Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Umělá inteligence je cesta. Ale kam? A mobil povinnost?

Foto: unsplash

Kauza závislosti na mobilu eskaluje. Řešení stagnuje - veřejnost dělá mrtvé brouky, je závislá. Na vině je vývoj společnosti a technologií – mobil je nutný k životu. Umělá inteligence boduje.

Článek

Všichni jsme pod vlivem

Motiv? První dáma paní Pavlová v Liberci podpořila rekonstrukci dětské psychiatrie a při té příležitosti se zmínila o svých obavách ze závislosti dětí na mobilech a sociálních sítích.

Tím však riziko nekončí! Jen bude chvíli víc vidět. Kdo bude učit děti jak „pracovat“ s umělou inteligencí? Chybí učitelé. Nahradí je – umělá inteligence (AI). Nebo ne?

Především je důležité, že se o problému zmiňují známé osobnosti. Je evidentní, že problém eskaluje a stále není definována strategie prevence. Naneštěstí se do hry o dětskou psychiku zapojuje AI.

Na tato témata jsem zde nedávno zveřejnil svůj článek s názvem „Děti? Život je hra. Mladí? Zvládnou život? Vážná varování.“ Výsledek? Čtenost minimální, komentář jediný. Došlo mi to. Všichni vědí, že je to problém, přesto ho ignorují, protože k němu sami přispívají. Nikdo neví, jak eskalaci problému zastavit. Nebo regulovat. Nebo co? Výsledkem je, že se v médiích množí poplašné zprávy na téma nedostatek (dětských a školních) psychologů a psychiatrů a přidá se informace o rozšíření specializované lékařské psychiatrické péče – viz aktuálně nemocnice v Liberci – za podpory první dámy.

Inspirace?

Shoda okolností a můj zájem o dění ve světě. Dostala se ke mně kniha, která mne zcela pohltila. Nejprve jsem chtěl napsat recenzi. To by byla chyba, zjistil jsem včas, že recenzí je mnoho. Vzájemně se lišících.

Yuval Noah Harari je světoznámý historik, vědec, a dokonce i influencer. Napsal řadu knih, z nichž jeho první je datována původně již rokem 2011 knihy Sapiens aneb Stručná historie lidstva, další jsou Homo Deus aneb Stručná historie zítřka, další 21 lekcí pro 21. století, a pokračovalo to knihou Nexus: Stručná historie informačních sítí od doby kamenné po umělou inteligenci.

Jak to bylo dál?

Strhla se mela! Dalo se to čekat. Vědci, filosofové, historici a ti další v reakci na tvůrčí dílo jednoho z nich vytvoří dva cloudy (mraky, tedy názorové skupiny) s hodnocením dobré x špatné. Jako vždy. No a co? Alespoň se trochu properou mozky a dojde ke známému brainstorming. A pokračuje to dalším fyzikálním procesem, při němž se vytvářejí názorové skupiny, tzv. clustery.

Chápu, že nemáte čas ani náladu číst ty knihy. Máte svých starostí dost. A další starosti vám přidělávají jiní. A teď k tomu ještě nějaká vědecká moudra, předvídající špatný konec. Kromě toho je tu Jarda DUŠEK s už zlidovělou hláškou „Žij tady a teď“. Jako kdybychom to všichni nedělali, že?

Další text je pokus o připomenutí problematiky, nikoliv o utřídění a zpracování názorů těch chytrých lidí, myšlenek filosofů a vědců „všeho druhu“, okořeněných aktuálními informacemi špičkových odborníků. Připomenu, že to, co čteme v médiích, včetně veřejně dostupných médií vědeckých, co unikne z kuloárů, je pro zvídavého jedince objemově neúnosné a nezpracovatelné v reálném čase, protože čas a vývoj kvačí. Většinou je to dokonce rozumově nečitelné a mentálně nezpracovatelné.

To, co je jasné je fakt, že evoluce rozdělilo lidstvo do dvou skupin. Ta početně převažující je zakonzervovaná, prostě lidé se chovají po desítky tisíciletí až dodnes stejně, byť konkrétní jednání je ovlivněno okolnostmi. Ta menší, přesně nevyčíslitelná skupina je množina inteligentních lidí (odhadem 1 promile?) se intelektuálně a inteligenčně „splašila“. Z ní proudí pramen pokroku. Tedy, možná ano, možná ne. Nicméně vysvětluje to existenci AI.

Méně inteligentní jedinci všeho (lidského) druhu a země původu se pod vlivem sociálně-ekonomického vývoje společnosti a technologií působení AI dostávají do stresu, protože nerozumí tomu, co čtou ve svých chytrých mobilech a nechají se sebou manipulovat různými zájmovými skupinami. Výsledkem jsou konflikty s většinou a společnost plná násilí.

Obávám se, že se chytrá část populace, generující technologický, analytický a informační pokrok, utrhla ze řetězu. Vlastně je to tak, že „kdosi“ zmáčknul červené tlačítko a spustil řetězovou reakci. Ta se už nezastaví. Pro přirovnání připomenu spuštění internetu a chytré mobily.

Ale je tu ještě jeden hodně zajímavý aspekt dalšího vývoje společnosti. Tím je zavedení AI do základních škol. V jednom ze svých předchozích článků jsem zmínil problém s mobily a současně příznivé přijetí AI do výuky ze strany dětí. Důsledkem budou komplikace s výukou, protože starší učitelé budou muset jít do školy! Jejich žáci (přinejmenším někteří) budou brzy chytřejší než učitelé, což má logiku. Prostě budou viset na mobilu a sítích, to vše ovládáno AI.

Teď je řada na vás!

Čtěte, vyhledejte zdroje, protože zde uvedu jen dva nejdůležitější. Ten první je hodně ukecaný, ale také informačně vyčerpávající. Jeho titulek zní: „Nikdy nepřivolávej moc, kterou nemůžeš ovládat“, což je klíčové doporučení od Yuval Noah Harariho o tom, jak by AI mohla ohrozit demokracii a rozdělit svět.

Ten druhý, to je aktualizace situace s AI, autor se zabývá problematikou evoluce AI a klade otázku „Sebezáchovné pudy AI“?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz