Článek
V poslední době se vyrojili podvodníci, kteří bezostyšně okrádají klienty bank o peníze. Píše se o tom, že počet napadení eskaluje a škody rostou.
Zatím jsem ale nikde nečetl, kdo jak jde čemu „naproti“.
První velkou množinou „pachatelů“ budou sami klienti, kteří se buď svou neznalostí a nebo naivitou sami vydávají těm novodobým lapkům všanc. Co s nimi? Asi nic mimořádného a je otázkou, zda by nějaká osvěta mohla přispět ke zlepšení situace. Asi ano, ale nebude to bomba. Problém je podle mne to, že se ti lidé pouštějí do něčeho čemu absolutně nerozumí a co neumějí. Nerozumí financím, nedochází jim kdo by s kým měl komunikovat a neumí obsluhovat mobil nebo počítat tak, aby dokázali odhalit, kam až prostě nemají situaci nechat dojít.
Z druhé strany je otázkou, do jaké míry se na problému podílejí banky. Z tohoto pohledu by pro mne bylo zajímavé znát statistiku zneužití z pohledu v kterých bankách k nim došlo. Ony by to určitě neviděly rády, ale když to popíši například na jedné velké české bance, tak do mobilní/PC aplikace se připojuji po zadání uživatelského čísla a následně biometrickými údaji - například otiskem prstu. Ale nejen přihlašuji, když chci udělat transakci tak musím opět verifikovat biometricky. Jak získá lapka na dálku například otisk mého prstu? O kolik je to bezpečnější jak nějaká SMS s kódem?
Jinými slovy je dost dobře možné, že zneužití účtu je v některých bankách při hloupaté participaci klienta jednodušší.
Zmíněná statistika by se řadě bankovních institucí nemusela líbit, ale mohla by být podnětem ke zlepšením a o ta by jim přece mělo kráčet.
Úkolem bank je bdít nad bezpečnou správou vkladů jejich klientů. Určitě to dělají, ale dělají to všichni dostatečně sofistikovaně?
Mnozí novináři se plahočí za hloupatými tématy, možná, by podobná rešerše mohla mnohému napomoci.