Článek
Možná by někoho mohlo napadnout, že by mohlo jít o dárky, které si rodiče nakoupí předem, třeba když je něco v prodejní či v reklamní akci, padne jim zrovna do oka, doporučí jim někdo z přátel a kamarádů atd., aby měli něco dopředu připraveno pro vhodnou příležitost v budoucím období. Pro leckoho jde o běžnou a užitečnou zvyklost. Souslovím vedlejší dárky mám dnes však na mysli něco jiného. Mohu však hned v úvodu ujistit, že o dárky jistě půjde.
Podstatou je, že děti dnes dávají svým spolužákům a kamarádům moc dárků a ne zrovna levných. Samozřejmě se daný jev nemusí a ani nebude týkat všech. Přesto se dění rozrůstá. Pokud se tak děje, rodiče se nestačí divit a posléze platit. Uvedená skutečnost míří k několika otázkám - jaký je na ni pohled a jak by se věc mohla a měla řešit? A je třeba zasahovat? Jakou podobu by vstupy měly mít? Je potřebné brát ohled na jednotlivé účastníky a účastnice a na možné dopady? Čemu dárky slouží? Je zřejmě dost jasné, že hledání odpovědí nebude úplně snadné.
Mezi důležité myšlenky jistě patří následující - čí jsou peníze, ten má mít vliv. Aspoň hlavní. Vždyť je přece vydělal. Anebo když jim je rodiče dali, je věcí jen dětí, zač je utratí? Měli by matky a otcové i tak mít kontrolu? A jak velkou a rozměrnou? Jako skoro u všech komplikovaných jevů, není zde optimální postup, jednoznačné doporučení a jasný recept. Dost záleží na smyslu dávání dárků - když spolužáky chtějí potěšit a předat jim je například ve spojení s narozeninami a svátky, je vše asi v pořádku. Jinak se uspořádání jeví, když si kupují jejich čas, přízeň a pozornost. Asi můžeme souhlasit, že nejde o dobré kroky. Je jistě lepší si svoje postavení zasloužit tzv. obyčejnou cestou a na ní není o uplácení ani řeči. Jenže peníze jsou dnes pevně zakotveny mezi základními prvky a nástroji, jak slyšíme takřka ze všech stran. Lze s nimi doslova provádět různá kouzla. Děti si velmi brzo osvojí poznatek, jak moc se hodí je mít a pokud možno co nejvíce. Není překvapivé, když o ně děti žádají ve stále větším rozsahu. Jde o přirozený proces, ale je užitečné ukázat na určitá rizika. Část dětí vůbec nemá ponětí, kde se peníze berou a jak těžko se zpravidla vydělávají. Jiná skupina začne uvažovat, jak by se k nim dostala a nejlépe co nejlehčím a nejrychlejším způsobem. Odtud nemusí být dlouhá cesta k nepříkladným jevům, které budou ve škole v rozporu se školním řádem a na ní a jinde mimo zásady slušného chování.
Snad nebude chybou připomenout, že u všech spolužáků nemůžeme říct, že patří rovněž ke kamarádům. Stačí pohled do jakékoli třídy. Co však lze vzít za pověstnou bernou minci, je, že kamarádi mají v životě školáků a školaček velmi důležité místo. Asi každý z nás si na nějakého/kou pamatuje. Součástí jeho vzpomínek kromě řady příjemných zážitků s vysokou pravděpodobností bude, jak došlo k prozrazení tajemství a jak byl proces vážně narušen. Někdy skončil zcela. Jindy měl kladnou podobu a od kamarádů si vyslechl důležité informace, mohl si od nich zapůjčit hračky, byli spolu na výletě atd. I proto si tehdy zasloužil aspoň malý dárek. Dnes se někdy jede ve velkém stylu. Než bychom začali své potomky kritizovat a nadávat jim, zkusme se podívat na vlastní počínání. Nestali jsme se pro ně inspirací a příkladem? A v jakém směru?
Rodiče by zde mohli postupovat tak, aby se vyhnuli potížím, které na sebe mohou brát více podob. Od nadměrného odlivu finančních prostředků přes pocit dítěte „nic mi nedopřejí“ až po dosažení rovnovážného stavu, který nepoškodí nikoho ze zúčastněných, ale spíše napomůže k rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Je jistě dobré, aby kladnou zkušenost mělo co nejvíce dětí. Mezi konkrétní postupy je doporučeno zařadit, aby se rodiče snažili vrstevníky svých ratolestí poznat osobně, popovídat si s nimi a vytvořit si nejlépe věcný názor na jejich chování a na ně samotné. Finanční procesy mohou poté plynout na základě znalosti a s myšlenkou na prospěch podílejících se dětí. Místo tradičních obav a strachu z neznámého by nakonec mohlo jít o užitečné kroky kupředu s důsledky v podobě příznivých vlivů na vývoj potomků. V jejich případě kráčí také o vedlejší dárky, ale jejich význam je velmi velký.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-boj-o-misto-210273
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-zvlastnosti-jejich-boje-o-misto-210949
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-boj-o-misto-a-jeste-nekolik-uzitecnych-informaci-211588
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-boj-o-misto-a-tvrde-dopady-211863
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-mohou-dospeli-pomoci-detem-213220
V nich se nachází řada dalších užitečných odkazů.






