Článek
Hodně se pravdě blíží konstatování, že uvedenou oblastí se zabývá docela vysoký počet osob. Jednu skupinu tvoří jedinci, kteří se zde snaží něco vyzkoumat a doporučit ostatním. Třeba jak se mají obléci, jaké doplňky mají nosit, jak správně pečovat o pleť, vlasy atd. Ve druhé skupině jsou osoby, které jejich poznatků více či méně využívají. Zkusme si vyšetřit trochu času a podívat se pozorným zrakem na další souvislosti.
V mnohém ohledu bude záležet na místě, kde se cosi koná a kam lidé přicházejí. Je velký rozdíl mezi městským plesem a obyčejnou procházkou do parku. Jak ovšem vidíme, neděje se vždy a pro všechny. Část kroků se někdy zdá málo pochopitelná. Proč se například má žena líčit, když je v plánu delší cyklistický výlet? Že by jako inspirace působil příklad G. S/Koukalové v biatlonu? Dále bychom snad mohli věřit tezi, že na konání v bazénu nebudou lidé a především ženy potřebovat a prakticky používat tolik krášlicích prostředků jako pro jiné - a myslím více společenské - příležitosti. Nejlépe žádné? Jenže cílem návštěvy nemusí být zaplavat si. Leckomu a hlavně právě ženě zní jinak - také ve vodě dobře vypadat! Místo hodnocení a kritiky ji můžeme pochopit. Používání kosmetických prostředků má pro ni větší význam a přínos než pro někoho jiného. Zbývá věcný podnět na zamyšlenou - nebude / příliš / kontaminovat čistou vodu?
Co nám v poznání a v pochopení celé situace ještě pomůže? V posledních letech roste počet mužů, kteří zmíněné prvky dost používají. Samotný objem se ženskému zdaleka nemůže rovnat, ale tempo růstu je vyšší, jak potvrzují oficiální statistické údaje o výrobě, distribuci a prodeji. Přesto se zdá „vítězství“ žen jasné a přesvědčivé. Dobrým konkrétním příkladem obvykle bývá pohled do našich koupelen. Kdybych použil nadsázky, na kterou jsem nedávno narazil, ústy hrdiny příběhu by zněla - „při vstupu do místnosti, kde se provádí hygiena, jsem pochopil svoje místo, já jsem tam měl pěnu na holení a ona 333 krabiček, nádobek, lahviček, štětečků, ubrousků a dalších věciček, z nichž u naprosté většiny jsem nechápal význam a smysl a rovněž způsob použití“. Citace je skoro přesná… Nebo ne?
Žena šmudla sice u svého okolí vyvolá pozornost, ale bude mít spíše záporný směr. Probudí v nás údiv, despekt, odstup, nechuť a někdy i stud za ni samu. Pokud se tak stane výjimečně, větší část lidí brzo zapomene, někteří nikoli. Ne vždy se vše stihne, že? Dostane-li se nepěkný vzhled do pásma pravidelnosti, bere se její nelahodný zjev jako nová norma. Leckdo se ptá - co se stalo? Proč tak klesla? Jestliže se žena naopak může blýsknout šmrncem a šarmem, zaujme zcela určitě a navíc žádoucím pozitivním směrem. Není divu, že je vyhledávána cizíma očima, jsou o ní spřádány různé představy a sny a zvyšuje se její přitažlivost a samozřejmě hodnota a cena. Velmi bude záležet na okolnostech. V každém případě bude povšimnuta a nepříznivě hodnocena vyšším počtem osob než podobně vyvedený muž. V oblasti image se na ženy kladnou vyšší požadavky.
U mužů tak jednoznačný pohled uplatnit nemůžeme. Vypadá-li trochu neelegantně, může se jeho přitažlivost zvýšit. Samozřejmě máme jistou hranici zanedbanosti, která však není oficiálně definována. Přesto ji cítíme, především ženy. Silnou roli hraje, zda muž ne/zapáchá, co jsme o něm dopředu slyšeli, jak má celkově ne/sladěné oblečení, je-li čisté, novější či naopak apod. Významný vliv bude mít, je-li autorem zajímavých myšlenek, nevšedních výroků, umí poutavě vyprávět, kladné body mu přinese nesouhlas s autoritami a třeba i mírné rebelství. Promine se mu používání neslušných slov, což u ženy moc neprojde. Vzniká dojem, že si jimi zvyšuje svoji mužnost, upevňuje pozici, ukazuje odvahu a schopnosti něco změnit, zařídit, vyřešit apod. Někdy pomohou k zábavnosti. Nacházejí se tu ovšem i jiné komplikace.