Článek
Bavit se o něčem konkrétním je fungující metoda, když se chceme zbavit řečnických frází a zbytečného vršení slov. Vezměmě si průměrný plat IT pracovníka a sociální pracovnice/pracovníka. Nevycházím z dat, ale odhaduji, že bude tak trojnásobný. S kulturou by to mohlo být podobně.
Plat samozřejmě nemusí být hlavní motivací pro práci, zejména v některých oborech. Nicméně všichni musí platit účty za bydlení a energie. A také dnešní kapitalistická ideologie nám říká: plat zachycuje rozdíl v hodnotě určité práce, člověka (na trhu práce). Že odráží externí faktory, na které nemá člověk žádný vliv, nebo že platy v některých oborech se odvíjí od veřejného financování (nemluvím teď o stavebnictví) je předpoklad, který již vyžaduje poměrně velkou dávku myšlenkového radikalismu.
Marketing je jedna z mála oblastí pro společenskovědní a humanitní obory, která přinese na výplatní pásku důstojnou mzdu. Divit se pak, že namísto myšlenek potkáváme balast bez obsahu, je buďto pokrytectví nebo hloupost.
Navíc praxe nemusí vždy potvrzovat zmíněnou kapitalistickou ideologii. Pro porozumění fungování organizovaného zločinu s vazbou na kriminalitu tzv. bílých límečků by v určitých oblastech metody společenskovědního výzkumu mohly být adekvátnější, než třeba využití IT technologií. Veřejné peníze investované do společenskovědního výzkumu by se mohly společnosti vrátit.