Článek
Festivalová kultura se v Československu šedesátých let ubírala spíše směrem soutěžních přehlídek. Díky politickému uvolnění se některé z nich stávaly podobně jako v celé Evropě manifestací mladé generace. Zvláštního postavení se v tomto směru dostalo Majálesům, hlavně těm proběhlým v letech 1964 a 1965, které měly pro změnu blízko k happeningům. Přesto se některé festivaly už začaly podobat akcím, jak je známe dnes. Většinou se ale nedožily sedmdesátých let.
To neplatilo pro Kmochův Kolín (první ročník 1964) nebo také pro Bratislavskou lyru (1966) či Děčínskou kotvu (1968), které byly ale daleko více právě soutěžními přehlídkami. Fenoménem se v tomto směru stala putovní Porta (1967, Ústí nad Labem), která dokázala na finální koncerty postupem času přilákat až třicet tisíc návštěvníků. Další žánrovou trefou do černého se ukázal být ve stejném roce 1. československý festival country and western music, který v Praze zaplnil pravé křídlo budovy Výstaviště (tehdy ještě Park kultury a oddechu Julia Fučíka). V Jihlavě našel v říjnu 1967 útočiště Celostátní festival zpěváků tanečních písní. A o rok dříve získali svůj festival také amatérští hudebníci; 1. Československý amatérský jazzový festival hostil Přerov.
Jedním z festivalů splňujících dnešní měřítka (a v mnohém je i překračující) se odehrál od 28. 10. do 1. 11. 1964. Byl jím Mezinárodní jazzový festival Praha. Hned na tomto prvním ročníku v Lucerně vystoupila celá řada zahraničních hostí reprezentujících to nejlepší z moderní jazzové scény. Festival uspořádaný Svazem československých skladatelů, ÚV ČSM a Pragokoncertem skončil velkým úspěchem a s celkovou návštěvností 17 000 lidí.
Referoval o něm i americký časopis Billboard, který v samostatném článku věnoval velkou část závěrečnému prohlášení Mezinárodní poroty včetně obdivu k tomu, že festival nebyl jenom přehlídkou hudebního žánru, ale celého životního stylu. Program festivalu zahrnoval výstavu Jazz a výtvarné umění, přednášku o tradici jazzu v Československu, přehlídku jazzových filmů a v Divadle ABC proběhl pořad jazzových písní, jazzového baletu, pantomimy i loutkových scén s jazzovým doprovodem. Článek zároveň uvedl, že festival byl úspěšnější, než se předpokládalo navzdory tomu, že neměl sponzora. Všiml si také skutečnosti, že domácí hudebníci vystoupili za poloviční sazbu svého platu a zahraniční účastníci dostali odměnu v místní měně.
Také u nás se probouzela rocková hudba, a to pod označení beatová hudba. Prezentovala se na přehlídkách konaných v kulturních domech, klubech i sálech. První z nich probíhaly už v roce 1963, o tři roky později se pak uskutečnila velká dvoudenní neveřejná přehlídka v pražském Radiopaláci (dnešním názvoslovím šlo vlastně o showcase festival pro hudební profesionály). Také regiony o sobě dávaly vědět. Celostátní přehlídku bigbeatových a jazzových vysokoškolských skupin uspořádaly například České Budějovice, a to v březnu 1967, čímž jsme se dostali do roku, kdy proběhl 1. československý beat festival.
1. československý beat festival byl rozložen do tří dnů trvání od 20. do 22. prosince. První dva dny byly ve znamení soutěžní přehlídky (odpolední a večerní), ze kterých kapely postupovaly do závěrečného koncertu. Ten měl v programu místo o třetím dnu a udělovaly se v něm také ceny. Veškeré dění probíhalo v Lucerně. Speciální ozvučení sálu bylo zapůjčeno ze západního Německa. Vystoupení natáčel rozhlas i televize. V rámci festivalu vycházely i speciální noviny Beat Festival Express.
Pořádání podobných akcí bylo svázáno komunistickou byrokracií, která vyžadovala schvalovací razítko. V knize Průlety folkovou pamětí se k tomuto tématu píše: Razítko muselo patřit nějakému SSM, Svazarmu, ROH nebo Domu kultury, v krajním případě dobrovolným hasičům. Nemusel to být vždycky ten nejvyšší orgán nějakého spolku, stačilo jméno a razítko nějaké základní organizace.
Razítko pro 1. československý beat festival si organizátoři opatřili prostřednictvím agentury s názvem Pop federace. Tu si založili sami, a to jen krátce před samotnou akcí. Ústřední postavou byl dr. Jiří Chlíbec, který působil v Ústředním domě lidové umělecké tvořivosti (následně zaměstnanec Pragokoncertu) a ze své pozice pomohl na svět hned několika festivalům druhé poloviny šedesátých let.
Ohlasy na prosincový festival byly smíšené. Ty negativní se týkaly především práce se zvukem, kdy řada amatérských kapel nebyla na takové ozvučení zvyklá hrát. Doprovodný katalog k výstavě Československé beatové festivaly citoval slova Jiřího Černého: Snažily se hlavně hrát nahlas, což ovšem v jejich provedení znamenalo vytvářet hluk, v němž se ztrácelo všechno, včetně jejich muziky. Festival se také potýkal s nízkou návštěvnosti odpoledních koncertů. Hudební publicista Jaroslav Navrátil pro časopis Melodie k tomu uvedl, že na vině malého zájmu byla absence známější kapely a nedostatečná propagace, která byla dle jeho slov dost podivná.
Malý počet návštěvníků rovněž poznamenal zaměřením ojedinělý Festival protestních písní a poezie (28. března 1968, Praha). Jinak je ale konec šedesátých let především ve znamení řady regionálních beatových přehlídek. Konaly se například v Plzni, Pardubicích, Horažďovicích nebo Havířově. V Praze je hodně aktivní také klubová scéna. Klub Olympik a Sluníčko pořádají několikrát do roka Beat Cup. V Music f Clubu proběhl od 24. do 30. června 1968 Beat maraton. S nástupem normalizace od roku 1970 beatová muzika z vůle státu utichá a přesouvá se do šedé zóny.
Prameny:
DORŮŽKA, Lubomír, Josef ŠKVORECKÝ a Věra DOLANSKÁ, ed. Jazz festival 1964: 1. mezinárodní jazzový festival v Praze ve fotografii. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.
DIESTLER, Radek a Petr HRABALIK. Československé beatové festivaly 1967, 1968 a 1971: Katalog ke stejnojmenné výstavě. Praha: Popmuseum, 2017
KONEČNÝ, Michal Jupp. Průlety folkovou pamětí. Praha: Galén, 2018
MÁCHA, Zbyněk. Country & Western. Hudební rozhledy. 1967, (11)
ULÍK, K. Nechceme válku, chceme lásku. Melodie. 1968, (6)
VANĚK, Miroslav, KRÁTKÁ, Lenka. Příběhy (ne)obyčejných profesí. Praha: Galén, 2018
1. ČS. Beat festival Praha 1967. Melodie. 1968, (3)
http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/ceskoslovensko/clanky/245-1-ceskoslovensky-beat-festival-1967/
17, 000 at 1st Prague Jazz Festival. Billboard. 1964, 17(48).