Článek
Před nedávnem jsem napsal článek o přemrštěném zdražení parkovacího místa u nás v Sadské, kdy radní a zastupitelé města odhlasovali zvýšení poplatku za vyhrazené parkovací stání z původních 1.500,- Kč za rok na 12.000,- Kč za rok. Jde o osminásobné zdražení a je otázka, zda je to vůbec legální. Ano, je, radní a zastupitelstvo mají právo si určovat ceny, jaké chtějí, lidsky je to hyenismus a je to nepolitické, není důvod, proč to zdražit, město za to nic neplatí, pokud bude někdo tvrdit, že za údržbu silnice, tak pokud tam to místo nebude, stejně se tam bude parkovat dál, jen se nebude za to platit nic.
U předchozích článků bylo hodně komentářů, že dobře nám tak, nebo lidi platí v Praze stejně, a prostě nemám nárok parkovat u svého domu a podobně. Já jen podotknu, že nebydlíme v Praze, nebo někde na sídlišti, ani ve velkém městě, a nemáme v ulici žádnou bytovku, tak proč bych nemohl parkovat u svého domu? Nicméně teď o toto nejde, spíš chci psát o důvodu zdražení.
Důvod, proč k tomu došlo je ten, že město chtělo ty místa zrušit úplně (on totiž z radnice, a ani nikdo ze zastupitelů vládnoucí strany nemá problém s parkováním a místo nepotřebují), a tak podali žádost na ministerstvo vnitra, které jim odpovědělo, že místa nejde zrušit, ale mohou cenu zvýšit, aby lidé ty místa zrušili sami. Radnice se tedy rozhodla cenu zvýšit až osminásobně, aby donutila své občany a obyvatelé Sadské místa zrušit. Ono se vlastně nic tak hrozného neděje, jde jen o pár občanů, asi jen 11.
Je tohle v pořádku? Nemá to známky šikany? Co když půjde časem o něco jiného a třeba jen o 50 občanů? Kde je ta hranice?
A tak jsem poslal žádost o zrušení na ministerstvo vnitra, ta totiž může ze zákona vyhlášku města zrušit, pokud by obsahovala chyby, nebo porušovala zákon. Bohužel vyhláška je v pořádku a je tedy platná, město skutečně může cenu určovat jakou chce, kdy jediné vodítko, nebo-li hranice je 10,- Kč za 1m2 za každý den, což je cena za rok asi kolem 33.700 Kč za rok, to je zcela v kompetenci města a je úplně jedno, zda je to o 100 %, nebo o 1000 %. Dále ministerstvo uvedlo, že cena je v pořádku, vzhledem k místě a počtu obyvatel města. Nevím, jestli to tak je v pořádku, a tak jsem si udělal průzkum a zjistil, jak jsou na tom města v okolí. Samozřejmě to nějak nesouhlasí.
Zde je mapa s cenami za vyhrazené parkování: https://mapy.cz/s/cufokonuze
Jediná města, co jsou dražší je Kolín a Kutná Hora, a to hlavně v historickém centru, kde je pochopitelné, že ty místa něco budou stát. Jinak nikde nejsou dražší, Nymburk chce 8 tis. v historickém centru a 5 tis. mimo centrum, a to je Nymburk okresní město. Dle čeho tedy určují cenu? Vyhrazené parkovací místo, i když je uvedené jako zábor městského pozemku, tak se nedá říci, že by to byl klasický zábor místa, jako třeba stánek a pod. Místo, i když si ho nevyhradím pro jedno auto, tak bude sloužit stejnému účelu, budou zde parkovat auta a zadarmo, proto si myslím, že by ta cena neměla být stejná, navíc si nebudu přece dělat místo tam, kde nebydlím, proč tedy má někdo pocit, že prostě je privilegium parkovat si u vlastního domu? Nejsem na sídlišti, nejsem v nějakém historickém centru, nejsem v Praze, kde v jednom domě bydlí 10 a více rodin. Navíc i v Praze jsou modré zóny, kde se město snaží vytvořit parkovací místa pro rezidenty, co nejblíže k místu, kde bydlí. Aut bude přibývat a já mám pocit, že někteří se snaží spíše trestat ty, kteří to auto mají, než aby se snažili tu situaci vyřešit.
Dnes je prostě doba, kdy je snadné si auto pořídit a vzhledem k rostoucím cenám MHD je dokonce výhodnější jet s rodinou autem než vlakem. Chápu lidi v Praze, že se jim nelíbí, když jsou plné ulice aut, ale bohužel je potřeba si uvědomit, jaká je doba. Je velice jednoduché být v Praze, mít rodinu a být bez auta, kdy máte vše potřebné na jednom místě, obchody, doktory, kavárny, kina a pod. Kdy i v noci jezdi MHD všemi směry každou chvilku, ale zkuste si bydlet někde na vesnici, kde nic není, tam prostě potřebujete auto, a dvojnásob to platí když máte rodinu. Dnes je i doba, kdy za prací dojíždíte, a většinou partneři, nebo manželé nepracují v jedné firmě, musí mít auta dvě, aspoň moje zkušenost je ta, že do zaměstnání nemám ideální spoj a prostě bych cestoval MHD 2 hodiny, kdežto autem jsem tam za 30 min., a být na cestě 4 hodiny a v práci 8 a víc, a k tomu jsem měl i flexibilní pracovní dobu, tak jediné řešení je auto.
Pokud to tedy shrnu, může radnice zvýšit tak drasticky cenu za služby uvedené v obecně závazné vyhlášce? Může, a to libovolně na doporučení ministerstva vnitra. Je to správné? Rozhodně si myslím, že ne, a spíš je to šikana, protože si snaží vynutit něco, co nemůžou udělat, trochu mi to připomíná dobu komunismu. Já jako starosta bych si tohle k lidem nedovolil, ale bohužel nemáme dobrého starostu, sám se chová jak hulvát, bohužel je to tak, nelze to nazvat jinak, proto se ani nedivím, co s radními udělali. Stačí se podívat na video veřejného zasedání, kdy tu byla jako starostka paní Eva Jurinová, to poslední video, kde mluví o tom, jak se k ní choval náš nynější starosta a doslova ji vyštípal uprostřed funkčního období. Osobně nechápu, jak ho mohl po tom někdo volit.
Dnes už neplatí, že město je tu pro lidi a zaměstnanci jsou placení z daní poctivě pracujících, dnes si město určuje pravidla podle toho, jak se jim to na radnici hodí. A občané, tak ti jsou jako otravný hmyz, aspoň tak si připadám, když jdu na radnici něco zařizovat.
Prý starosta chce, aby to bylo férové, ale bohužel ne všichni platí za tu samou značku IP12, je tu pár míst, za která lidé neplatí, a to se mi jako férové vůči nám třem, kteří platíme, moc férové nezdá. Tak proto si myslím, že je to šikana, podporovaná ministerstvem vnitra, proti které se nelze bránit.