a o několika dalších slyšel. Na zdroje se mohu spolehnout. Ještě svízelnější bude uspořádání právě ve škole! Jak budou naplňována ustanovení RVP a ŠVP? I kdyby se příslušníci pedagogického sboru zdokonalili a pozvedli úroveň svých vědomostí, znalostí, dovedností, zkušeností a schopností, stejně nedosáhnou požadovaných výsledků. Čekal by snad někdo od zedníka, že z nekvalitních cihel, materiálově podhodnocené malty postaví zeď, na kterou bude možné se spolehnout a že udrží těžkou střechu? Jak by vypadalo vyjádření statika? Jaké hodnocení by vydal případný stavbyvedoucí? Zde máme jasno a vlastníme algoritmy, aby vše bylo v pořádku, kupříkladu v přípravné fázi, při kontrolách, existuje kolaudační proces atd.

Ale jak si počínáme při výchově, přípravě a vzdělávání dětí? Leckdo si myslí, že zavádění současných novinek, třeba moderních informačních a komunikačních technologií do výuky, zlepší jejich poznatkovou úroveň a kvalitu stavu v klíčových kompetencích. Jenže praxe denně ukazuje, že opak je pravdou. Děti se jimi snaží bavit, nikoli se učit a zlepšovat se. Slouží jim jako únik, avšak ne jako pomůcka k růstu. A dalo by se v argumentech pokračovat. Stačí navštívit obyčejnou třídu a chvíli vše sledovat. Případně se podívat, jak se „baví“ děti o přestávkách.

Kdo si daného nepříznivého stavu konečně všimne a vydá pokyn k nápravě? Nebo by se osoby ve škole ve třídách mohly rozhodnout samy a přijmout konkrétní opatření? Mj. se vrátit ke starším a osvědčeným postupům, podstatnému zvýšení nároků atd. Jenže panují dvě, spíše tři obavy. Jednak budou popotahováni z horních pater systému. A jednak se ocitnou v palbě kritiky rodičů. Chtějí mít vzdělané potomky, ale jaksi nevnímají, že se jde nesprávnou cestou, kterou oni sami podporují. V neposlední řadě platí, že zpřísněným požadavkům dnešní děti nevyhoví. Vůbec nejsou tak dobré, vychované, snaživé, odpovědné a pracující jako jejich předchůdci. Jedině při využití zmíněných technologií. Ovšem pouze za účelem zábavy. Nikoli aby zlepšily svou úroveň. Kam nás elektronická cesta dovede? Specialisté již nyní mají velké obavy!

Předchozí části:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-a-pocatky-jeho-historie-92872

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-napovi-digitalni-dudlik-93108

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-jako-takrka-genialni-reseni-93366

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz