Článek
Na počátku prosince se totiž stalo něco neobvyklého: většina velkých online cestovních agentur, mezi nimiž nechyběly takové giganty jako Booking.com, Kiwi a Kayak, náhle přestala nabízet lety Ryanairu na svých platformách. Tento krok přišel bez varování a zanechal leteckou společnost i její zákazníky v nejistotě.
Pro Ryanair, jenž se dlouhodobě snaží přilákat zákazníky především přes vlastní online kanály, představovaly prodeje přes tyto externí stránky jen malou část celkových rezervací. Přesto mělo jejich odstranění z cestovních webů zřetelný dopad. Obsazenost letů, tedy procento prodaných sedadel z celkového počtu dostupných, klesla v prosinci a lednu o 1 až 2 %. Tato situace nejen ovlivnila krátkodobé výnosy společnosti, ale také přiměla Ryanair k dalšímu snižování cen.
V reakci na tuto událost oznámil na webu Ryanair slevovou akci, při níž nabídl 10% slevu na více než 400 tisíc letenek pro cestování mezi lednem a koncem března. Tímto krokem chce podpořit přímý prodej přes svůj web a zároveň se postavit proti skrytým poplatkům, které údajně mnohé online cestovní agentury účtují.
Ryanair však nezůstal zcela bez možností prodeje přes třetí strany. Společnost na stránkách uvedla, že její lety jsou stále dostupné na některých platformách, jako je Google Flights, které neúčtují žádné skryté přirážky a zákazníky směřují přímo na web letecké společnosti, kde si mohou letenky rezervovat.
Přestože přesné důvody pro odstranění letů Ryanairu z těchto cestovních portálů nejsou veřejně známé, spekuluje se, že by to mohlo souviset s nedávným rozhodnutím irského vysokého soudu. Soud udělil Ryanairu trvalé soudní příkazy proti nelegálnímu „scrapování“ obsahu z jejich webové stránky společností Flightbox, která tento obsah poskytovala online cestovním agenturám.
Ryanair se snaží zákazníky na webu ujistit, že tato událost nebude mít materiální dopad na celoroční finanční prognózy společnosti, co se týče počtu cestujících nebo zisku. Přesto je zřejmé, že se situace stala dalším bodem ve stále se vyostřujícím konfliktu mezi leteckou společností a online rezervačními portály. Ryanair dokonce zahájil právní kroky proti vlastníkovi Booking.com, společnosti Booking Holdings a jejím dceřiným společnostem, včetně Kayak, Agoda a Priceline, ve Spojených státech.
V kontextu celkového obrazu leteckého průmyslu, včetně nedávného zrušení více než 900 letů Ryanairu kvůli válce v Izraeli a Gaze a pozastavení letů do Tel Avivu a sousedního Jordánska, je jasné, že i velké společnosti jako Ryanair musí být připraveny na nečekané turbulenci na trhu.
Zdroj: Ryanair, Booking.com, Kiwi a Kayak