Článek
Z výčtu písemností, které se doručují do vlastních rukou, bylo odstraněno souhrnné označení „písemnosti týkající se vzniku a změn pracovního poměru“. Tímto krokem se zjednodušuje proces digitalizace těchto dokumentů.
Nicméně, výpovědi, okamžité zrušení pracovního poměru, zrušení ve zkušební době, další písemnosti týkající se ukončení pracovního poměru nebo dohod o práci konané mimo pracovní poměr, vytýkací dopisy, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance či vzdání se tohoto místa a mzdový či platový výměr zůstávají i nadále v seznamu dokumentů, které se doručují do vlastních rukou.
Dle nových pravidel je dle § 334 zákoníku práce možné doručit písemnosti na pracovišti zaměstnavatele, nebo přímo zaměstnanci kdekoli bude zastižen. K dispozici jsou také modernější způsoby doručení, jako jsou datové schránky nebo e-maily, pokud jsou splněny další požadavky. Doručení přes datovou schránku nyní již nevyžaduje souhlas zaměstnance a je možné je využít, pokud má zaměstnanec svoji datovou schránku zpřístupněnou pro příjem soukromých datových zpráv. Nově se také uplatňuje pravidlo o fikci doručení, kdy v případě neotevření datové schránky se považuje zpráva za doručenou 10. den od jejího odeslání.
Změny se týkají také doručování e-mailem. Tato forma doručení je nyní možná, pokud je zaměstnanec předem informován o důsledcích této formy doručování a zaměstnavatel od něj obdrží písemný souhlas včetně sdělení soukromé e-mailové adresy. Zpráva zaslaná e-mailem se považuje za doručenou dnem, kdy zaměstnanec potvrdí její příjem, nebo po uplynutí 15 dnů od jejího odeslání. Zaměstnavatel je však stále povinen e-mail odeslat s uznávaným elektronickým podpisem. Tyto změny představují další krok k digitalizaci a zjednodušení procesů souvisejících s pracovním poměrem.
Zdroj: Bulletin2022