Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Vysvědčení a motivační momenty

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Vysvědčení by mohlo vystupovat jako motiv ve smyslu pohledu na vrchol hory, na kterou chceme vystoupat. Možná ji pokořit. Mělo by nás popohánět. Nikoli však úplně zahltit. Má cenu být nahoře spokojen a ne zničen.

Vysvědčení má svůj význam. Jaká byla a je míra zásahu rodičů do jeho konečné podoby? Jaký je zájem nebo naopak nezájem o dítě samotné? Měli by se ptát - kolik stojí úsilí dosažení určitých známek?

Článek

Zdálo by se, že čím jsou děti menší, tím méně mají rozumu a chápání ohledně spojení jejich aktuální práce s vysvědčením. Bude vydáno za dlouhou dobu. Jenže úplně neplatí, že v dalších letech pochopení trvale roste. Proto motivační úloha zmíněného dokumentu není vždy úplně jasná a přímočará.

Jako užitečné se jeví položit následující otázky. Jaká byla a je míra zásahu rodičů do jeho konečné podoby? Zde můžeme uvažovat o několika rovinách. První je zájem nebo naopak nezájem o dítě samotné. Ve druhé se stejný přístup týká samotného učení a vysvědčení. Ve třetí narážíme na nepřímou pomoc ve smyslu orodování přímo ve škole, vyslovování slibů a ujištění, získávání přízně u učitelů, předkládání úplatků apod. Jak vidíme, možností existuje více. Než se rodiče pro některou z nich rozhodnou, měli by pečlivě zvážit, která bude pro ně a především pro jejich syna a/nebo dceru nejlepší. Je hlavní hodnotou mít klid? Mají cíl, aby vysvědčení vypadalo co nejlépe, a není rozhodující, jakou cestou se tak stane? Chovají ambici, aby bez ohledu na podobu výkazu známek bylo dítě co nejvzdělanější? Jde jim zejména, aby se ve škole naučilo pracovat s informacemi, zvládlo komunikování s vrstevníky a dospělými a získalo žádoucí zkušenosti z pobytu v sociální skupině? Má pokročit v dovednosti řešení problémů? Dotazů by se pochopitelně našlo více.

Asi by bylo správné souhlasit, že za něj má být dítě oceněno a případně jak by se mělo dít. Zde se k prozkoumání a zvážení nabízí více skupin názorů. Za prvé - mělo by se, protože ho dosažení známek stojí úsilí, vystupuje jako práce pro dospělého člověka apod. Za druhé - nemělo by, protože jde o jeho samozřejmou povinnost chodit do školy a učit se. Za třetí - je žádoucí postupovat podle míry snahy a práce apod. Nezapomeňme, že žáci a žákyně se mezi sebou odlišují různou mírou vloh, talentu a osobního vkladu do procesu učení. Spravedlivý přístup je velmi důležitý. Určitě je velký rozdíl mezi žákem, který se na dosažení dvojky nemusí skoro vůbec připravovat, protože má výbornou paměť a lépe fungující mozek, a spolužákem, který se na stejnou hodnotu docela dost nadře. Pak se odehraje, že kdo vložil více práce, dostane nižší odměnu než jiný, který se takřka poflakoval. Vážný důvod k uvažování. Současně však víme, že v dnešní společnosti už pouhá snaha nestačí.

Ještě se zamysleme, nakolik je vysvědčení dílem žáka a učitele. Vždyť každý z uvedených může mít a má stejné i různé snahy. Proto pátrejme, nakolik je odrazem skutečných schopností dítěte. Co dítě opravdu umí a co dokáže prodat v aktuální a potřebnou chvíli? Zvládá umění vytěžit maximum z minima? Osvojilo si šikovnost při získávání známek, kam může patřit poctivá příprava, ale také schopnost odhadu vhodné doby ke zkoušení, žel též opisování a další ne optimální a méně čestné praktiky? Otázky dále pokračují.

Na jakém stupni je hlavním rysem využití talentu? Nebo byla školní docházka samá dřina? Nakolik je ovlivněno pouze závěrečným měsícem ve škole a zvýšenou snahou v jeho průběhu? Někomu stačí zlepšování známek v úplném finiši a spoléhání na tzv. efekt poslední činnosti. Jiný toužebně vzhlíží, kdy se objeví intervence rodičů apod. Nakolik má vliv efekt první informace a haló efektu z počátku roku? Jsou učitelé schopni věcného a nestranného hodnocení? Mají své oblíbence a zavržené? Co se děje v pozadí? Nakolik se v něm odrážejí problémy školy jako celku, rodiny, učitele a jejich vzájemné vztahy? A co aktuální nálady a třeba i potíže učitele? Asi můžeme souhlasit, že kráčí o příliš složitou partii, než aby vysvědčení podléhalo jasným motivačním procesům a cílům.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz