Článek
Ten se sice k činu nikdy nepřiznal, ale díky nepřímým důkazům byl odsouzen k osmadvacetiletému trestu, který si odpykává ve věznici Mírov. Podle obžaloby a platného rozsudku zavraždil v roce 2013 v egyptském hotelu svou manželku a dceru elektrickým proudem. Řešil tak údajně dlouhodobé spory v rodině. V roce 2016 byl odsouzen na základě nepřímých důkazů. Rozsudek pak potvrdil i Vrchní soud v Olomouci, Nejvyšší soud i Ústavní soud. Kramný se bezúspěšně pokusil o obnovu řízení. Zájem médií a veřejnosti byl umocněn, především díky nečekané ochotě Petra Kramného hovořit s novináři bezprostředně po tragédii. Pod množstvím zpráv se ale možná ztrácela fakta, co se v egyptském hotelu tenkrát opravdu stalo.
Případ Petra Kramného tak byl jednou z nejsledovanějších justičních kauz v historii Česka. Ve vyprávění příbuzných, blízkých přátel, právníků, znalců, odborníků i samotného Petra Kramného se tvůrci pětidílného dokumentu vrací k případu, který rozdělil laickou i odbornou veřejnost. „Pro nás je důležité, že kauzu Kramný zná v podstatě každý, a každý má na ni názor. Ale často to jsou názory zkratkovité, vycházející z bulváru a palcových titulků. My jsme se na to rozhodli podívat více do hloubky. Kauzu zpracováváme v pěti dílech a snažíme se vyslechnout obě strany sporu,“ popsal důvody vzniku dokumentu režisér Petr Hátle. Jeho filmový debut Manželé Stodolovi se nedávno objevil v kinech.
Přinášíme vám rozhovor s režisérem dokumentu Petrem Hátle a jeho scenáristkou Kristinou Májovou.
Kdo přišel s ideou podívat se na něj s odstupem téměř jedenácti let od spáchání a reflektovat jej v pětidílné dokumentární sérii? A jaký je podle vás hlavní důvod znovu jej převyprávět současnému publiku?
PH: Kauzu Kramný jsem vnímal právě prostřednictvím médií, která se případu intenzivně, až posedle věnovala. Zajímalo mě, co se skrývá za touhle hradbou často protichůdných informací. Po více než deseti letech už je myslím příležitost podívat se na případ s odstupem.
KM: O případu byly napsány skutečně tisíce článků. Našli jsme ale minimum takových, které by k celému případu přistupovaly bez senzacechtivosti nebo bez zřejmé snahy zesměšnit argumenty druhé strany. Shodli jsme se s Petrem, že chceme případ zmapovat a uvádět do kontextu díky vstupům odborníků. Celá kauza je – možná až extrémním způsobem – mediálně zmapovaná, a jak říká samotný podtitul celé série, jde o případ, který nás neustále rozděluje.
Jak silné to rozdělení podle vás je a v čem tkví?
PH: Kauza skutečně rozděluje, setkal jsem se s množstvím lidí, kteří znají případ jen z médií, osobně se jich nedotknul, ale přesto velmi neústupně stojí na jedné nebo druhé straně.
KM: Já si myslím, že to rozdělení je celkem přirozené. Je těžké u tak mediálně exponovaného případu nezaujmout stanovisko. A je známé, že jakmile už jednou nějaký názor máme, vnímáme spíše články a vyjádření, které jej podporují.
Setkávali jste se s tímto rozdělením často? A věříte tomu, že podrobná reflexe událostí může alespoň trochu pomoci? Možná i sjednotit, a to jak u těch, kterých se tragédie týkala napřímo, tak u zbytku?
KM: Když nám začaly přicházet první rozhovory, byla jejich dynamika opravdu velmi polarizovaná. I proto byl zásadní vstup odborníků, kteří uvádějí výpovědi do kontextu. Nevím, zda je vůbec možné, aby to ti, kterých se případ týká, cítili jinak. Doufám ale, že se podaří změnit mediální obraz především Moniky Kramné – že za tváří známou jen ze stylizovaných fotek zahlédnou diváci skutečného člověka.
Tvůrčí tým, který stojí za Kauzou Kramný, se nepotkává poprvé. V minulosti jste pracovali, včetně producentky Dagmar Sedláčkové, na oceňovaném podcastu Pohřešovaná. Ten mapoval nikdy nevysvětlené zmizení čtrnáctileté dívky na konci devadesátých let. Byla nějaká zkušenost z příprav tohoto true crime přenositelná i na Kauzu Kramný, byť se pohybujeme v jiném typu média?
PH: Společná práce na Pohřešované mě přesvědčila, že tvoříme silný tým, který vydrží i různé krize přirozeně vznikající na dlouhodobých náročných projektech. Jsme připraveni na vzájemnou tvrdou kritiku, ale nakonec se vždy sejdeme v názoru na zásadní věci – zejména etické hranice.
KM: Díky předchozí spolupráci jsem si byla jistá, že s Petrem a Dášou máme stejně nastavené vnímání etiky a že si můžeme věřit, že nepůjdeme za hranu. A co se týče know-how, tušila jsem, že to budou desítky hodin natočeného materiálu, naučila jsem se je třídit podle témat, vytipovávat ta nosná a na ta se ptát při rozhovorech s dalšími účastníky. U Pohřešované jsme pracovali s texty, Kauza Kramný ovšem vznikala ve střižně, kde sehráli zásadní roli střihačka Mariana Kozáková a dramaturg Ivo Trajkov.
Jak vůbec vypadají přípravné práce na něčem v minulosti tak silně mediálně exponovaném jako je Kauza Kramný? Kolik času jste přípravám a rešerším věnovali a co se ukázalo jako nejtěžší?
PH: Pro mě začíná intenzivní práce příprav dlouho před natáčením. Zásadní pro každý dokumentární projekt je získat ke spolupráci silné postavy, ochotné otevřeně mluvit před kamerou. Tak to bylo i u Kauzy Kramný. Několikaměsíční fáze oslovování desítek lidí a setkávání s nimi je takovým prvním krokem k filmu. V této fázi se ukazuje, co všechno bude možné natočit, a často se objevují lidé a informace, o kterých jsem do té doby neměl tušení.
KM: Já jsem případ znala jen letmo, takže pro mne to znamenalo nejprve procházení získaných spisových materiálů, rozsudků, výslechů apod., abych vůbec byla schopná o projektu nějak uvažovat. Dále to znamenalo projít si obsáhlý televizní archiv a vytipovat zajímavá místa. Spisy ovšem mají tisíce stran, řadu informací jsme museli ověřovat, takže v určité chvíli bylo nutné obrátit se i na rešeršisty, kteří nám s projektem pomáhali.
Kdo všechno z nejbližšího okolí Petra i Moniky Kramných v dokumentu vystoupí? A čím se vám dotyčné podařilo k účinkování přesvědčit vzhledem k tomu, jak náročná zkušenost to pro ně před mnoha lety musela být, následně pak ještě „udržovaná“ dlouho poté kvůli silnému, a hlavně takřka nekonečnému mediálnímu tlaku?
PH: Oslovil jsem desítky lidí, kteří byli součástí rodiny a nejbližšího okolí Kramných. Většina z nich se se mnou ochotně sešla, ale natáčení se nechtěla zúčastnit. Každý asi z trochu jiných důvodů. Spojovala je bolest ze smrti jejich blízkých, ale i obava z toho, jak budeme jejich příběh vyprávět. Velmi si vážím toho, že se v naší sérii objeví nejbližší kamarádky Moniky Kramné. Rozhodly se vystoupit, aby uvedly na pravou míru některé z mýtů, které byly o Monice Kramné šířeny. Vážím si i účasti rodičů Petra Kramného.
A jak se vám podařilo přesvědčit ty, kteří o případu nikdy předtím nemluvili, ať už jde o rodiče Petra Kramného, blízkou rodinu Mrozkových, či další? Které příběhy či výpovědi byly pro vás osobně zásadní a nejvíce přínosné, co se týče reflexe celého případu?
PH: Se všemi oslovenými jsem otevřeně komunikoval, vysvětloval jim, jak je jejich svědectví důležité, ale i rizika toho, co může jejich účinkování v sérii způsobit. Jasně jsem se jim snažil vysvětlit, jaká naše série bude. Že nám jde o nový, komplexní a nezatížený pohled na kauzu. Že mě upřímně zajímá jejich životní zkušenost a to, jak jim tato kauza zásadně změnila život.
KM: Podobně jako na ostatní na mě silně zapůsobilo naštvání příbuzných a přátel, kterým vadilo, jaký mediální obraz mají jejich blízcí. Byl to pro nás jeden z impulzů, proč má smysl se do projektu pouštět.
Vy sami jste se s odsouzeným vrahem Petrem Kramným osobně setkali, a to v místě výkonu jeho trestu. Jak taková věc prakticky probíhá, co všechno je třeba před samotným setkáním absolvovat a jak dlouho od podání žádosti vůbec trvá, než k takovému setkání dojde?
PH: Petra Kramného jsem oslovil asi půl roku před natáčením prostřednictvím jeho advokátky. Vyměnili jsme si několik dopisů, ve kterých jsem mu popsal, o čem naše série bude, a požádal o to, aby v ní vystoupil. Několikrát jsme se potom sešli ve věznici Mírov. V osobních rozhovorech jsem mu nastínil způsob, jak bude naše série vypadat, a snažil se mu vysvětlit, proč je důležité, aby promluvil. Mluvili jsme spolu dlouhé hodiny, a nakonec Petr Kramný souhlasil. Do poslední chvíle jsem i ale nebyl jistý, že k natáčení s ním dojde. Samozřejmě si to mohl kdykoli rozmyslet.
Zdroj TV Nova