Hlavní obsah
Cestování

Stezkou hippies z Amsterdamu do Káthmándú. Batůžkáři změnili svět cestování

Foto: Petr Janaš, licence Canva

Ale jak se vlastně všechno začalo? Přečtěte si příběh, který změnil způsob, jakým dnes cestujeme. Ilustrační foto.

V roce 1972 se novomanželé Maureen a Tony Wheelerovi vydali na cestu do Austrálie s pouhými 400 librami v kapse. Tato cesta se stala základem pro vznik Lonely Planet, světově proslulého vydavatelství průvodců.

Článek

Maureen a Tony Wheelerovi se poprvé potkali na lavičce v londýnském Regent's parku a o rok později se vzali. Jejich svatební cesta je přivedla na myšlenku vyzkoušet něco neobvyklého – projet Evropu a Asii až do Austrálie. S ojetým dodávkovým vozem za 50 liber se vydali na cestu, která je zavedla přes Turecko, Írán a Afghánistán až na pláž v Austrálii. Po prodeji auta v Kábulu pokračovali jen s batohy na zádech. Tato dobrodružná cesta je nejen vyčerpala, ale také jim ukázala, jak cestovat s minimálním rozpočtem.

Fotografie zastavila válku, změnila svět a stala se děsivým symbolem zrůdnosti války ve Vietnamu

Po návratu z cesty se Maureen a Tony rozhodli posbírané poznatky a zkušenosti z cest zaznamenat. Vytvořili prvního průvodce s názvem „Across Asia on the Cheap“ (Levně přes Asii). Tato čtyřiadvacetistránková kniha byla vytištěna ve velmi omezeném nákladu a byla nabízena v knihkupectvích v Sydney. K jejich překvapení se kniha stala okamžitým hitem a velkým zájmem veřejnosti.

Uháněli jsme přes Evropu do Turecka, pak jsme se dostali do Íránu a Afghánistánu. Auto jsme po třech dnech smlouvání prodali v Kábulu, vzali batohy a prostě ho odtamtud odjeli. Potkali jsme cestovatele, kteří přijížděli opačným směrem a říkali nám, jak se dostat odsud tam, nebo kde je dobré místo k ubytování. Takže sem si dělal poznámky.
Maureen & Tony Wheeler, www.thetimes.co.uk

Úspěch prvního průvodce inspiroval Maureen a Tonyho k napsání dalších průvodců po Indii, Austrálii, Nepálu a dalších místech. Postupně začali najímat spolupracovníky, kteří jim pomáhali s psaním průvodců. Lonely Planet se rychle rozrostla a stala se celosvětově oblíbenou značkou. Dnes vydává více než 120 milionů knih ročně v 11 jazycích a zaměstnává přes 400 zaměstnanců a 200 autorů.

To, co odlišovalo Lonely Planet od ostatních průvodců, byl jejich unikátní přístup. Namísto popisování luxusních hotelů a atrakcí se zaměřili na podrobné informace pro cestovatele s omezeným rozpočtem. Díky tomu se Lonely Planet stala průvodcem pro mladé dobrodruhy, kteří toužili po levném a autentickém cestování.

Po Pákistánu, Indii, Nepálu a jihovýchodní Asii jsme dorazili na Bali s téměř všemi 400 librami. Setkali jsme se tam s Novozélanďanem, který měl jachtu, 37 stop dlouhou šalupu, a potřeboval lidi, kteří by mu pomohli jako posádka zpátky do Austrálie, protože byla cyklónová sezóna. Celé to mělo trvat šest dní. No, trvalo to 16 dní. Došlo nám jídlo. Došlo nám palivo. Všechno nám došlo a pak nás zasáhla pěkná bouřka. Byla jsem vyděšená.
Maureen & Tony Wheeler, www.thetimes.co.uk

V průběhu let se Lonely Planet rozrostla a stala se největším vydavatelem průvodců na světě. Vydávají knihy o různých destinacích, od nízkonákladových průvodců pro dobrodruhy až po luxusní průvodce pro náročné cestovatele. Navíc se jako jedni z prvních rozšířili do online prostředí a vytvořili webové stránky, které nabízejí cestovatelské rady, tipy a inspiraci.

Foto: Petr Janaš, Deeply AI

Průvodce Lonely Planet. Pomáhá na cestách. Na všech kontinentech. Je čas vyrazit.

Lonely Planet si získala velkou popularitu mezi cestovateli, ale současně se také stala terčem kritiky. Někteří tvrdí, že přílišný turismus, který průvodce podněcoval, měl negativní dopad na některé lokality, přírodní a kulturní památky. Lonely Planet se však snaží přizpůsobit novým trendům a vydává průvodce, které podporují udržitelné cestování a ohleduplný přístup k místním komunitám.

Češi míří na chorvatské nudistické pláže, kde nahota není tabu, ale normou

Lonely Planet se stále vyvíjí a přizpůsobuje se novým technologiím. S rostoucím počtem mobilních aplikací a online průvodců se snaží nabídnout cestovatelům co nejlepší zážitek a informace. Přesto zůstává věrný svým základům – poskytování spolehlivých informací a inspirací pro cestovatele z celého světa.

Lonely Planet je jedinečným příběhem o dvou mladých dobrodruzích, kteří změnili svět cestování. Jejich odvaha, znalosti a vášeň pro objevování nových míst inspirují miliony lidí po celém světě k tomu, aby se vydali za vlastním dobrodružstvím. Díky Lonely Planet můžeme prozkoumávat svět a objevovat nové kultury a mít zážitky. Ať už plánujete dovolenou nebo jen sníte o cestování, Lonely Planet vám poskytne veškeré informace, které potřebujete.

V říjnu to bude 50 let od vydání první knihy. Tonymu je 76, Maureen 73 let. Léta a dny flop-house hostelů a levných noclehů jsou dávno pryč. V prostorném podkroví svého luxusního londýnského domu – elegantního domu na Kensington street, přemítají o lehkovážné sebedůvěře, která je dovedla až sem.

„Slyšeli jsme o stezce hippies - vedla z náměstí Dam v Amsterdamu do Káthmándú,“ říká Tony. „A říkali jsme si, že to dokážeme. Byli jsme totiž boomeři, víš?“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz