Hlavní obsah
Právo a státní správa

Fungování Ministerstva spravedlnosti: procesní slepota, složitý web a zaostalá digitalizace

Foto: foto Martina Strachoně, volné dílo, Wikimedia Commons

Ministerstvo spravedlnosti vedené Pavlem Blažkem (ODS) přistoupilo k „zeštíhlování“, ke kterému se zavázala současná vláda. Od ledna příštího roku zruší sekci vězeňství a resortní kontroly.

Článek

Ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo zefektivnit svůj provoz a ke konci roku 2023 plánuje dokončit inventuru státu. Vedení ministerstva hodnotí své zaměstnance jako zkušené a motivované odborníky a jedním z cílů je udržení těchto profesionálů na svých pozicích.

Ministerstvo si nechalo vypracovat externí analýzu od společnosti Ernst & Young za cca 1,1 milionu korun, aby získalo přehled o fungování svého aparátu a mohlo tak lépe plánovat efektivnější fungování státu. Na základě této analýzy se ministerstvo rozhodlo zrušit jednu ze svých sekcí. Podle náměstka ministerstva Antonína Stanislava by se náklady na analýzu měly vrátit do tří měsíců roku 2024 díky úsporám zrušením vedoucích pozic. Analýza také ukázala, že úřad stojí především na kvalitních zaměstnancích a lidském faktoru, což s sebou nese rizika v případě, že by tito lidé ministerstvo opustili.

Analýza fungování ministerstva spravedlnosti, které vede Pavel Blažek (ODS), přinesla řadu zajímavých zjištění. Tato analýza, za níž stojí společnost Ernst & Young, si ministerstvo nechalo vypracovat jako součást svého snahy o „zeštíhlení“ státní správy, k němuž se zavázala současná vláda.

Podle analýzy hraje klíčovou roli v úspěšném fungování ministerstva „lidský faktor“ - zkušení a motivovaní zaměstnanci na vedoucích pozicích. To je samozřejmě pozitivní konstatování, avšak analýza také upozorňuje, že tato závislost na konkrétních lidech může představovat riziko pro stabilitu a efektivitu úřadu, pokud by tito odborníci ministerstvo opustili.

Analýza také odhalila několik slabých stránek ministerstva. Jednou z nich je například „procesní slepota“ - nedostatek přehledu o tom, jak jednotlivé části ministerstva spolupracují a jaké jsou jejich vzájemné vztahy. Dalším problémem je složitá struktura webových stránek ministerstva a nedostatečná digitalizace.

Na základě zjištění z analýzy se vedení ministerstva rozhodlo provést některé změny. Jednou z nich je zrušení sekce vězeňství a resortní kontroly, která by měla přinést úsporu více než čtyři miliony korun ročně.

Je sice pravda, že náklady na tuto analýzu byly poměrně vysoké (přes milion korun), ale podle náměstka Antonína Stanislava se tyto náklady vrátí již za tři měsíce roku 2024.

Výsledky analýzy jsou určitě důležité pro další fungování ministerstva. Ukazují, kde jsou slabiny a kde je naopak potřeba investovat do udržení kvalitních zaměstnanců. Je však také důležité neztratit ze zřetele, že úspěšné „zeštíhlení“ státní správy vyžaduje nejen jednorázovou analýzu, ale kontinuální sledování a vyhodnocování situace.

Analýza identifikovala několik slabých stránek úřadu a navrhla opatření, jak je řešit. Jedním z hlavních problémů je potřeba redukovat počet úkolů, které úředníci na ministerstvu mají. Jako příklad byla uvedena agenda advokátů, kterou si většinou řeší samotná Česká advokátní komora. Analýza také upozornila na potřebu digitalizace a technologického zabezpečení úřadu. Na základě analýzy se ministerstvo rozhodlo zrušit jednu celou sekci, což by mělo přinést úsporu pouhých čtyř milionů korun ročně na platech vedoucích zaměstnanců.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz