Článek
Počasí je již viditelně a cítitelně teplejší a slunečnější a den delší než během března a dubna. Pochopitelně se také během májového měsíce najdou chladnější dny. Obecně se říká, že po zmrzlých mužích v třetině května by již k mrazíkům nemělo docházet. Ledaže by ho jako pohádku dávali v TV. Proč je zmíněný měsíc významný?
Na počátku bych připomenul své nedávno zveřejněné zamyšlení, které upozorňovalo na ne zrovna příznivé podmínky pro práci příslušníků pedagogického sboru / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dostanou-ucitele-priplatek-za-praci-v-hlucnem-prostredi-137746/. Nejen podle nadpisu je jasné, že navštívíme školní prostředí. Co se děje ve třídě? K čemu dochází na chodbách? A máme možnost se podívat na dění na záchodech? Jedná se o tři základní otázky. Pokusím se stručně nastínit skutečný stav. Až na výjimky žel není ve třídě klid. Místo aby děti poslušně seděly, neustále se vrtí, otáčejí, baví, hrají si s předměty, všelijak ruší sebe, děti okolo a přirozeně i práci paní učitelky. Jistě nemůžeme čekat dokonalé chování po dobu čtyřiceti minut. Jenže ony nejsou většinou schopny vydržet ani pár minut. Proč asi?
Dění se zásadně změní / čtěme jako „zhorší“ / o přestávce. Na ni všichni toužebně čekají. Přichází tzv. svoboda. Hluk stoupne o desítky decibelů. Děti se pustí do hádek, překřikování, honiček a výroby rozličných naschválů. Strkají se, povalují, zalehávají, kopou se, škrtí, štípou, ničí si věci. Prostředí se stává nebezpečné a málo přehledné. Tak trochu by tu mohla platit známá hospodská teze - nevíš, odkud rána přiletí! Po dotazu se člověk takřka pokaždé dozví, že se tak děje „z legrace“ a/nebo „omylem“!
Podobně se můžeme dívat na chodbové procesy. V nich se sice hluk mírně rozptýlí a obvykle bývá o něco snesitelnější než ve třídě. Což neznamená, že je / dobře / snesitelný. Naopak vzroste rychlost aktérů a aktérek. Prostory jsou větší, delší a nabízejí se příznivé podmínky pro zrychlení. Především pro chlapce a dívky s ADHD. Jaké asi byly, jsou a budou dopady? A jaké dopady, myslím vlivem ataků a působení zemské přitažlivosti?
Prostory WC se zdají být tajemné. Avšak cosi je signalizováno, pokud se zeza dveří ozývají silné zvuky a je zřejmé, že dochází k používání neslušných slov. Za podezřelé lze považovat, pokud dovnitř spolu zamíří více chlapců, než kolik je kapacita úlevného zařízení. Podobně lze uvažovat o WC pro dívky. Též zde se objevuje používání nehezkých slov a někdy jde o označení pro snížený stupeň inteligence, celkově horších označení bývá více. Že by dívky soutěžily s chlapci a umínily si vyhrát? Navíc do charakteristických elementů lze řadit hihňání a chichotání. O počtech platí stejné výroky.
Ještě se podívejme na procesy před školou. Někdo by logicky čekal hluk ještě vyšší. Příčiny se zdají být jasné. Dítě má konečně volno. Výuka skončila a může se pustit do kohokoli a čehokoli a též jakkoli. A tropit lumpárny a hojně je doprovodit zvuky, které nejsou vhodné a žádoucí. V mnoha případech se tak opravdu děje. Avšak pozor - narazíme na chvíle, kdy se rozhostí relativní ticho. Zdá se, že děti dávají přednost slušnému vystupování. Omyl. Hlavní příčinou je, že si sednou vedle na lavičky - spíše na jejich opěradla - a zahledí se na displeje mobilního telefonu. Tam probíhající dění vyhodnotí jako zajímavější než školní akty.