Hlavní obsah

Šokující experiment: Senioři věřili lžím a falešná strana vyhrála volby

Foto: czeXperiment

Experiment ukázal, jak snadno senioři uvěří lžím. Fiktivní strana s nesplnitelnými sliby vyhrála volby.

Politické kampaně zaplavily ulice i sociální sítě. Experiment tvůrců z czeXperimentu ukázal, jak snadno mohou senioři uvěřit lžím a proč jsou pro politické strany jednou z nejzranitelnějších skupin.

Článek

Opět jsme v období, kdy veřejný prostor zaplavují politické kampaně. Stačí vyjít ven a člověk hned naráží na billboardy nebo volební meetingy na náměstích. Ani doma ale není klid, protože sociální sítě se hemží tvářemi politiků, kteří slibují často něco, co nikdy nemohou splnit.

Možná vás ale někdy napadlo, co všechno se skrývá za přípravou takových kampaní. Nahlédnout do tohoto zákulisí umožnil povedený experiment, který připravili tvůrci z YouTube kanálu czeXperiment. Ale v tomto obsahu je ukryto mnohem více, než jen pozadí při plánování marketingové strategie.

Nejde o klasické video, které by vyzdvihovalo konkrétní strany. Ukazuje, jak snadno lze manipulovat s voliči, zejména se starší generací. Senioři totiž patří mezi nejdůležitější a zároveň nejpočetnější skupiny voličů. Právě oni pravidelně rozhodují o výsledcích voleb a proto se stávají hlavním cílem politických kampaní.

Foto: czeXperiment

Fiktivní volby od czeXperimentu na náměstí

V experimentu byly vytvořeny dvě fiktivní politické strany. Jedna z nich komunikovala otevřeně a realisticky. Přiznávala, že nemůže slíbit nesplnitelné, ale zároveň nabízela několik bodů, se kterými lze v politice skutečně pracovat a jít naproti lepšímu životu. Druhá strana šla zcela opačnou cestou. Lhala a slibovala věci, které žádná politická reprezentace ovlivnit nemůže, avšak dotýkají se problémů, které lidé ve věku 65+ často řeší a bojí se jich. Například konec migrace nebo snížení drahoty. Nehledě na to, že nabízí peníze navíc, což jde samozřejmě jen a jen na úkor už teď obrovského státního dluhu.

Účastníkům experimentu byly předloženy volební letáky obou stran a nikdo je dále neovlivňoval. Bylo jen na jejich úsudku, koho by si v těchto fiktivních volbách zvolili.

Výsledek? Šokující! Nebo vlastně vůbec? Strana, která do svých materiálů zakomponovala českou vlajku, vystupovala prostřednictvím „lékaře“ a slibovala jednoduchá, i když nereálná řešení, získala 65 % hlasů. Oproti tomu poctivě komunikující strana, která nabízela pouze dosažitelné kroky, získala jen 35 %.

Experiment tak jasně ukazuje, jak snadno lze tuto věkovou skupinu ovlivnit. Politické strany to dobře vědí a často využívají zastrašující či zjednodušenou rétoriku. Proto je důležité o těchto věcech mluvit i v rodinách. Poproste své rodiče nebo prarodiče, aby se na toto video podívali. Přiznat si, že někdo manipuluje s naším úsudkem, není jednoduché. Ale může to pomoci otevřít oči a zabránit tomu, aby se nechali zastrašovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz