Hlavní obsah
Lidé a společnost

Panoptikum jménem Big Brother

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto

Otázka: Proč píšu o téhle soutěži, když se na soutěž nedívám? Odpověď: Protože mi i tak leze do života a mně to vadí.

Článek

Nevadí mi ani tak samotná soutěž, protože soutěže mají Češi rádi, ale spíš mi vadí, jaké hranice v ní soutěžící boří a jaká nová pravidla „normálnosti“ nastavují.

Abych přesvědčil ty čtenáře, kteří si myslí, že i tak na soutěž koukám, tak opravdu se budu držet svého, že nikoli, neboť již mnoho let nemám televizi – což mě dovedlo i k dlouhým sporům s Českou televizí, která po mně pořád chtěla poplatky a skutečně nevěřila, že televizní přístroj nevlastním, protože, cituji: „prý to není normální, abych televizi neměl“.

Televizní život však může do vašeho života vniknout i jinudy a ani se moc neptá, jestli o to stojíte. Tentokrát to bylo zprávou, zřejmě pro někoho klíčovou, že jedna ze soutěžících jménem Karolína vyprávěla, jak pod vlivem drog osm hodin masturbovala a pak jí, chudince, odpadla ruka.

Uznávám, že kdyby s touto zprávou přišel někdo z Vlády, bude skutečně klíčová, neboť vysvětlí důvody úpadku celé země. Protože když fetujete a ještě u toho cokoli mrskáte, nemůžete Českou republiku úspěšně vést.

Zpráva soutěžící Karolíny mě svým způsobem šokovala. Ne obsahem. Lidé fetují, masturbují, a že to dělají dohromady jsem jednou viděl na lince 7 směrem na konečnou v Radlicích – což ovšem mohla být náhoda, neboť jízda nepostrádala sexappeal. Zpráva mě však zaskočila tím, jak působila suverénně a tak samozřejmě, že jsem se i na zlomek vteřiny zastyděl a i zamyslel, jestli jsem v pořádku. Jestli je normální, že jsem si něco neprásknul a pak neodpráskl i sám sebe.

Soutěž Big Brother není nic jiného než moderní podoba panoptika. Významový slovník vám řekne, že panoptikum je místem sbírky zajímavých předmětů a kuriozit, mezi něž patřili i tvorové s různými znetvořeními, případně neobvyklými zvyklostmi. Jinými slovy do panoptika jste se šli pobavit hrůzou z toho, co se ve světě zvráceného děje. Soutěž by se proto mohla přejmenovat na Panoptikum země české.

Já také chápu, že aby byla soutěž úspěšná, musíte do ní umístit co nejzajímavější soutěžící – čímž se mírnou oklikou dostáváme k tomu, že jsem položil producentům otázku, proč ve vile nejsou důchodci. To samo o sobě zavání moderním rasismem. Navíc jsem tvrdil, že dát k sobě dva tři důchodce a jednu bábu z Vysočan, co všechno ví a zná a my jí říkáme Černá kronika, tak máte show jako prase. Producenti mi neodpověděli.

Rovněž jsem nabídnul i scenáristickou pomoc. Já zase tolik nevěřím, že by soutěžící byli až takovými zrůdičkami (i Sloní muž Joseph Merrick byl nakonec sympaťák, byť byl prezentován jako zuřivé zvíře) a jsou spíš podobou dopracování scénáristů. Proto jsem napsal.

+++

INT. VILA BIGBROTHER - DEN (SVÍCENO)

KAROLÍNA sedí v křesle, všichni ostatní čumí.

KAROLÍNA:

No hele já jsem ale super (PÍÍÍÍÍÍÍP). Jako když fetuju, a fetování je dobrý, a fetovat by měli všichni, páč je to jako dobrý a tady nefetujou jenom (PÍÍÍÍÍÍÍP) důchodci a (PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP) školáci. Tak já jednou, (PÍÍÍÍÍÍÍP), a to jsem jela s mrkví. Ta moje (PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP) mi ji normálně nakrájela na mrkvovej salát. Pak jsem se na to (PÍÍÍÍÍÍÍP) a hodila tam z (PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP) zálivku a bylo to dobrý. Já bych to měla vyhrát, já jsem (PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP)(PÍÍÍÍÍÍÍP) a jednou chci bejt prezidentka.

KAROLÍNA balí cigaretu, ostatní stále čumí.

+++

Myslím si, že by to šlo. V záloze mám ještě scénu, jak jeden soutěžící bude na druhém dělat pokusy vrtačkou v lebce. Pracovně to nese název – Za chvíli přijde Jeffrey.

Je možné, že soutěž bude mít úspěch. Ona naše doba je takovým panoptikem a lidé to sami chtějí (StarDance, Maršálek). Zatím pro pobavení. Ale jak jsem řekl v úvodu, dejme si pozor, aby se chováním téhle zábavy nezměnily mantinely, co a proč je normální. Aby se z nenormálnosti některých nestala pak norma pro většinu.

To se pak bojím, abych jednoho dne nebyl i já součástí nějakého panoptika. Budu tam za sklem a budu tam proto, že nebudu fetovat (to druhý vynecháme), nebudu mít tetování, nebudu sprostý, budu se chovat slušně – a divní tvorové se na mě budou dívat a budou ze mě znechucení, jak jsem „normálně nenormální“.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz