Článek
Děti, boj o místo a ještě několik užitečných informací
Jestliže uvažujeme o bojích dětí o místo a o jejich zvláštnostech, nelze se nezmínit o významném fenoménu posledních let - moderní komunikační technologie. Není totiž výjimkou, že hodnocení žáka a dítěte vychází z prvku, že vcelku dost věrně odpovídá prostředku, jaký vlastní, jaký má výkon a možnosti a samozřejmě kolik je na něm různých her, aplikací a dalších tzv. vychytávek. A mj. co může nabídnout.
Co máme vědět? Je smutným jevem, že žák může být hloupý, ale díky placatému elektronickému kamarádovi se může velmi vysoko vyšvihnout v třídní hierarchii a silně ve třídě působit. Může tak zažít obdiv a úctu, spíše ovšem nezaslouženou. Jiná by byla situace, kdyby si na přístroj zvíci za více než 15 či 20 tisíc korun českých sám alespoň polovinu přidal. Jenže kolik takových dětí najdeme? Někdo by mohl dnešní dobu a její technický pokrok kritizovat. Jde o možný krok, ale bude užitečné si připomenout, že podobné algoritmy existovaly i dříve. Sám si pamatuji, jak při vesnickém fotbale měli nesilnější slovo nejstarší, nejsilnější a rovněž ti, kdo vlastnili míč. Lépe kožený než gumový. A byli respektováni, protože bez nich by se nedalo hrát. Měli míč a moc.
Děti se sice chovají přirozeně, ale přece jenom jsou jejich skupinové i individuální přístupy v části případů poněkud pokrouceny. Jaký smysl má z věcného hlediska osobu žáka a/nebo žákyně respektovat méně než jí vlastněný předmět? Jak asi na nositele působí světoznámá značka, kterou má na svém triku, mikině a na botách? A jak dopadá na ostatní, kteří ji nevlastní? Jde o důsledek dění po velkých společenských, politických a hospodářských změnách. A nestejnosti dále rostou. Mohl by nám zde pomoci pohled do dřívějších historických epoch?
Rozdíly bychom při pátrání nacházeli přirozeně i dříve, jen nebývaly tak velké a do očí bijící. Myslím druhou polovinu minulého století. Bolestným momentem dneška navíc je, že se velmi rozšířily možnosti pro hraní, zábavu a odpočinek. Jednak děti nemají zdaleka tolik úkolů a povinností jako jejich rodiče v jejich věku. Jednak je mnohem širší nabídka a nemusíme uvažovat jen o zmíněné oblasti moderních komunikačních technologií. Někdy se projevuje snaha chudších dětí se vyrovnat bohatším, které mají větší možnosti. Jakkoli - často i za cenu poměrně zoufalých kroků. Jenže tak podle odborníků dochází jen k dalšímu zvýraznění rozdílů. Část může jít až za hranici důstojnosti a dokonce přestupku a trestného činu.
Samozřejmě existují pozitivní a negativní dopady jednotlivých kroků a procesů. Objevují se zejména v době dospívání, kdy tradičně zaznívá otázka - „proč oni mají a my ne“ a také „proč oni mohou a my ne“. Mnohé se dost těžko vysvětluje. Možná právě přiznání skutečného stavu a zejména pravdivých příčin, kdy rodiče jako děti kdysi málo vykonali pro pozdější úspěšnou kariéru, výrazně pomůže při vystřízlivění žáků a žákyň. Snad by si mohli začít více vážit věcí, které mají, a naopak se nebudou stále ohlížet a vzdychat po všem, co nemají. Zde běží o jasný úkol rodičů. Jiným doporučením je - byť na krátkou dobu - vyměnit tzv. nespokojené dítě do dysfunkční rodiny - emocionální korektivní zkušenost mnohdy vede k žádoucímu zklidnění. Leckdy i brzo! Ke všemu si ještě přimysleme negativní dopady působení sociálních sítí.
V závěru bych rád připomněl, že i přes proměny kolem nás může nadále platit známá lidová moudrost - „vše špatné je na něco dobré“. Proto by si každý člověk mohl uvědomit, že se nemusí na dění kolem sebe dívat jen v tmavých barvách. Pokud je dospělý a sám proces úspěšně zvládne, může navíc vystupovat jako kladný vzor pro svoje děti. Budou ho velmi potřebovat. Myslím, že doba lehčí nebude, i když se v ní možná budeme mít po materiální a technické stránce lépe než dosud. Jak říkali již dávní myslitelé - blahobyt člověka ničí!
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-boj-o-misto-210273
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-zvlastnosti-jejich-boje-o-misto-210949
V nich se nachází řada dalších užitečných odkazů.
Další odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prace-42473
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-drive-a-dnes-42659
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-a-pohled-dopredu-43083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-detem-vyplati-cilevedomost-44025
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-navsteva-v-zabavnim-parku-44198
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-navsteva-v-zabavnim-parku-pokracuje-44447
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-netopyri-48310
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ozbrojenec-v-bazenu-48849
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sila-rodicovskych-vzoru-49745
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pohled-jinam-51923
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-prostoru-dat-detem-51754
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-snazili-se-aby-mu-nic-nechybelo-51519
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-babicka-hleda-57586
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-babiccino-prekvapeni-60835
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prekvapeni-55632
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-tezke-rano-62545
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zakovo-tezke-rano-62782
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-pod-psa-61532
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ci-je-detsky-pokojik-64588
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zive-deti-jsou-zivejsi-66205
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-matka-a-jeji-dite-66206





