Hlavní obsah
Jídlo a pití

Proč je svatomartinské víno vzhledem ke své kvalitě tak drahé

Každý rok 11. listopadu se otvírá Svatomartinské víno. Přestože je mladé a jednoduché, stojí překvapivě hodně. Platíme hlavně za tradici, logo husy a slavnostní atmosféru, ne za kvalitu vína.

Článek

Každý rok se 11. listopadu otevřou první lahve Svatomartinského. A každý rok se opakuje stejná otázka: proč stojí tak málo komplexní, tak mladé víno tolik peněz? Vždyť často ještě ani nestihlo pořádně dozrát.

Odpověď je jednoduchá: platíte hlavně za slavnost, marketing a logo husy. Kvalita vína? Ta je spíš bonus.

1) marketingová značka

„Svatomartinské“ není jen typ vína. Je to licencovaná značka Národního vinařského centra.

Vinař, který chce používat logo husy a značku „Svatomartinské“, musí:

zaplatit registraci

splnit pravidla odrůd / zbytkového cukru / termínů

podrobit se senzorické komisi

To všechno stojí peníze → které se pak logicky promítnou do ceny lahve. Jinými slovy, zaplatíte za pečeť, ne za komplexní buket.

2) časový stres

Aby víno bylo hotové 11. 11., vinař musí pracovat jako v závodě Formule 1:

rychlejší zpracování hroznů

rychlejší kvašení

rychlejší čiření

Mladé víno znamená, že se jede „na výkon“ → což stojí energii, lidi a logistiku.

Proč zraje několik měsíců, když může být hotové „včera“?

3) jednorázová sezóna

Svatomartinské má životnost jen několik týdnů až měsíců.

Není to víno, které prodáváš 12 měsíců.

Ten tlak „prodej teď – teď – teď“ zvedá:

marketingové výdaje

promo akce

distribuci

Zjednodušeně: tohle není investice do vína, ale do adrenalinu pro vinaře a obchodníky.

4) retail poptávka

Češi si za poslední dvě dekády zvykli, že k husí pečeni 11. listopadu patří Svatomartinské víno.

To není vinařský, ale kulturní rituál.

A rituál prodá víno líp než kvalita.

Svatomartinské se stalo sezónním sentimentem – a když se něco stane rituálem, může být dražší, i kdyby bylo jednodušší.

Jednoduše řečeno: kupujete tradici, ne taniny.

5) kvalita je vlastně „mimo hru“

Svatomartinské se prostě lépe srovnává s:

mladým ciderem

beaujolais nouveau

prvním burčákovým pokračováním

Ne s ročníkovým vínem, které leží v sudu rok i déle.

Oni neprodávají hloubku a komplexitu. Oni prodávají okamžik, trochu šumivé štěstí a pocit, že je listopad hezčí.

závěr

Svatomartinské víno je dražší, protože:

je to značka s poplatkem

je to rychlá výroba

má velkou reklamu

a má krátké okno pro prodej

Nakonec platíte za tradici, atmosféru a symbol husy, ne za objektivní enologickou kvalitu.

A otázka, jestli to stojí za to?

To už si každý musí odpovědět sám, skleničku v ruce 11. listopadu – s vědomím, že v podstatě platíte za „první letošní šťavnaté léto v lahvi“.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz