Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč by se v Praze měly přenastavit semafory

Foto: Seznam.cz

Pokud se budou v Praze přenastavovat semafory, nebude situace lehká, a proto se bude muset do ulic a hlavně na křižovatky vydat více dopravních policistů, aby nevznikl zmatek. Měli by umět řidiče poučit, proč se daný krok děje.

Existuje zajímavý statistický údaj, že přibližně třetina obyvatel hlavního města nepatří mezi vlastníky osobního automobilu. Pro leckoho jde o překvapení. Ale pozor - systém dopravy vypadá poněkud jinak. Přijde změna?

Článek

Ze všech stran slyšíme, jak jsou informace klíčové pro náš život. Ostatně nejde o žádnou novinku. Také před stoletími lidé potřebovali vědět, co ne/bude, aby se mohli zařídit. Třeba kolik podkov má kovář zhotovit, jestli bude vhodné počasí pro práci na poli nebo zda bude prospěšnější zůstat doma a pracovat ve stodole pod střechou atd. Jakmile se lidé dozvěděli alespoň díl z objemu, jaký potřebovali, pustili se do práce. Dnes je situace stejná, liší se pouze v četnosti podkladů a zpráv. Příval je pro leckoho potíží.

Kdo chce řídit a vést, musí mít informace. Zde zajisté dosáhneme shody. Jenže se stává, že řada osob řídí a ovlivňuje procesy, aniž příslušné informace má. Žel někdy ani nedosáhla na odpovídající vzdělání. Jaká je pak společenská pozice vedoucího? Jak ho lidé vnímají. Leckomu ze vzdělanějších se cosi děje uvnitř, když vidí, jak vysoký funkcionář postupuje diletantsky. A pokud se něco pokazí, tak jen přijme tzv. politickou odpovědnost a odstoupí. Často tam však zůstane a působí / rozuměj - někdy škodí / dále. Chybí sebekritika a soudnost.

Jak předchozí řádky souvisejí se semafory a jejich přenastavováním? Poměrně jednoduše. Existuje zajímavý statistický údaj, že přibližně třetina obyvatel hlavního města nepatří mezi vlastníky osobního automobilu. Myslím, že pro leckoho jde docela o překvapení. Ale pozor - systém dopravy vypadá poněkud jinak. Mám na mysli, že město se tváří, jako kdyby auto měl každý a denně s ním po Praze jezdil. Semafory mají intervaly, jako kdyby chodci skoro ani neexistovali. Dokonce by se dalo uvažovat o pohledu, že tvoří jakýsi obtěžující hmyz, který se plete, obtěžuje, řidiče aut zdržuje a je zapotřebí se s ním nějak vypořádat. A navíc ještě mají mít chodci přednost? Více prostoru? Ovšem zdání klame. Realita je jinde.

V žádném případě nejde o kritiku MHD. Podle různých pohledů a zdrojů je naopak velmi ceněna a má uznání i v zahraničí. Navzdory vytrvalým komplikacím a „zakázkám“ DP HMP se drží na solidní úrovni. Do hry by měla zasáhnout známá zásada, že politika má vycházet z ověřených údajů. Jestliže se nyní ví, že třetina obyvatel auto nemá, leccos by se mělo změnit. Určitě zmíněné intervaly. Asi se nerozdělí přesně na jednu a dvě třetiny, ale určitý krok by měl být učiněn. Někdo by ho mohl považovat za vstřícný. Ale pravda zní tak, že by mělo jít spíše o nápravu chyb minulosti. Vydat znamení, že se něco hýbe směrem ke správnosti.

Konečně, řada osob, které se snaží dopravovat jinak, zejména cyklisté, potvrdí, že i přes značné zlepšení v posledních dvou desetiletích, nejde o nijak příjemnou procházku a projížďku. Spíše by se mělo psát o nebezpečném počínání. Svého času jsem se zmínil, jak naši politici jezdí do zahraničí. Zamyslel jsem se nad přínosem jejich cest / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-velky-uzitek-zahranicnich-cest-ceskych-poslancu-112998 /. Patrně by měli vyjet někam, kde jsou v řešení dopravní problematiky o dobrých deset a spíše dvacet let vepředu. Když jsem na videu viděl obrázky šestiproudých tepen pro auta a po dvaceti letech šlo pouze o dva pruhy, zatímco čtyři byly a jsou určeny dospělým a dětem na kolech, jde přece o razantní změnu. Jestlipak se jí v naší stolici někdy dočkáme? Do budoucnosti prozatím nahlédnout neumíme.

Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-bylo-pred-jedenacti-mesici-101096

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-politici-a-jejich-platy-jak-je-to-doopravdy-se-sluzbou-lidu-100753

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-politik-vanoce-a-obycejny-obcan-107659

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vysvedceni-pro-poslance-108451

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz