Článek
Lidé, kteří trpí poruchou pozornosti, neboli ADHD, zaviní více dopravních nehod než ti, kteří tuto diagnózu nemají. U nejmladších řidičů dokonce neléčení symptomů ADHD znamená, že je jejich řízení srovnatelné s jízdou pod vlivem alkoholu. Tato fakta se zdají být dostatečným důvodem pro zahájení diskuse o tom, zda by zmíněná diagnóza neměla být v tomto ohledu částečně limitující.
Bourají výrazně častěji
Část lidí v Česku ADHD stále podceňuje. Navzdory vědeckým důkazům se mylně domnívá, že jede „smyšlenou“ diagnózu nebo dokonce „výmluvu“ neschopných rodičů. Mnoho lidí se také stále domnívá, že jde o záležitost dětského věku a že jde z této poruchy „vyrůst“. Faktem je, že ADHD je v dospělosti relativně častým jevem, což je patrné i z dopravních statistik, které tuto poruchu zohledňují. A čísla, která z nich vzešla, jsou jednoznačná.
Pravděpodobnost, že se řidič s poruchou pozornosti dopustí dopravní nehody, je vysoká. Konkrétně je vyšší o 45 až 47 procent ve srovnání s běžnou neurotypickou populací. U mladých lidí, kteří řídí první měsíc, je to dokonce o 62 procent více, než u jejich vrstevníků bez ADHD. Riziko je ale zvýšené i v dalších letech. „Během prvních čtyř let, kdy mají řidičský průkaz, je u řidičů s ADHD o 37 procent vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky dopravní nehody, dvakrát vyšší pravděpodobnost, že budou řídit pod vlivem alkoholu či drog, a o 150 procent vyšší pravděpodobnost, že dostanou pokutu za dopravní přestupek, než je tomu u jejich vrstevníků bez ADHD,“ píše Carsmag.cz.
Diplomová práce obhájená roku 2020 mapovala české prostředí a zjistila, že podezření na ADHD se objevuje u 19,87 procent rizikových řidičů, zatímco u bezpečně řídících řidičů je raritou a bylo zjištěno pouze u 0,44 procent z nich.
Impulsivita i zakázané látky
Kromě toho, že tito lidé častěji bourají, také častěji poškrábou auto, víc točí volantem, pomaleji reagují a jezdí riskantněji. Protože jsou náchylnější k závislostem a impulzivnímu jednání, častěji se za volantem vztekají nebo řídí pod vlivem alkoholu.
Které konkrétní symptomy této poruchy jsou hodnoceny jako rizikové? Na prvním místě je to samozřejmě zhoršená schopnost udržení pozornosti, dále impulzivita a zkratkovité jednání. Kromě toho se ale v souvislosti s ADHD vyskytují další komorbidity, a to zejména závislosti, ale i poruchy chování, bipolární poruchy, deprese a úzkosti. I ty mají pochopitelně značný vliv na schopnost bezpečně řídit.
K těmto zvýšeným rizikům přispívají i další příznaky související s ADHD, včetně špatného úsudku, podstupování rizika a tendencí vyhledávat vzrušení. Nepozornost může vést k rozptýlení a impulzivita zase ke špatným reakcím na ostatní řidiče nebo dopravní situaci. Dospělí s ADHD navíc mají tendenci přeceňovat své řidičské schopnosti, i když mohou být horší než řidičské zkušenosti jejich vrstevníků.
Velkou roli ale hrají i další faktory. Také agresivní řízení bývá často spojováno s ADHD, což prokázala už studie z roku 2006. Agresivní jízda, která bývá připisována zejména mladým mužům, kteří zároveň způsobují nejvíce dopravních nehod. Známé statistiky tak možná část vlivu vlivu ADHD svádí na mládí.
Umí řídit i bezpečně
Tato diagnóza ale automaticky neznamená špatné řidičské schopnosti. Existuje mnoho lidí s ADHD, kteří řídí velmi bezpečně. Předpokladem, jak navzdory této poruše řízení bezproblémově zvládnout je nepochybně terapie. Je prokázáno, že lidé užívající léky na kompenzaci svých symptomů, řídí výrazně bezpečněji. Další vhodnou cestou je psychoterapie.
Kromě toho ale existuje několik konkrétních doporučení, která fungují. Prvním z nich je používání manuální převodovky. Ta pomáhá při udržování pozornosti. Dalším je rada vypnout tempomat, protože nehody jsou často způsobeny nezvládnutím monotónní jízdy. Jiným užitečným doporučením je využití technologií jako jsou různé záznamové systémy, které se ukládají do paměti a řidiči následně pomohou zhodnotit styl jízdy. Také užívání automatizovaných systémů, které hlídají bezpečnou vzdálenost, detekují únavu, alkoholdetektor a další jsou velmi nápomocné. Samozřejmostí pak je vyhnout se únavě a návykovým látkám či elektronice, která odklání pozornost.
Čas otevřít diskusi?
Zmíněná statistika dopravní nehodovosti u dospělých s ADHD je alarmující. Fakt, že na ně připadá vysoké procentu různě závažných nehod, by měl vést k diskusi, jak u této poruchy přistupovat k získání či navracením řidičského oprávnění.
Je důležité nalézt rovnováhu mezi zajištěním bezpečnosti na silnici a zachováním práv lidí s ADHD. V situaci, kdy o této poruše máme stále více informací, je možné, že časem bude nutné podmínit vlastnictví řidičského průkazu pravidelnými kontrolami u lékaře a povinností respektovat jeho doporučení. Tak to už ostatně funguje například u seniorů.
Další možností jsou speciální řidičské kurzy pro lidi s ADHD, které jsou v některých zemích již běžné, u nás je ale zatím nikdo nenabízí. Pokud by je autoškoly začaly pořádat, věřím, že by brzy měly plno.