Článek
Hnutí ANO dlouhodobě kritizovalo Fialovu vládu za vysoké ceny elektrické energie. A je pravdou, že ceny elektřiny pro malospotřebitele jsou u nás vyšší než v ostatních státech V4. Některé státy snižují tuto cenu dotacemi státu. Jiné účtují náklady na distribuci více velkoodběratelům, aby mohli maloodběratele zvýhodnit. Další odpouštějí maloodběratelům DPH. Podle ČTK průměrná cena elektřiny při zahrnutí všech odběratelů (i těch velkých) ve sledovaných evropských zemích byla podle studie se všemi poplatky i daněmi mírně nad 250 eur (přes 6300 Kč) za megawatthodinu (MWh). Ceny elektřiny placených českými odběrateli, respektive jejich vážený průměr, je podle analýzy zhruba tři procentní body pod touto hodnotou. Zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2587447
Cena elektřiny se skládá z ceny silové elektřiny, z DPH a z regulované složky. Plán Karla Havlíčka předpokládá snížení ceny regulované složky, která činí téměř 60 % ceny, jak je vidno na následujícím obrázku.

Snímek obrazovky 2025-10-26 080713
Havlíček plánuje, že část nákladů na distribuci elektřiny by se nově hradila z prostředků Modernizačního fondu formou dotací. Tím by klesly výdaje distributorů a tedy i regulovaná složka ceny elektřiny.
Modernizační fond je evropský finanční nástroj určený pro investice do dekarbonizace energetiky a průmyslu v zemích s nižšími příjmy (čl. 10d směrnice o EU ETS). Fond je administrován Státním fondem životního prostředí ČR, který spadá pod ministerstvo životního prostředí. Fond je financován z výnosů z aukcí emisních povolenek EU ETS. Modernizační fond financuje projekty, které vedou ke snížení emisí a přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku:
1) Výroba a distribuce čisté energie
- Obnovitelné zdroje — fotovoltaika, větrné elektrárny, vodní, geotermální
- Akumulace energie — bateriová úložiště, P2X (Power-to-Gas, Power-to-Heat)
- Chytré sítě a rozvodné soustavy — posilování sítí kvůli OZE, transformace, digitální prvky
2) Transformace teplárenství a vytápění
3) Průmyslové snižování emisí
4) Dekarbonizace dopravy a spotřeby
5) Energetické úspory v budovách a infrastrukturách
Projekty financované Modernizačním fondem lze použít jen na investice, ne na provoz.
Regulovaná složka ceny elektřiny
Tuto složku vypočítá Energetický regulační úřad (ERÚ) na základě nákladových a provozních dat distributorů (ČEPS – přenos; ČEZ Distribuce / EG.D / PREdistribuce – distribuce; operátor OTE; atd.):
- investiční náklady (CAPEX) — plánované i uznatelné historické
- provozní náklady (OPEX) — údržba, mzdy, IT, služby
- odpisy majetku
- efektivní ztráty v síti (technické)
- náklady na podpůrné služby, dispečink, metrologii
ERÚ musí vycházet z doložených a auditovatelných nákladů a regulované metodiky.
Green Deal
Do regulovaných cen se promítají jen konkrétní náklady, které Green Deal vyvolá – tedy vždy přes existující regulované položky. Např. povinnost digitalizace sítí, kyberbezpečnost, integrace OZE → distribuční firmy investují → tyto investice vstoupí přes odpisy a povolený výnos se promítnou do ceny přenosu/distribuce. Pokud jsou však investice zaplacené Modernizačním fondem, pak jeho dotace nejsou uznatelným nákladem. Naopak — dotace snižují hodnotu nákladu za distribuci elektřiny a snižují tak regulovanou část ceny elektřiny.
Resumé
Již dnes je regulovaná cena elektřiny snižována díky dotacím Modernizačního fondu ve prospěch distribučních firem. Podle stávajících předpisů jsou tyto dotace určeny jen pro investiční náklady, a jen pro projekty na dekarbonizaci nebo úsporu energie. Úspora nákladů distribučních firem dotacemi se nepromítá do snížení regulované složky ceny elektřiny okamžitě, ale postupně prostřednictvím snížení odpisů (ERÚ každý rok pustí do ceny poměrnou část pořizovací ceny dle odpisového plánu). Náklady jsou přenášeny do cen až v okamžiku, kdy vzniknou a jsou doložené. Dotovaný projekt musí splňovat zásadu: „Do no significant harm“. Používá se ve smyslu, že projekt nesmí významně poškodit žádný z šesti environmentálních cílů EU (ochrana klimatu, adaptace, oběhové hospodářství, voda, biodiverzita, prevence znečištění). Z uvedeného je zřejmé, že dotace Modernizačního fondu do distribuce elektřiny nelze podle dosavadních směrnic EU prudce zvýšit tak, aby znatelně snížily cenu za distribuci, tedy za regulovanou složku elektřiny.






