Článek
Občas - a někdy skoro trvale - se mezi dětmi projevuje velká snaha dosáhnout určitého místa ve skupině. Samozřejmě se myslí nejlepšího. Především z jejich pohledu. Za daným účelem směřuje řada kroků. Obecně vycházejí z prvků, s nimiž jsme se seznámili v předchozím materiálu / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-boj-o-misto-210273 /. Mám na mysli - místo bydliště, způsob bydlení, kam se jezdí na dovolenou, forma dopravy do školy, druh mobilního telefonu, kvalita oblečení ad. Dnes se posuneme vstříc dalšímu obohacení.
Co se mezi malými jedinci děje? Třeba dítě bohatých rodičů nejdříve „chudáky“ kolem sebe dost přehlíží. Vždyť oni nemají samostatný rodinný dům, pořádné auto a ani nejezdí na dovolenou do velmi atraktivních destinací. O čem by si s nimi mohlo povídat? Nabízejí se vůbec nějaká témata? Ještě horší je situace, kdy je mezi nimi inteligenční rozdíl a rovněž propast v motivaci. Stává se, že „boháč“ nic nemusí, protože rodiče vše zařídí, proto ani není nucen se jakkoli snažit a něco si vybojovat. Rodiče mají zpravidla dost práce a málo času, a proto mu dopřejí vše, na co si ukáže a po čem zatouží. Opět jsou peníze v hlavní roli.
Čeho se dítěti dostává hodně a často, tím je zákonitě velmi silně ovlivněno. Naopak „chudák“ se už jako děcko může dostat pod skoro existenční tlak, a proto se musí obracet a smekat, aby dosáhl co nejlepšího vysvědčení a dostal se na relativně dobrou SŠ. Někdy zde vyslechne poselství rodičů - uč se, ať jsi na tom lépe než my. Někdy však je situace jiná a nikdo po něm tzv. studia nechce. S ohledem na neveselou finanční situaci doma bude „nejlepší“, když začnou děti co nejdříve vydělávat. Sám znám případy, kdy chlapci už v době povinné školní docházky zvládnou jezdit malým traktorem. Chtělo by se konstatovat - rodilý zemědělec.
Ještě se podívejme na opačnou situaci. Pro chudé děti je nepříznivé, jsou-li „boháči“ dost inteligentní. Pak se ukazuje, že je po studijní stránce moc nepotřebují. Spíše budou toužit po moci. Tady se jim nabízí hned několik možností, jak by si ji mohli zvyšovat. Pokud se již dříve na pískovišti nebo během pobytu v MŠ nestalo, brzo v ZŠ zjistí, že jiné dítě se pro ně může stát vhodným objektem, na němž může rozvíjet svoje kousky a zkušenosti s vlivem. Proto by nás nemělo překvapit, že se čas od času objeví drobné narušování a následné rozsáhlejší poškození mezilidských vztahů, které známe pod pojmem šikanování.
Je zajímavé, jak kteří rodiče budou reagovat. Chudší se mohou pustit do boje, ale leckdy před bohatými jen skloní hlavu. Již mají svoje zkušenosti a vědí, že všechno se dá koupit, přízeň příslušníků pedagogického sboru nevyjímaje. Bohatší se někdy chytnou za nos a rázně řeknou svému miláčkovi „a dost!“. Jindy se však tváří bohorovně a vystupují směrem k chudým s despektem. Jako kdyby se cítili dotčeni a chtěli prohlásit „náš K. by si nikdy nic takového nedovolil a neudělal“. V tónu je zároveň vcelku jasně naznačeno „nic se s tím dělat nebude, pravda je na naší straně a běda, když do věci bude někdo vrtat!“.
Jenže se v průběhu zvyšování moci a vlivu může stát, že se objeví něco, s čím potomek bohatých rodičů nejspíš nepočítal. Postupně se může dostat do izolace a dříve nebo později ho napadne „nová“ metoda. Její podstatou je, že si ostatní může koupit. I když si ostatních moc nevšímá, přesto bude mít aspoň základní přehled, co má kdo rád, co komu chutná a co má oblíbeno. Peníze většinou nejsou problém, a tak postupně shromáždí potřebné věci. Většinou poté nastává změna, chudé děti se více nebo méně k dárci přiklánějí, neboť tolik sladkostí ony doma nikdy nedostanou, navíc vyhlášených druhů. Tak krásné obaly. A vůně! Ano, viděly je několikrát v reklamě, ale mohou si o nich nechat jen zdát. Když slyší zdůvodnění rodičů, kladou si otázku, proč je ono pitomé topení a boty a oblečení a jídlo tak drahé. Jindy jde o drobné předměty, ale třeba i o uhrazení vstupného do bazénu, na lezeckou stěnu ad. Tak obvykle vypadá praktické seznámení s úplatky. Jde o součást boje o místo.
Předchozí část:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-boj-o-misto-210273
V ní je řada dalších užitečných odkazů.
Další odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detska-prehlidka-pohlavnich-organu-39397
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prani-vetsiny-rodicu-39588
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-vedou-prani-rodicu-39698
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-dite-se-preda-do-ms-a-zs-39875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-40716
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-skola-40959
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-jazyk-41119
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-hry-a-dnesni-rodice-41673
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-detskem-hristi-41903
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prognoza-z-piskoviste-42103
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-nc-42288





