Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Analýza energetické ideologie čistého elektromobilizmu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Sketchpad Free (ikonka grafického editoru)

Zlaté staré časy automobilizmu

I děti vědí, že elektromotor se pyšní vysokou účinností oproti klasickým spalovacím motorům. Následující úvaha pootevře oči přívržencům elektroaut, neboť dokáže, že skutečná realita není tak čisťounce zelená, jak se na první laický pohled zdá.

Článek

Úvodem je třeba upozornit, že uvedená analýza se bude důsledně opírat o energetický zákon, který říká, že energie nemůže vzniknout z ničeho, nemůže se ani ztratit, může se jen přeměnit.

Spekulativní snaha Green Dealu je nahradit spalovací motory aut elektromotory. Tím slibují, že ochrání nejen nás, ale i planetu před přehřátím. U elmotorů panuje všeobecné povědomí, že mají účinnost 100 %, zatímco hendikepované spalováky jen 30 %. Tak se na to populistické zaklínadlo, kterým jsou velice rozdílné účinnosti, podíváme detailněji. (Pro jednoduchost a přehlednost jsou číselné údaje zaokrouhleny).

K pohonu spalovacích motorů se používají produkty z ropy (nafta, benzin), které během úpravy v rafinérii téměř neztrácejí na svém panenském energetickém obsahu 10 kWh/kg. Tento energetický potenciál se tedy dostane do spalovacího motoru, který ho využije jen ze 30 %.

U elektromotoru, který se hrdě pyšní účinností 100 % je komplikovaná a nákladná cesta přeměny energie z uhlí po ušlechtilou elektřinu. (Nebudeme se zabývat elektřinou vyrobenou z jádra a OZE, protože je menšinová, diskutabilní, a proto si zaslouží speciální analýzu). Po tisíciletí ukládala příroda energii do uhlí, aby naše civilizace složitými technologickými transformacemi energií dospěla k cílové vytoužené energii elektrické. To se děje v tepelných elektrárnách, jejichž náročný technologický cyklus je zjednodušeně následující.

Chemická energie třímající v uhlí je spalováním přeměňována nejprve na energii tepelnou vázanou v páře. Ta se poté dále převádí na mechanickou (kinetickou) energii v parní turbíně, což je zařízení mechanicky spojené s elektrickým generátorem, který je konečným zdrojem elektrické energie. Po její úpravě je distribuována do elektrorozvodné sítě. Mnohočetná přeměna energií je samozřejmě provázena dílčími energetickými ztrátami, takže výstupní účinnost kompletu tepelné elektrárny činí 30 % pro výrobu elektřiny, neboť dílčí účinnosti jednotlivých technologií se vzájemně násobí. (Vyšší účinnost elektrárny přísluší druhotnému využití tepla.)

Takže bájná 100% účinnost elektromotoru je možná jen s elektřinou, jejíž účinnost výroby činí 30 %. Uvědomíme-li si tuto realitu, musíme akceptovat celý proces výroby elektřiny od prvopočátku. Pak tedy účinnost elektropohonu je ve skutečnosti pouze 30 %, což jsou totožné hodnoty se spalovákem. Energetická efektivita obou energií je tady stejná. Nyní je možno porovnat ceny obou energii.

U elektroaut stojí dobíjení doma 5 Kč/kWh. Veřejné dobíjení na stojanech 2× více.

V benzinu (naftě) je vázaná energie o velikosti 10 kWh/l. Při ceně 40 Kč/l činí cena 1 kWh: 40/10=4 Kč. Z toho pak energie pro provoz spalovacího auta stojí jen 4 Kč/kWh, což je podstatně méně než při provozu elektroauta.

Z cenových porovnání obou energií je tedy evidentně výhodnější spalovák. Přesto naivní fanatici křečovitě protlačují elektroauto, což je nepochopitelné, neboť používá energii, která se primárně získává energetickými transformacemi z uhlí, které bohužel není ani čisté, ani zelené! Aby tato absurdita byla alespoň trochu životaschopná, je uměle udržovaná pomocí extrémně vysokých přesvědčovacích dotací.

Důrazně upozorňuji, že tento článek analyzoval pouze energetické poměry obou typů pohonů a nezabýval se hmotností, nabíjením, dojezdem, operativností ani cenou elektroaut vzhledem ke spalovákům.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz