Existují toulavé planety, které si létají vesmírem jak chtějí?

Foto: Pixabay.com

V naší galaxii Mléčné dráze je obrovské množství volně se pohybujících toulavých planet. Může jich být až kvadrilion.

Toulavé planety jsou ty, které volně poletují vesmírem a nejsou vázány na žádnou hvězdu. Před více než 100 lety možnost těchto planet předpověděl Albert Einstein ve svojí teorii relativity.

Družice NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) objevila první „osiřelou“ planetu, která se volně potuluje vesmírem. TESS ve vesmíru hledá exoplanety a na zaměření volně cestujících vesmírem není přizpůsobena.

Nález takového kosmického sirotka družicí TESS, která byla vypuštěna v roce 2018, je tedy velkou událostí.

Mléčná dráha je obydlena obrovským počtem volně se pohybujících toulavých planet. Ve skutečnosti naše Mléčná dráha může obsahovat až kvadrilion (desítka následovaná 14 nulami) toulavých planet, které se toulají samostatně vesmírem, nejsou vázány na žádnou hvězdu.

„TESS je navržena tak, aby pátrala po planetách, obíhajících své slunce. ‚Stmívání‘ hvězdy průchodem planety mezi jejím sluncem a Zemí jsou podobné jako při pozorování zatmění Slunce,“ říká spoluvedoucí týmu Michelle Kunimoto, postdoktorandka specializující se na detekci exoplanet na Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Většina exoplanet byla objevena proto, že jsou vázány na svoji mateřskou hvězdu. Toulavé planety je velice obtížné detekovat, protože jsou tmavé. Proto se k jejich objevení používá „čočkování“.

To znamená, že světlo ze zdroje pozadí, hvězdy nebo galaxie, se může pohybovat různými cestami kolem „čočkujícího“ objektu, a tak dorazí do zorného pole pozorovatele v různých časech.

Tento jev se nazývá gravitační čočka a způsobuje, že se poloha zdroje pozadí posouvá z perspektivy pozorovatele, nebo se objevuje na více místech ve stejném snímku.

Gravitační čočka způsobí, že se hvězda v pozadí zjasní, když čočkující objekt prochází mezi touto hvězdou a Zemí.

„Mikročočka se spoléhá pouze na hmotnost planety prostřednictvím jejího gravitačního pole,“ říká Kunimoto.

Proč ale toulavá planeta byla objevena až teď, když TESS pátrá po exoplanetách od roku 2018?

„TESS je překvapivě vhodná pro hledání toulavých planet pomocí mikročoček, ale ukázalo se, že tento druh signálů nebyl dříve v datech TESS prozkoumán,“ podotýká Kunimoto.

Stejně jako u jiných kandidátů na exoplanety, je třeba tento objev ještě potvrdit.

„V současné době nemůžeme potvrdit, že se jedná o planetu,“ říká Kunimoto. „Skutečnost, že se mikročočky neopakují, znamená, že je obtížné rozeznat povahu konkrétního signálu. Takže jsme opatrní ohledně původu této události a pojmenováváme ji ‚kandidátem‘ na toulavou planetu, protože je to v souladu se signálem, který byste od takového světa očekávali.“

Dodala, že s tím, jak tým zkoumá další data z TESS a provádí následná pozorování, bude pravda o signálu mnohem jasnější.

Autoři tohoto výzkumu věří, že objeví mnoho dalších toulavých planet.

Výzkum týmu byl předložen k publikaci v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. V současné době je prezentován jako pre-peer review článek na webu repozitáře arXiv.