Článek
Dnes už jsou čtyři programy spíš minimem každé větší televizní stanice. A je to pochopitelné, je tak možnost nabídnout více obsahu různým cílovým skupinám. Není tomu jinak ani na Silvestr, kdy se můžete dívat na kultovní filmy, pohádky, sitcomy, televizní soutěže, koncerty, talkshows a zpravodajství (povětšinou jejich silvestrovské vydání), nebo právě na silvestrovské estrády, které u nás historicky mají své nezaměnitelné místo. Jsou ale na pokraji změny, jejich cílová skupina stárne a buď se přestanou úplně vyrábět a zůstane jen archiv, nebo je na čase je transformovat.
Netvrdím, že bychom si čas od času nemohli zavzpomínat, ale televizní Silvestry nám nabízejí čím dál méně nového obsahu. Pomineme-li komerční stanice Novu a Primu s jejich pořady řekněme, jiného charakteru, čekali bychom silvestrovskou estrádu tradičně od České televize.
Spot České televize na silvestrovský program ČT1
Česká televize
Nechci nijak zpochybňovat roli veřejnoprávního média v naší společnosti, ale 120 minutový pořad který letos nabídla bych očekával spíš na dnes již neexistujícím programu ČT3, kde by fungoval výborně. Jedná se o výběr z estrád a jiného obsahu ČST/ČT od roku 1953 propojený někdy více či méně performativními pasážemi, které provází Adéla Gondíková a Richard Genzer v bytě, kam jim postupně přicházejí na návštěvu známé české osobnosti a vedou s nimi chvíli rozhovor. Tyto (řekněme tomu) spojováky mají mimochodem výbornou scénografii, jsou skvěle natočené a nenudí. Sice jsem ročník 2001, ale většinu anekdot ještě pochopím. Neubráním se ale trochu skličujícímu pocitu, který jsem při nich měl. Myslím, že lidem dnes chybí pořady kde se na jednom místě setká více osobností, kde se vedou rozhovory, hrají scénky a vše působí více komunitně, protože sami doma v obýváku jsou právě ti diváci. Nutno podotknout že ve vysílání České televize měl premiéru i tradičně vyráběný, už ne tak uhlazeně filmový, ale televizní 50 minutový hudební pořad „U muziky na Silvestra 2023“, kterým provází Jožka Šmukař a Zdeněk Izer. V něm je plný sál diváků, kteří tančí a zpívají do živých českých lidových písní. Ten se ale vysílá od půlnoci a kdyby tam nebylo logo ČT1, mohli byste si myslet, že jste přepnuli na Šlágr. Opět zdůrazňuji, byl-li by tento pořad na ČT3, není o čem mluvit. Možná za to ale může globální remediace, se kterou jde i Česká televize, která (a díky za to) vyrábí obsah pro mladší diváky na platformu iVysílání a z principu tak nabídne více lineárního obsahu starším divákům.
Na myšlenku sepsat tento text mne přivedl právě článek Josefa Jiránka na Seznam Médiu, pojednávající o rozhořčením nad letošním silvestrovským programem České televize. Možným ukazatelem nám může být i Československá filmová databáze, kde má Silvestr – pořád nás to baví aktuálně 28%.
TV Barrandov
Druhou stanicí, kde si nejspíš vybavíte silvestrovskou estrádu, je TV Barrandov. Ta od roku 2013 tradičně vysílala (až na výjimky) 240 minutový Barrandovský Silvestr, který se méně či více nesl na notě klasických silvestrovských zábav. Nenechal bych se odradit hodnocením na ČSFD, protože věřím, že cílová skupina pořadu o existenci filmové databáze vůbec neví (a v případě Silvestru na ČT možná ví, ale zastoupení tam velké nemá). V posledních letech se název i forma trochu měnila až do loňského vydání, VIP Silvestr 2022, ve kterém Jaromír Soukup a Agáta Hanychová ve studiu glosují a propojují archivní vystoupení z předchozích Silvestrů. To už předznamenalo zásadní změny, protože letos byla televizní skupina Barrandov zcela bez Silvestrovského programu. Zastupoval ji pouze speciál pořadu Nebezpečné vztahy s Honzou Musilem a následný koncert Marka Ztraceného z roku 2014, který byl převzatý z Óčka.
TV A11
O čem ale hlavně je tento článek je silvestrovský pořad na televizi A11 s názvem Jediný Silvestr s A11. A opravdu, víc televizních estrád letos nebylo.
Co je televize A11?
Nejspíš si teď říkáte, co je A11 a vybaví se vám něco úplně jiného než televize, ale to nevadí. Stručně Vám jí představím. Možná si pamatujete televizní stanici Regionalnitelevize.cz, která se později přejmenovala na Náš Region. Pod tímto názvem už dnes najdete pouze zpravodajský portál. Od května 2023 se stanice přejmenovala na TV A11 a s Naším Regionem patří pod investiční společnost A11 Group, majitele Aleše Zavorala. Televize se přenáší pozemně a najdete ji u IPTV poskytovatelů (ale ne všech). Vysílá obsah pro různé zájmové skupiny a žánry, v programu najdete regionální zpravodajství, debatní pořady, filmy, seriály, zatím bohužel i nějaký ten potřebný teleshopping, ale celkově se orientuje na širokou veřejnost. Zní to trochu jako z tiskové zprávy, ale není.
Programové schéma stanice se zpočátku značně měnilo. Vznikají a zanikají různé pořady, takže je namístě alespoň první rok nahlížet na věci s rezervou, než se program i výroba ustálí. Všechny televize na něčem začínaly (byť zde jde spíš o celkovou změnu značky). Proto bych nebral své výtky jako kritiku, ale jako doporučení. Natočit 240 minutovou silvestrovskou zábavu šest měsíců od začátku vysílání chce jistou míru kuráže.
Silvestrovský pořad A11
Jediný silvestr s A11 provázela Zuzana Bubílková a Tomáš Magnusek. Musím podotknout, že s Tomášem Magnuskem mě spojuje profesní minulost, ale s tímto pořadem ani interní výrobou a personálem televize A11 nemám žádnou spojitost. Podílel jsem se pouze na technické realizaci několika pilotních dílů Magnuskovy talk show, která se až později začala natáčet pro A11. Beru to spíš jako prostředek, díky kterému o této televizi od května 2023 vím. Navíc Česko je rybníček příliš malý na to aby mohli psát jen ti kteří danému oboru rozumí a nemají s věcí nic společného.
Zuzana Bubílková má na TV A11 také svůj pořad, několikaminutové politické glosy Polibte si preference a pořad Na palici, který spolumoderuje. Poprvé jsem je na Silvestra viděl moderovat jako dvojici, a ačkoliv to může znít zcela zaujatě, myslím že se dobře doplňovali, pošťuchovali a byli zábavní způsobem, pod kterým bych si moderní silvestrovskou estrádu představoval. Během čtyř hodin se ve studiu vystřídala řada hostů a k dobru přičítám vedle známých tváří pro starší generace, jako je Jiří Krampol, Eva Hrušková, Magda Malá, Milan Pitkin, Václav Faltus, Josef Melen, Jiří Prager, Zuzana Stirská, Michal Holán, včetně tváří dalších pořadů televize A11 Barbory Hlaváčkové, Josefa Klímy, Báry Fišerové, Hanky Kynychové a Vlasty Korce i osobnosti mladé, které zase třeba starší generace nemusí znát, jako třeba Jakub Děkan, Natálie Grossová, Jakub Moulis, Dominika Hrazdílková a Jindřich Žampa.
Pravidelně se tak střídaly rozhovory, zpěv, sestřihy z nepovedených záběrů jiných pořadů a scénky. Zvláště bych rád ocenil vystoupení Jiřího Krampola, který to v této době nemá jednoduché a přeji mu tímto pevné zdraví.
Silvestrovský program završil přípitek ředitele televize Aleše Zavorala spolu se Zuzanou Bubílkovou a Tomášem Magnuskem. To je ale můj oslí můstek k technické stránce pořadu. Jelikož se standardně tyto programy ne nutně lineárně předtáčejí a skládají se až následně střihem, byl zvuk segmentu s přípitkem pouze hrající v levém kanálu. Možná jsem jediný, kdo si toho všiml, protože jsem sledoval na počítači a lidé sedící tři metry od televize by nic nepoznali, ale může to být problém, pokud je televizor mono a nekombinuje zvuk z obou kanálů, ale jen z jednoho. Je to drobnost ale doporučení je tedy důsledněji kontrolovat obsah. Velké stanice na to pochopitelně mají sofistikované programy, které tyto věci analyzují a automaticky najdou.
Technická realizace
Z této části si běžný čitatel mnoho nevezme a je spíš určená jako doporučení, pokud si tento článek přečtou tvůrci.
Celkově není technická stránka věci špatná, nedá se mluvit o chybách, jako spíš o možnostech, kde to příště dopilovat. Když už jsem mluvil o zvuku, ten byl jen přes tu závěrečné nedopatření bezproblémový. Někdy až moc čistý. Zprvu jsem si u hudebních vystoupení myslel, že jsou na playback (že tedy zpěvák zpívá jen jako a je přes něj originální nahrávka). To jsem později vyloučil, protože někteří interpreti v průběhu písně něco řekli nebo zazpívali jinak než je to v originále. Jsem kameraman, nikoliv zvukař, ale domnívám se že se v praxi vedle zvuku ze zpěvákova mikrofonu přidává i špetka akustického mikrofonu z místnosti.
Obrazově, což moje parketa je, bylo znát že se pořad netočil na klasické televizní kamery, ale buď na levnější filmové kamery, nebo dražší televizní kamery, které mají větší senzor a obraz je tak jemnější a tedy lepší. Bohužel co mi tam chybělo, byla buď jízda nebo jeřáb, která se používají za jednoduchým účelem, aby dynamizovala obraz a divákovi takzvaně nevyschlo oko. Co se světel týká, doporučil bych buď doplnit měkkými lampami, které by vyplnily stíny v očích zapříčiněné tvrdým svícením.
Po stránce scénografie je celá scéna poměrně jednoduchá a snaží se působit esteticky. Možná kdyby příště bylo podium třeba o metr dál od moderátorů, by to celé působilo více prostorově. Možná je to ale jen dojem kvůli statické kameře velkého celku, která byla vycentrovaná a přímo frontálně umístěná proti scéně, což by právě vyřešil buď jeřáb nebo oblouková jízda, která by tak lehce pomohla perspektivě.
Trochu matoucí mi byla pro mě dobře známá kulisa z Talkshow Tomáše Magnuska, jejíž část z neznámého důvodu na jevišti někdy byla a někdy ne. Potvrdit tím chci mojí tezi že natáčení probíhalo nelineárně a toto je jediný prvek, na kterém si lze toho všimnout.
Na závěr
Na televizi se obecně moc často nedívám, ale Silvestr jsem letos trávil o samotě a chtěl jsem ho tak strávit u nějakého lineárního obsahu, který mě tematicky zabaví, než bude půlnoc. Věděl jsem, co se kde vysílá, a i kdybych jen věděl o televizi A11 a neznal přitom Tomáše Magnuska, stejně bych si radši pustil Silvestr na A11, než na České televizi, která je sice technicky vyšperkovaná, ale dýchl by tam na mne sentiment z dob, které jsem nezažil. Netvrdím, že pořad na ČT1 nebyl kvalitní, ale letos bych ho neupřednostnil. Dnes se člověku dostane chvály pomálu a program televize A11 byl dobrým krokem vpřed, ale je kde se zlepšit a cesta je dlouhá.
Rád bych tak tvůrce motivoval a lidi pobídl, aby se na její program podívali a třeba v něm najdou něco svého. Kdyby vzniklo Seznam Médium dříve, stejně tak bych pobídl lidi ke sledování Televize Seznam, kterou díky pro mne známé moderátorce sleduji již od začátku jejího vysílání, zejména televizní zpravodajství, pro které na jaře 2022 vzniklo nové televizní studio a k mému zklamání se o pár měsíců později zpravodajství zrušilo.
A co jste sledovali vy?
Napište do diskuze, co běželo na Vaší obrazovce během Silvestra 2023.
Zdroje: Presskit a Facebook Česká televize, Presskit TV A11