Hlavní obsah
Politika

Kdo zvedl ruku pro Green Deal, Fiala, nebo Babiš?

Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

11. 12. 2020 byl Evropskou radou jednomyslně odhlasován balíček „Fit for 55“, který je závazkem, že státy EU sníží emise oxidu uhličitého o 55 % do roku 2030. Členem rady byl v té době Andrej Babiš.

Článek

Balíček Fit for 55 je pouze první etapou Zelené dohody (Green Dealu), která je projektována až do roku 2050. Evropská rada, složená z hlav států zemí EU, odhlasovala zmíněný balíček jednomyslně. Jinak to ani nešlo, Rada rozhoduje konsensuálně. Pokud by Babiš pro ten balíček tehdy nezvedl ruku, nebyl by přijat. V následujícím odkazu je zápis z jednání Rady a balíček je na straně 5 dole, odst. 12: https://www.consilium.europa.eu/media/47344/1011-12-20-euco-conclusions-cs.pdf

V zápisu je uvedeno: Rada „vyzývá spolunormotvůrce, aby tento nový cíl (balíček Fit for 55) zohlednili v návrhu evropského právního rámce pro klima a aby tento rámec urychleně přijali.“ Návrh uvedeného právního rámce se stal úkolem Fialovy vlády v době předsednictví Česka v EU.

Ekonomickým stimulem pro snižování emisí skleníkových plynů je již od roku 2005 povinnost emitentů platit za emisní povolenky v systému EU ETS I. Tento systém se vztahuje na výrobu elektřiny v tepelných elektrárnách, na teplárny a průmysl. V této oblasti vzniká cca 40 % emisí, jak vidíme na diagramu v následujícím odkazu: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-eu-detail. Je tedy zřejmé, že ani redukce emisí v uvedené oblasti na nulu by závazek snížit emise o 55 % nevyřešila. Proto byl přijat návrh redukovat emise v dopravě a vytápění domů, kde vzniká více než 1/3 emisí. Pro tyto emise byl navržen systém EU ETS II, v němž cena emisních povolenek je započítána do ceny paliv a pohonných hmot.

Cena emisních povolenek postupně roste a znečišťovatelé ovzduší s nimi mohou obchodovat. V současné době se pohybuje kolem 76 euro/t CO2.  Evropská komise připravila mechanismus, který má tlumit prudký nárůst cen emisních povolenek v rámci nového systému ETS II – vzniká tak bezpečnostní ventil, aby zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění nezpůsobilo neúnosné zdražení paliv a zemního plynu. Pokud cena jednoho povolení překročí 45 €, a to po dobu delší než dva měsíce, budou do trhu uvolněna dalších 20 milionů povolenek, čímž se má cena stabilizovat. Pokud budou energetické ceny výjimečně vysoké v první polovině roku 2026, jeho zahájení může být odloženo až do roku 2028.  Zdroj: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20221212IPR64527/climate-change-deal-on-a-more-ambitious-emissions-trading-system-ets

Jak se projeví cena povolenky na ceně fosilních paliv? Při ceně za povolenku 45 euro/t CO2 se benzín zdraží o 2,7 Kč/l, nafta 2,9 Kč/l, zemní plyn o 225 Kč/MWh.

Představme si člověka, který každý den dojíždí 15 km za prací a najede tak 30 km. Při spotřebě auta 6 l benzínu na 100 km spotřebuje každý den 1,8 l benzínu. Na emisní povolence tak zaplatí každý den o 1,8 × 2,7 = 4,8 Kč více než před zavedením ETS II.

Průměrná česká domácnost spotřebuje měsíčně na vytápění 20 MWh plynu/rok, to je 0,055 MWh za den. Po zavedení ETS II bude platit o 0,055 × 225 = 12,4 Kč denně více.

Za emisní povolenky ETS II zaplatíme asi tolik jako za kávu v restauraci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám