Článek
Leckdo se podiví, jak se tam mohli dostat. Mají přece být za mřížemi. Ne jako odsouzený člověk, samozřejmě. Nebo se mají pohybovat ve volné přírodě, raději co nejdále od lidí. od nich přece nemůžou čekat nic hezkého!
Pravda hned na počátku dnešního zamyšlení zní, že se v dotyčném obchodě opravdu vyskytli. A nebylo jich úplně málo. Sám jsem měl možnost slyšet hlášku prodavačky ve středním věku, jak komentuje aktuální dění na prodejní ploše. Fakt se objevili. A dohromady tvořili dvouciferné číslo. Jenže leccos bude přece jenom trochu jinak.
O čem se povede řeč? Leckteří návštěvníci a návštěvnice dobře vědí, že v řadě supermarketů jsou čas od času připravovány slevy. Mám na mysli potraviny, oblečení, drogerii, spotřebiče pro domácnost, pracovní nástroje ad. Leckdo z nich dobře ví, kdy a kde k nim dochází a docela pečlivě si časy hlídá. Ví, že včasný příchod se vyplatí. Vždyť jen kolik se dá ušetřit! Docházka na určitá místa patří mezi jejich pravidelné zastávky během každodenního snažení a putování. A tak se dostaneme až do obchodního řetězce, který jsem zmínil v titulku. Hned musím dodat, že nejde o reklamu. Jeho jménu musí zaznít, aby dnešní zpráva měla smysl. Po přečtení asi jedinec výrok pochopí.
Dnes poběží zejména o úsek pečiva. V posledních týdnech a vlastně již měsících se usadil zvyk, že takřka každé ráno se ve vzpomenutých prodejnách nabízejí různé druhy chleba, rohlíky a sladké kousky ve slevě. Zpravidla ve velké, motivující a mysl obyčejného člověka poměrně silně ovlivňující. No řekněte, není fajn získat nejběžnější typ chleba ve slevě o 70 procent? Bez diskuse. Nejde o dobré rito? Zcela jistě. Koupíte si dva a ještě vám peníze zbydou. Kdo si přivstane a přijde včas, může být a také bude spokojen.
Jenže věc není zase tak úplně snadná, jak by se mohla jevit. Občan toužící po levnějším pečivu musí splnit několik podmínek. Za prvé včas vstát a nelenit, jak jsem již napsal, což pro řadu osob není problém. Za druhé se dopravit na místo, ať je počasí jakékoli. Někdy je nutno se poprat s nějakými protivenstvími, třeba dopravní zácpou. Proto někteří vstávají a vyrážejí dříve, aby měli dostatečnou časovou rezervu. Pokud dorazí dříve, mají výhodu, že obsadí lepší pozici pro závěrečnou zteč. Nabízí se zde drobná analogie se startovním roštem závodního seriálu formule jedna. Za třetí - výhodnější místo je uchrání před vyšším počtem předbíhajících. Ano, leckdo je bez košíku rychlejší. Nemluvě o věku a kondici „závodníků a závodnic“. Za čtvrté - musí být předložena nabídka. Právě - někdy se lidé přiženou, ale skoro není z čeho vybírat. Poté se chovají zklamaně, rozmrzele, nespokojeně a často podrážděně a zlobně.
Za páté je zapotřebí projevit pevnost na místě. Není zmíněna zbytečně. Musí umět pořádně zabojovat, jinak přijde o nejlepší kousky, případně na něj nic nezbyde. Kvůli přetlaku kolem košů se snadno zavrávorá. Síla skupiny a někdy takřka davu je neuvěřitelně velká. Kdo jste někdy zažil tlačenici před sportovním utkáním většího významu nebo před vystoupením velmi známé a populární hudební skupiny, hned budete vědět, o čem mluvím a píšu.
Pozor - pevnost by slušela i nádobám, v nichž se pečivo nabízí. Na vlastní oči jsem viděl, jak se pod tlakem lidí chtivých slevu papírový model rozpadl a kousky ve slevě se rozvalily po zemi. Je jasné, že dozírající prodavačka neměla radost a neodpustila si negativní komentáře. Jaký však měly vliv, když se lidé sesypali na vše, co tam leželo? Nikdo ji neposlouchal. I kdyby zvýšila hlas. Někdy jsou výroky vypuštěny ještě dříve, než se první a zpravidla nejrychlejší jedinec dotkne pečiva. Ano, kráčí o případ muflonů v Lidlu. Žena stále ve vstupu do pekárny a hlasitě do sluchátek kolegům a kolegyním hlásili, že stádo vběhlo dovnitř a s dusotem se žene k místu zlevněných výrobků… Myslíte, že šlo i signál, aby se místní nakupujícím nepletli do dráhy rychlých pohybů? Nebo hlášku všichni vnímali jako zpestření dlouhého kolotoče práce? Pozor na iluze!
Za šesté bych ještě dodal - rychlé rozhodování. Leckterý zájemce přijde se záměrem, co chce, ale on je během pár vteřin rozbit, jakmile zahlédne, co je a co naopak není.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-zivot-prodavacky-21750
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jaka-je-priprava-na-obtizny-udel-prodavacky-21819
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-obtizny-udel-prodavacky-pokracuje-22205