Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Změna od 1.10.2023, která se týká skoro nás všech: doručování písemnosti zaměstnavatelem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: licence Canva

Podle nových změn, které nabyly účinnosti 1. října 2023, došlo ke zjednodušení doručování dokumentů a písemností souvisejících s pracovním poměrem. Změna je součástí snahy o digitalizaci a zjednodušení procesů.

Článek

Z výčtu písemností, které se doručují do vlastních rukou, bylo odstraněno souhrnné označení „písemnosti týkající se vzniku a změn pracovního poměru“. Tímto krokem se zjednodušuje proces digitalizace těchto dokumentů.

Nicméně, výpovědi, okamžité zrušení pracovního poměru, zrušení ve zkušební době, další písemnosti týkající se ukončení pracovního poměru nebo dohod o práci konané mimo pracovní poměr, vytýkací dopisy, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance či vzdání se tohoto místa a mzdový či platový výměr zůstávají i nadále v seznamu dokumentů, které se doručují do vlastních rukou.

Dle nových pravidel je dle § 334 zákoníku práce možné doručit písemnosti na pracovišti zaměstnavatele, nebo přímo zaměstnanci kdekoli bude zastižen. K dispozici jsou také modernější způsoby doručení, jako jsou datové schránky nebo e-maily, pokud jsou splněny další požadavky. Doručení přes datovou schránku nyní již nevyžaduje souhlas zaměstnance a je možné je využít, pokud má zaměstnanec svoji datovou schránku zpřístupněnou pro příjem soukromých datových zpráv. Nově se také uplatňuje pravidlo o fikci doručení, kdy v případě neotevření datové schránky se považuje zpráva za doručenou 10. den od jejího odeslání.

Změny se týkají také doručování e-mailem. Tato forma doručení je nyní možná, pokud je zaměstnanec předem informován o důsledcích této formy doručování a zaměstnavatel od něj obdrží písemný souhlas včetně sdělení soukromé e-mailové adresy. Zpráva zaslaná e-mailem se považuje za doručenou dnem, kdy zaměstnanec potvrdí její příjem, nebo po uplynutí 15 dnů od jejího odeslání. Zaměstnavatel je však stále povinen e-mail odeslat s uznávaným elektronickým podpisem. Tyto změny představují další krok k digitalizaci a zjednodušení procesů souvisejících s pracovním poměrem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz