Článek
Toto představení, které vzešlo z pera ukrajinské autorky Saši Denisové, je o to provokativnější, že klíčovou roli ruského prezidenta Vladimira Putina ztvárňuje žena. Hra je vyprávěním příběhu osiřelého teenagera z Mariupolu, který je svědkem nesmírného utrpení způsobeného válkou na Ukrajině. V jeho fantazii se však role obrací a ti, kteří jsou odpovědní za konflikt, jsou postaveni před mezinárodní soud, aby čelili otázkám spravedlnosti.
Zajímavostí je, že v bulharské produkci hru režíroval Galin Stoev a Putinovu roli si zahrála bulharská herečka Radena Valkanova. Tento castingový výběr přidává na intenzitě představení a zároveň podtrhuje univerzální povahu zločinů, které jsou v hře zkoumány. Valkanova se k roli staví s respektem, uznává, že divadelní kus má potenciál probudit myšlení lidí a je potěšena, že může být součástí něčeho, co v lidech vyvolává otázky.
„Haag“ nejenže reflektuje současné dění, ale také se dynamicky vyvíjí společně s reálnými událostmi, jako jsou vzpoury, zdravotní spekulace o vůdcích, či tragické incidenty. Režisérka Denisová a její tým musí být neustále ve střehu a připraveni aktualizovat scénář, aby odrazily tyto změny.
Představení vzbudilo v Bulharsku, zemi s historickými vazbami na Rusko, silné emoce. Mnoho Bulharů stále vzpomíná na „slavné časy“ velkého ruského impéria s nostalgií, ale Stoevova adaptace jim má otevřít oči a přimět je k zamyšlení nad současnými událostmi.
Satira se dočkala premiér v různých zemích, včetně USA a Polska, a i přes některé negativní ohlasy, které hru označují za „tendenční“ a „propagandistickou“, ředitel sofijského divadla Vasil Vasilev a herečka Valkanova hájí její hodnotu jako uměleckého díla, které stimuluje kritické myšlení a osobní reflexi.
„Hra Haag“ tak představuje odvážný pokus o divadelní zpracování aktuálních politických témat, přičemž používá satiru a uměleckou představivost, aby divákům předložila otázky spravedlnosti a morálky v kontextu války na Ukrajině.
Divadelní hra „Haag“ ukrajinské režisérky Saši Denisové je silným uměleckým výrokem, který se dotýká citlivého tématu války na Ukrajině a potenciální odpovědnosti ruských elit, včetně prezidenta Vladimira Putina, před mezinárodním soudním tribunálem. Výběr ženy do role Putina je výrazným a záměrným uměleckým rozhodnutím, které může mít za cíl vyvolat diskusi a zvýraznit absurditu a zločiny vedené válkou.
Divadlo zde slouží nejen jako zdroj zábavy, ale jako prostředek pro vyjádření a zpracování společenských a politických problémů
Inscenace přináší do světa divadla příběh, který je nejen aktuální, ale i provokativní. Představení není jen pasivním odrazem dění, ale aktivně se vyvíjí a reaguje na změny ve světové politice. Tato dynamická přizpůsobivost umožňuje hře udržet se na hraně současnosti, což zvyšuje její relevanci a dopad na publikum.
Reakce na hru jsou rozporuplné, což je u tématu tak polarizujícího jako je válka na Ukrajině očekávatelné. Negativní ohlasy, které hru označují za „tendenční“ a „propagandistickou“, ukazují na to, jak může umění vyvolávat silné emoce a být interpretováno různými způsoby v závislosti na osobních názorech a přesvědčeních diváků.
Na druhou stranu, pozitivní ohlasy, včetně reakcí z Bulharska, naznačují, že hra může sloužit jako oči otevírající zážitek, který podněcuje k zamyšlení a diskusi. Ocenění hry za to, že probouzí myšlení a vede k osobní reflexi, ukazuje na moc divadla jako nástroje sociálního a politického komentáře.
„Hra Haag“ je příkladem toho, jak umění může být platformou pro zkoumání a kritiku aktuálních událostí. Divadlo zde slouží nejen jako zdroj zábavy, ale jako prostředek pro vyjádření a zpracování společenských a politických problémů. Tím, že představuje alternativní scénáře a možné důsledky skutečných politických rozhodnutí, hra vyzývá k zamyšlení nad otázkami spravedlnosti, morálky a lidského utrpení, které válka přináší.
V kontextu umělecké svobody a významu divadla pro společenský diskurz je „Haag“ příspěvkem k diskusi o tom, jak by měly být zodpovědné osoby za válečné zločiny postaveny před soud, ať už v reálném světě nebo v imaginárním světě divadelního představení.
Zdroj: Bulletin2022, Idnes